اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مسجدی که یک روستا را دوست‌دار کتاب کرد/ اشتغال‌زایی برای 78 نفر

کانون فرهنگی معراج‌السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) در روستای «بزنج» خراسان شمالی در دو حوزه کتاب و کارآفرینی فعال است و توانسته در هر دو نیز روستا را صاحب رتبه‌های کشوری کند. آن‌ها نام روستایشان را «کتاب‌دوست» کرده‌اند.

مسجدی که یک روستا را دوست‌دار کتاب کرد/ اشتغال‌زایی برای 78 نفر

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: یکی از بال‌های فعالیت و تلاش مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری هستند که امروز ۲۵ هزار و ۹۹۳ کانون در سطح کشور فعال‌اند و در عرصه‌های مختلف مشغول به کار و فعالیت برای ۲/۵ میلیون نفر عضو خود هستند. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، دو سالی است برای خط‌دهی به فعالیت کانون‌ها و هم‌افزایی تلاش‌های آنان، رویداد ملی فهما را برگزار می‌کند تا کانون‌ها در قالب رواق‌های تعیین شده، کار و خدمات خود را تجمیع کنند. در پایان هرسال نیز از کانون‌های برتر تقدیر می‌شود.


مسجد امام حسن مجتبی(ع) روستای بزنج

مسجدی که روستا را کتاب‌دوست کرد

یکی از کانون‌هایی که امسال توانست در دو حوزه شایسته تقدیر شناخته شود، کانون فرهنگی معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) در روستای «بزنج» از شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی است که در دو رواق کتاب و کارآفرینی شایسته تقدیر شد. روستای بزنج در سایه فعالیت‌های این کانون مسجدی دوسالی است که به‌عنوان دوست‌دار کتاب شناخته می‌شود. این رویکرد جدید با زحمات «هاجر قادری»، مدیر این کانون که حال سمت‌های دیگری همچون دهیار، مسئول هیأت مذهبی خواهران،  مدیر کانون خادمیاری و خادمیار افتخاری بارگاه رضوی و مدیرعاملی صندوق خرد زنان روستایی را هم داراست، حاصل شده است.

قادری متولد سال۷۰ و ساکن روستاست. او می‌گوید: «کانون ما از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۲۰ نفر اعضای شورای آن و ۳۰۰ نفر عضو اصلی آن هستند. کانون ما در حوزه‌های مختلف فعال است، اما در زمینه کتاب و کارآفرینی توانستیم موفقیت‌های زیادی به دست آوریم.»


هاجر قادری، مدیر کانون فرهنگی معراج‌السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع)

کاری که با برپایی غرفه در نمایشگاه کتاب آغاز شد

این بانوی جوان که تمام تلاش‌ها از روی ذوق و ایده‌های اوست، نویسنده هم است و ۲۶ عنوان کتابچه به زبان‌های کرمانجی، ترکی و فارسی در خصوص روستا با موضوعات مختلف از بوم‌گردی، کرونا و کودک و نوجوان گرفته تا حاج قاسم سلیمانی و همگی را یا با هزینه شخصی و یا با کمک کانون چاپ کرده است. او می‌گوید: «از سال ۹۶ در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و مشهد و نمایشگاه‌های کتاب استان‌های مختلف حضور پیدا کردیم و با نام کانون معراج السعاده غرفه‌ای برپا کردیم و با عنوان پویش کتاب فعالیت کردیم. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، روستای ما برگزیده شد که الحمدلله هدایای نقدی و غیرنقدی خوبی هم دریافت کردیم که در زمینه فعالیت‌های مرتبط با کتاب روستا هزینه شد. در دوسال رویداد ملی فهما نیز توانستیم در بخش کتاب رتبه‌های برگزیده را کسب کنیم.»


غرفه کانون معراج السعاده در ادوار مختلف نمایشگاه کتاب

زنان روستا کتابخوان‌تر از مردان

این کانون برای کتابخوان کردن زنان روستا نیز تلاش‌های بسیاری داشته است. قادری می‌گوید: «بسیاری از زنان روستایی را تشویق کردم که در جشنواره مروجان کتاب شرکت کنند تا فعالیت‌های آنها دیده شود؛ چون در این جشنواره فعالیت‌ها به‌صورت فردی یا گروهی دیده می‌شود و امتیاز برای خودشان است، نه فقط برای روستا یا شهری که ساکن هستند. حتی در نمایشگاه‌های کتاب نیز تعدادی از بانوان روستا را هم با خودم می‌بردم تا از این طریق برای آن‌ها انگیزه ایجاد شود و برای چاپ کتاب اقدام کنند.»


