اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

بانوی اردبیلی چگونه کارآفرین برتر شد؟/ احیای هنر قلم زنی از یک کارگاه کوچک تا صادرات

اراده‌ای که منجر به احیاء یک هنر شده و قلمی که حال روح و روان، اقتصاد و اشتغال بانوان استان را به زیبایی نقاشی کرد؛ مهسا قنبرزاده بانوی با اراده و هنردوست اردبیلی بعد از احیاء هنر قلم‌زنی در اردبیل و آموزش هنرجویان، حال عنوان ششمین بانوی کارآفرین کشور را به خود اختصاص داده و همچنان با ذوق قلم‌می‌زند.

بانوی اردبیلی چگونه کارآفرین برتر شد؟/ احیای هنر قلم زنی از یک کارگاه کوچک تا صادرات

خبرگزاری فارس- اردبیل|کبری عزیزی: مهسا قنبرزاده قلم‌زن و احیاء‌کننده هنر قلم‌زنی در استان اردبیل است، بانویی که با قلم و چکش مرز محدویت‌ها را در نوردید، با هدف زنده نگداشتن هنر و فراهم کردن یک شغل مناسب برای بانوان راهش را پیش گرفت و ناهمواری‌ها و سختی‌ها را درس زندگی دانست تا حال علاوه براحیاءکننده هنر قلم‌زنی اردبیل، عنوان بانوی کارآفرین کشور را نیز کسب کند.

این بانوی قلم‌زن اردبیلی بدون داشتن استادکار و تنها با تکیه و اعتماد بر کلمه «من می‌توانم» راهش را پیش گرفت. قلم و چکش را  به مدت ۵ سال در کارگاه خانگی به دست گرفت تا اینکه آثارش در بازار توجه مسؤولان را جلب و همین آثار منجر به تغییر مسیر زندگیش شد.

مسیری که کارگاه کوچک خانگی این هنرمند را تبدیل به کلاس‌های آموزشی و بعد از آن کارگاه تخصصی و ایجاد اشتغال برای بانوان استانمان کرد، به‌طوری که حال بیش از ۵۰۰ کارگاه خانگی قلم‌زنی در اردبیل فعال و حدود ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه تخصصی قلم‌زنی خانم قنبرزاده و همسرشان احمد عطایی مشغول به کار هستند.

 

پیشینه هنر قلمزنی در اردبیل

قلم‌زنی در اردبیل ریشه دیرینه دارد به طوری که آثار بی‌نظیری از دوره باستان و دوره صفوی در اردبیل وجود دارد که در دنیا شاخص و خاص هستند، کشف جام نقره ۳ هزار ساله در خلخال، جام احمد بیگلو در مشگین‌شهر نشان‌دهنده وجود قلم‌زنی در دوره باستان در اردبیل است.

هنرنمایی درب‌های نقره‌ای قلم‌زنی شده در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی توسط امیرخان اردبیلی نشان از ریشه کهن قلم‌زنی دارد ولی این هنر بعد از مرحوم یدالله سیف چی در اردبیل کاملا منسوخ شده بود.

خانم قنبرزاده بعد از شروع کلاس‌های آموزشی با آقای احمد عطایی که فارغ التحصیل رشته قلم‌زنی از دانشگاه اصفهان بوده آشنا و به اتفاق هم کارگاه تخصصی قلم‌زنی را در اردبیل ایجاد می‌کنند و بعد از آن باهم ازدواج کرده و دوشادوش هم هنر قلم‌زنی را ادامه می‌دهند؛ معرفی خانم قنبرزاده به عنوان ششمین بانوی کارآفرین کشور در سال‌جاری و احیاء هنر قلم‌زنی اردبیل توسط وی بهانه‌ای شد تا به کارگاه و فروشگاه‌شان سری بزنم و پای گفتگویشان بنشینم.

فارس: برای شروع لطفا از خودتان برایمان بگوید؟

قنبرزاده: مهسا قنبرزاده اهل شهرستان خلخال و ساکن اردبیل هستم، تا چندسال پیش در خلخال زندگی می‌کردم ولی بعداز قبولی از دانشگاه به اردبیل آمدم. با توجه به اینکه از اول به هنر و صنایع‌دستی علاقه داشتم رشته گرافیک را در هنرستان انتخاب و بعد تصمیم گرفتم رشته صنایع‌دستی را در مقطع دانشگاهی ادامه دهم؛ خوشبختانه در رشته صنایع‌دستی دانشگاه محقق اردبیلی پذیرفته شده و به اردبیل آمدم.

طبق علاقه با رشته‌های مختلف صنایع‌دستی آشنا شدم ولی در میان همه این‌ها شیفته قلم‌زنی شدم و باتوجه به روحیاتم با این رشته بیشتر ارتباط برقرار کردم و از همان موقع تصمیم گرفتم یک قلم‌زن موفق در کشور شوم و ازاین طریق بانوان زیادی را صاحب کار کنم.

 

فارس: چطور رشته قلم‌زنی را شروع کردید؟

مهسا قنبرزاده: در طول دوران دانشجویی با توجه به اینکه واحد درسی با عنوان قلم‌زنی داشتم تا حدودی با این رشته آشنا شدم و چون واقعا شیفته‌ قلم‌زنی شده بودم به‌دنبال استاد کار جهت آموزش حضوری و عملی گشتم ولی متاسفانه مجموعه یا فردی را برای آموزش پیدا نکردم، با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم آثار بسیار ارزشمند و فوق‌العاده نفیسی از هنرمندان اردبیلی در دوره صفوی به ثبت رسیده ولی بعد از مرحوم استاد یدالله سیفیچی عملا این هنر در اردبیل منسوخ شده بود‌.

بعد از اتمام دانشگاه به خلخال برگشتم و چون به‌صورت تئوری از قلم‌زنی یک واحد درس پاس کرده بودم تصمیم گرفتم خودم به‌صورت آزمون و خطا شروع کنم، اول کار به این صورت بود که وسایل اولیه را خریداری کرده و در منزل کار قلم‌زنی را انجام دادم. خانواده هم مشوق خوبی برایم بودند چون با هر کاری که تمام می‌کردم کلی تشویق می‌کردند.

از سال ۸۷ به مدت ۵ سال کارگاه انفرادی در خلخال داشتم و خودم به تنهایی روی ظروف مختلف قلم‌زنی را انجام می‌دادم و در طول این ۵ سال تمام تولیدات را تحویل فروشگاه‌ها می‌دادم و گاها هم از دوست و آشنا سفارش دریافت می‌کردم.

آثار موجود در بازار مسیرم  را عوض کرد

فارس: چه شد که به‌صورت حرفه‌ای وارد حرفه قلم‌زنی شدید؟

مهسا قنبرزاده: کارهای من در فروشگاه‌های اردبیل به فروش می‌رفت، سال ۹۳ معاون وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل آثار مرا دیده و بعد از پرس‌وجو با من تماس گرفتند تا در اردبیل کلاس‌های آموزشی برگزار کنم در همان سال کلاس‌های آموزشی را در مرکز صنایع‌دستی اردبیل شروع کردم و در کنار آموزش باز به تولید آثار مختلف ادامه دادم.

سال۹۴ به واسطه همین آموزش‌ها با آقای احمد عطایی فارغ التحصیل رشته قلم‌زنی از اصفهان آشنا شدم بعد تصمیم گرفتیم اولین کارگاه تخصصی قلم‌زنی در اردبیل را ایجاد کنیم؛ کارگاه قلم‌زنی را در محوطه بقعه شیخ صفی ایجاد کرده و در کنار این کارگاه بحث آموزش را هم به‌صورت جدی ادامه دادم.

در طول این مدت تمام تلاشم احیاء هنر قلم‌زنی در اردبیل بود و اینکه بتوانم با آموزش و تربیت هنرجویان به خصوص افراد جوان و طالب شغل قدمی در راستای کمک به دیگران بردارم.

 

با جان و دل  به تربیت هنرجویان ادامه می‌دهم

فارس: اینکه به‌عنوان یک بانو احیاءکننده هنر قلم‌زنی در اردبیل شدید چه حسی دارید و این مسیر را تا کی ادامه می‌دهید؟

قنبرزاده: هنر قلم‌زنی یک هنر خاص به تمام معنا است بر حسب علاقه دنبال این هنر رفتم و در زمان سختی‌ها هم کم نیاوردم بلکه همیشه سعی کردم از سختی‌ها درس گرفته و برای پیشرفت خودم تلاش کنم.

اینکه به عنوان یک بانو توانستم هنر قلم‌زنی که روزگاری در اردبیل زبانزد بوده را احیاء کنم خوشحال هستم و به جرات می‌توانم بگویم که تمام کسانی که در حال حاضر در اردبیل قلم می‌زنند شاگردان خودم هستند و به وجود تک تکشان افتخار می‌کنم.

همچنان با وجود برگزاری کلاس‌های آموزشی و هنرجویان زیاد؛ خودم هم قلم‌زنی را انجام می‌دهم و واقعا به این هنر علاقه دارم تا زمانی‌که بتوانم قطعا برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این هنر تلاش می‌کنم و سعی خواهم کرد تا هنرجویان بیشتری را آموزش و کمک کنم کیفیت  هنر دستشان را در حد بین المللی بالا ببرم.

ایجاد نمایشگاه، آغاز رشد قلم‌زنی اردبیل

فارس: در طی این سال‌ها برای معرفی قلم‌زنی چه کارهایی انجام دادید؟

قنبرزاده: سال ۹۵ تصمیم گرفتیم برای معرفی بهتر این هنر و آثار هنرجویان نمایشگاه تخصصی قلم‌زنی را در استان اردبیل برپا کنیم که از سوی هنرجویان استقبال بسیار عالی بود؛ نزدیک ۳۰۰ هنرجو آثار خودشون را برای نمایشگاه ارسال کردند و همان نمایشگاه باعث شد تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ما را برای حضور در نمایشگاه کشوری دعوت کند و ما هم در سال ۹۸ در نمایشگاه کشوری حضور پیدا کردیم.

۳۰۰ اثری که در نخستین  نمایشگاه تخصصی قلم‌زنی  اردبیل  به نمایش در آمد، کارهای کارگاهی هنرجویان خودم  بود و همین آثار باعث شد هنر قلم‌زنی در اردبیل شناخته شود و در واقع نمایشگاه آغاز رشد هنر قلم‌زنی در اردبیل شد.

 

ثبت هنر قلم‌زنی اردبیل در فهرست آثار ملی

فارس: اقدامات شما باعث شد هنر قلم‌زنی اردبیل در کنار قلم‌زنی اصفهان به ثبت ملی برسد؟

قنبرزاده: تا قبل از من قلم‌زنی در اردبیل وجود نداشته ولی بعد از آغاز سعی کردم هر چه در توانم هست را پای کار بیاورم. سال ۹۸موفق شدیم هنر  قلم‌زنی اردبیل را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم که در واقع اصلی‌ترین دستاورد ما در حوزه قلم‌زنی هست.

در حال حاضر دو استان اصفهان و اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به جرات می‌توان گفت آثار تولیدی ما با آثار هنرمندان اصفهانی برابری می‌کند.

آموزش بیش از هزار هنرجو توسط بانوی خوش ذوق اردبیلی

فارس: از زمان آغاز مربیگری بیشتر بگویید؟ چطور شروع و استقبال چگونه بود؟

قنبرزاده: مهرماه سال ۹۳ اولین کلاس آموزش قلم‌زنی در مرکز صنایع‌دستی اردبیل با حضور ۱۷ هنرجوی آقا از بازار مسگران اردبیل که خودشان در زمینه فلز فعالیت می‌کردند برگزار شد.

بعد از ترم یک و با اطلاع‌رسانی، ثبت‌نام کنندگان بیشتر شد؛ خانم‌های خانه دار، بازنشستگان، نوجوانان و جوانان و حتی فارغ التحصیلان برای آموزش راغب شدند و از همان سال تا کنون نزدیک هزار و ۲۰ هنرجوی قلم‌زنی در اردبیل آموزش دادم.

 

دایر بودن ۵۰۰ کارگاه خانگی در اردبیل/ اشتغالزایی مستقیم برای ۳۰ نفر

فارس: خانم قنبرزاده تا جایی که درجریان هستیم شما در کنار آموزش یک کارگاهی هم برای تولید دایر کردید؟

قنبرزاده: اکثر هنرجوها بعد از اتمام دوره کارگاه خانگی راه انداختند و با حمایت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی تسهیلات بانکی دریافت و وسایل مورد نیاز را تهیه و مشغول تولید شدند که می‌شه گفت الان حدود ۵۰۰  کارگاه خانگی قلم‌زنی داریم و در بحث تولید و فروش محصولات هرکاری ازدستمان بربیاد برای این کارگاه‌های خانگی انجام می‌دهیم.

البته کارگاه تخصصی قلمزنی خودمان هم باپرجاست، حدود ۳۰ هنرجو به‌صورت مستقیم و ۱۰ نفر غیرمستقیم در این کارگاه فعالیت دارند و تولیدات مخصوص ما را آماده می‌کنند که در نظر داریم تعداد نفرات را بیشتر کنیم البته وجود ویروس کرونا کمی محدودیت ایجاد کرده است.

ما در حال حاضر ۵ قلم‌زن کاملا حرفه‌ای در کارگاه داریم که کارهای شاخص را انجام می‌دهند. بیشتر کارها مربوط به  چهره‌های خیرین استان بودند و اکثر کارهای ما صادراتی و به‌صورت هدایایی به خارج از کشور ارسال می‌شود.

فارس: به‌نظرتان چه نیازی به وجود یک کارگاه قلم‌زنی در اردبیل بود؟

قنبرزاده: از نظر من هر هنر و حرفه برای پیشرفت و تداوم حیات خود نیاز به مکانی به عنوان  مرجع دارد تا در این مرکز علاوه بر آموزش علاقمندان، فروش تجهیزات مورد نیاز قلم‌زنی و فروش آثار هنرجویان نیز وجود داشته باشد. بنده بعداز آغار کار و آشنایی با آقای عطایی تصمیم گرفتم هنر قلم‌زنی را در حدتوان حمایت کنم.

علت اصلی آغاز و تداوم این کار این بود که تنها اولویت من کمک به بانوان و خودکفایی و اشتغال آنان هست، این فکر را از زمان دانشجویی که خود نیز دغدغه کار و اشتغال و درآمد داشتم پرورش دادم و تصمیم گرفتم برای بانوانی که نیازمند کار هستند قدمی بردارم.

بعد از ایجاد اولین کارگاه تخصصی قلم‌زنی به اتفاق آقای احمد عطایی کارها را به نحو احسن جلو بردیم و باتوجه به تفاهم و علایق‌ مشترک، در سال ۹۸ ازدواج کرده و تمام مراحل را پا به پای هم طی کردیم.

یکی از اهداف من آموزش دانش آموزان و نوجوانان است چرا که نوجوانان خلاقیت دارند و می‌توانند آثار خاصی تولید کنند و تابه امروز ۱۸ هنرجوی دانش آموز داشتم که از این تعداد، ۳ شاگرد مقام استانی و کشوری بدست آورند.

 

احیاء، آموزش، اشتغال و درآمد تا عنوان ششمین بانوی کارآفرین کشور

فارس:  امسال مقام بانوی کارآفرین کشور را کسب کردید؛ این یعنی به اصل هدف خودتان رسید؟

خانم قنبرزاده در پاسخ به این سوال لبخندی از سر رضایت می‌زند و ادامه می‌دهد؛ بله خدا را شکر که این افتخار نصیبم شد؛ بالا هم گفتم انگیزه من از آغاز کارگاه قلمزنی ایجاد اشتغال و در آمد برای فارغ التحصیلان بیکار به‌خصوص بانوان بود؛ در نظر داشتم  به بانوانی که به دنبال کار و درآمد هستند کمک کنم، هم هنری یاد بگیرند و هم با درآمدزایی بتوانند امرار معاش کنند.

اکثر هنرجویان من دارای مدرک دانشگاهی هستند که متاسفانه شغل مناسب ندارند و شکر خدا با این بانوان توانستند پس از آموزش در زمینه قلم‌زنی مهارت‌های لازم را کسب کنند و کارگاه انفرادی راه بیندازند تا هم خودشان شغلی مناسب داشته باشند و هم درآمدی کسب کنند. درآمد حرفه قلم‌زنی عالی نیست ولی یک شغل با درآمد مطلوب حساب می‌شود‌.

برای شروع یک‌کار انگیزه نیاز است نه حمایت/ تولید و فروش در یک محل

فارس: مسیر کارآفرینی و احیاء قلم‌زنی هموار بود؟

قنبرزاده: ببنید هیچ راهی و مسیری قطعا آسان نیست ولی اگر هدف و انگیزه باشه قطعا سختی‌ها و ناهمواری‌ها تاحدودی هموار می‌شود، من و همسرم جزو افرادی هستیم که کاملا از صفر شروع کردیم و تک تک گام‌ها را با حمایت یکدیگر برداشتیم و جلو رفتیم و جزو افرادی هستیم که هیچ‌وقت منتظر حمایت مسؤولان و ... نماندیم.

ولی باید بگوییم که بعد از شروع کار هر جا مسئولان استانی آثار و همت ما را دیدند اگر نیاز بود حمایت‌های معنوی داشتند. بطوری که در تمامی نمایشگاه‌های استانی و کشوری ما جهت معرفی و ارائه محصولات خود حضور داریم و اکثر هدایای ادارات را هنرجویان ما تولید می‌کنند.

حضور ما در نمایشگاه‌های متنوع و معرفی به ادارات و نهادهای  مختلف باعث شده تا در ایام تعطیلات عید سفارشات زیادی داشته باشیم و همین باعث میشه اکثر هنرجویان ما در ایام عید مشغول کار و تحویل محصولات باشند.

در بحث اشتغال‌زایی این هنر و فروش محصولات، ما در کنار کارگاه یک فروشگاهی در محوطه عالی قاپو دایر کردیم در واقع همین جا هم تولید می‌کنیم وهم به فروش می‌رسانیم؛ بیشتر کارهای ما سفارشی هست سفارش از ادارات، و نهادهای دولتی و حتی خود مردم.

باتوجه به وجود اجناس و آثار متعدد در فروشگاه؛ توریست‌ها و گردشگران زیادی از فروشگاه بازدید و خرید می‌کنند حتی برخی گردشگران سفارش یک اثر را می‌دهند و همین‌جا منتظر آماده شدن و تحویل می‌مانند.

 

فارس: از آثار فاخر قلم‌زنی خودتان و همسرتان  برایمان بگوید؟

قنبرزاده: یکی از آثارمان یعنی تابلوی امام رضا (ع)  سال ۹۶ در عمارت شهرداری ترکیه نصب شده است؛ همان سال ما در نمایشگاهی که در ترکیه برپا شده بود حضور پیدا کردیم و  شهردار ترکیه در بازدید از نمایشگاه از اثر فوق خوشش آمد و جهت نصب در عمارت شهرداری استانبول خریداری کردند.

همچنین تا کنون ۳ اثر ما نشان ملی را کسب کرده است؛ که یکی از این آثار سال ۹۴  و دو اثر دیگر سال ۹۷ نشان ملی را از آن خود کردند، دو اثر دیگر هم در نمایشگاه وان ترکیه به‌عنوان نماد خواهرخواندگی اردبیل و ترکیه اهدا شده است.

من و آقای عطایی چهره‌های شاخص و خیرین را انجام می‌دهیم و تمام تلاشمان این است که آثار فاخر را تولید کنیم و نام قلم‌زنی اردبیل را آوازه جهان کنیم و تاکنون چهره ۴۰ خیر اردبیلی که در جای جای دنیا هستند قلم‌زنی کردیم.

سالانه ما بین ۸۰۰ الی هزار قلم اثر را در سطح کشوری تولید می‌کنیم و قطعا بعد از کرونا این تولیدات بیشتر خواهد شد.

 

فارس: خداروشکر انگار از وضعیت بازار فروش محصولات خود راضی هستید؟

قنبرزاده: خوشبختانه نماد کیفیت کالا را از وزارت میراث فرهنگی برای آثار خود دریافت کرده‌ایم؛ تولیدات ما شاخص بوده و از نظر میزان تولید باید بگوییم که ماهانه بیش از ۵۰ تابلو توسط همکاران تولید می‌شود.

فروش محصولاتمان مناسب و مطلوب است، حتی بیشتر کار ما به‌صورت سفارشی است یعنی اول سفارش داریم و بعد تولید می‌کنیم و چون فروشگاه ما در یک محل مناسب واقع شده برای همین مشکلی در بازار فروش نداریم.

در سطح کشور، ۳ بازاریاب داریم که برای ما بازاریابی را انجام می‌دهند البته باید بگویم که مردم اردبیل هنر قلم‌زنی را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.

فارس: به صادرات هم فکر می‌کنید؟

قنبرزاده می‌خندد و با انرژی می‌گوید: چرا که نه! آرزوی یک هنرمند قطعا دیده شدن اثرش در سطح جهانی است و من خوشحال می‌شوم که آثار هنرمندان اردبیلی در دنیا معرفی شود برای این کار قطعا درآینده برنامه خواهیم داشت.

اما در حال حاضر واقعا نتوانستیم از حجم سفارشات استانی و کشوری عبور کنیم یعنی تمام توان و انرژی را برای تولید سفارشات کشوری گذاشتیم، البته صادرات به‌صورت چمدانی را داریم ولی قطعا بعد از کرونا و با مساعد شدن اقتصاد برای صادرات به کشورهای مختلف هم اقدام خواهیم کرد.

در ادامه با احمد عطایی فارغ التحصیل رشته قلم‌زنی از اصفهان و همسر خانم قنبرزاده به گفتگو پرداختیم.

 

همسری خوب، معلمی با وجدان و هنرمندی خلاق

فارس: آقای عطایی لطفا از روحیات و تلاش خانم قنبرزاده برایمان بگویید؟

عطایی: بنده خودم رشته قلم‌زنی را از اصفهان فارغ التحصیل شدم ولی خانم قنبرزاده صنایع‌دستی خوانده و خودجوش رشته قلم‌زنی را یاد گرفته است، این حجم علاقه و  پشتکار ستودنی است چرا که بدون اینکه کسی کمکش کند این راه را پیش گرفته و توانسته قلم‌زنی اردبیل را احیاء کند.

اگر کسی بخواهد کاری را انجام دهد قطعا می‌تواند، هیچوقت ندیدم کم بیاورد و هیچ‌وقت منتظر حمایت یا پشیبانی کسی نماند همیشه پای خودش و به توانایی خود تکیه کرد و پیش رفت، و اعتقاد دارد «اگر کسی بخواهد کاری را انجام دهد قطعا می‌تواند» به‌نظر من  همین روحیه خود باوری و مثبت اندیشی باعث موفقیت او شده است.

 

درکنار آموزش همچنان قلم می‌زند و آثار متعددی را خلق می‌کند؛ با تمام هنرجویان همانند یک رفیق صمیمی برخورد می‌کند و تمام تلاش و هدفش یاد دادن آموخته‌های خود به هنرجویان و ورود آنها به بازار کار است؛ دلیل مصصم بودنش دراین مسیر این است که می‌خواهد بانوانی که دنبال کار و درآمد هستند را صاحب یک کار هنرمندانه کند.

بعد از آموزش هم باز کنار هنرجویان هست، به بانوانی که در خانه تولید می‌کنند برای فروش محصولاتشان کمک می‌کند و گاها حتی سفارشات مختلف را به کارگاه‌های خانگی می‌سپارد؛ آرزویش که ایجاد یک شغل مناسب و با درآمد مطلوب برای بانوان بود را همچنان ادامه می‌دهد.

به وجود خانم قنبرزاده افتخار می‌کنم و از اینکه امسال به‌عنوان ششمین بانوی کارآفرین کشور انتخاب شده خوشحال هستم، واقعا همسری خوب، معلمی با وجدان و هنرمندی خلاق  هستند.

در ادامه به سراغ یکی از شاگردان خانم قنبرزاده رفتم؛ پریا عبادی، متولد ۱۳۷۴ و فارغ التحصیل رشته نگارگری از دانشگاه پیام نور اردبیل است؛  به گفته خودش دبیرستان را  به خواسته والدین رشته تجربی را انتخاب ولی در مقطع دانشگاهی تصمیم می‌گیرد تا به دنبال علاقه خود یعنی هنر برود چرا که از اول به هنر علاقه داشته است و  بعد از ورود به این  عرصه موفق به پیموندن مسیر