کتابخانه روستا با کمک خیرین ساخته شد

ماجرای ساخت کتابخانه برای روستا

کمک‌های خیرین نیز نیروی محرکه فعالیت‌های حوزه کتاب این روستا بوده است. قادری می‌گوید: «بعد از انتخاب اولیه به عنوان روستای دوست‌دار کتاب، نامه‌نگاری به خیرین سطح کشور را آغاز کردم تا کمک‌هایی را به فعالیت‌ها داشته باشند. همراه با نامه‌ها، بروشور شرح فعالیت‌های کانون را نیز برای خیرین ارسال می‌کردم. یکی از خیرین به نام دکتر هادی قوامی که هم‌اکنون معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد است، از اهالی روستای ما بود که به فراخوان ما لبیک گفت که در گام اول زمینی برای احداث کتابخانه روستا اهدا کردند. کتابخانه روستا با کمک خیرین ساخته شد و با هدایای دریافت شده از جشنواره نیز تجهیز شد. از سوی موسی محمدی، مسئول انتشارات چاپار تهران نیز که از اهالی روستا بود، کتاب و تجهیزات دیگری اهدا شد. در نهایت به دلیل اینکه کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های کشور اهدا شد، تکمیل نهایی نیز از سوی آنان انجام شد تا امروز به صورت صد درصدی پذیرای اهالی کتابخوان روستا باشد. در کتابخانه ما بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب وجود دارد که بسیاری از آنها از نهادهای مختلف به این کتابخانه هدیه داده شده است. بیشتر زنان و کودکان به این کتابخانه مراجعه می‌کنند، اما قرار است شیفت دوم برای این کتابخانه تعریف شود تا مردان نیز در شیفت عصر بتوانند از این مکان فرهنگی استفاده کنند.»


برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کودکان برای ترویج و تشویق به کتابخوانی

ساخت مجتمع فرهنگی برای روستا

ساخت کتابخانه تنها خدمت عمرانی این کانون مسجدی برای روستا نبوده است و آنان توانستند با کمک خیرین احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری چندمنظوره را نیز آغاز کنند. قادری می‌گوید: «زمینی برای احداث این مجتمع در ۳ طبقه اختصاص یافته که طبقه نخست آن که مرتبط با خدمات اجتماعی مانند آشپزخانه، نانوایی و ... است، آماده شده است. طبقه دوم و سوم نیز که آمفی تئاتر و فضاهای آموزشی است، به زودی احداث خواهد شد. مبلغ برآورد شده برای تکمیل این مجتمع، ۴۰۰ میلیون تومان است که تاکنون بخشی از آن فراهم شده و امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم مابقی را هم فراهم کنیم.»


افتتاح کارگاه پرورش قارچ که ۲۸ نفر در آن مستقیم و غیرمستقیم شاغل شده‌اند

مسجدی که ۷۸ نفر را شاغل کرده است

کانون فرهنگی معراج‌السعاده شهرستان اسفراین در زمینه کارآفرینی نیز عنوان‌دار است و توانسته زنان و مردان روستا را شاغل کند. قادری می‌گوید: «در حوزه کارآفرینی ابتدا دوره‌های آموزش خیاطی مقدماتی و تکمیلی را برای زنان و مردان روستا برگزار کردیم که ۵۰ فارغ‌التحصیل این دوره‌ها هم‌اکنون در کارگاه تولیدی کانون مشغول به کار شده‌اند و به درآمد مناسبی برای خود دست پیدا کردند. با ارتباط با نهادها و سازمان‌های مختلف برای این کارگاه سفارش می‌گیرم تا بازار خوبی داشته باشند. دوره‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و جدای از کارگاه بسیاری از زنان و مردان کسب و کارهایی برای خود ایجاد کرده‌اند.»


غرفه فروش محصولات خانگی روستای بزنج در نمایشگاه‌های مختلف

اشتغال ۲۸ نفر در کارگاه پرورش قارچ

قادری صندوق خرد زنان روستایی را برای اشتغال آنان ایجاد کرده است و با کمک جهادکشاورزی، فرمانداری و بخشداری فعالیت‌های خوبی نیز ذیل این صندوق برای اشتغال‌زایی و کسب و کار زنان داشته است. او می‌گوید: «کارگاه پرورش قارچ را برای زنان ایجاد کردیم که ۲۵ خانم نفر غیرمستقیم و ۳ خانم مستقیم در آن مشغول به کار شده‌اند. این کارگاه در هر دوره که سه ماه می‌شود، حدود ۲۵ میلیون تومان درآمد از محل فروش قارچ‌ها دارد.»


نمونه‌ای از محصولات تولیدی خانگی زنان روستا

کمک به بازار فروش محصولات خانگی زنان روستا

او همچنین برای فروش محصولات خانگی روستاییان برنامه‌هایی داشته است. هر سال که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حضور پیدا می‌کرد، در کنار غرفه کتاب، غرفه فرهنگی نیز راه می‌انداخت تا محصولات زنان روستا را به فروش برساند. او می‌گوید: «با همت جمعی از اعضای کانون مسجد، تولیدات زنان روستا را رایگان به نمایشگاه‌ها می‌بردیم و در بخش محصولات روستاها، تولیدات آنان مثل محصولات لبنی، صنایع دستی و ... را به فروش می‌رساندیم. همچنین بناست طرح کسب و کار فرهنگی روستای ما نیز به صورت آزمایشی اجرایی شود. طبق این طرح، به روستا مجوز خانه فرهنگ داده می‌شود و روستاییان می‌توانند از این خانه فرهنگ، وام‌هایی با سود کم برای راه‌اندازی کسب و کار فرهنگی بگیرند که امیدوارم این طرح اجرایی شود. کسب و کارهای فرهنگی شامل تولید صنایع دستی، داروهای گیاهی، بومگردی و گردشگری و دیگر فعالیت‌های مربوط به کارآفرینی می‌شود.»


تغییر عنوان تابلوی خیرمقدم ورودیه به روستای دوست‌دار کتاب بزنج

تلاش‌های این کانون روستایی با محوریت مسئول جوان آن نشان می‌دهد، می‌توان در روستاها از ظرفیت مساجد و هیأت‌ها برای کارهای کارآفرینی و خدمات فرهنگی استفاده کرد و نتایج شیرینی گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول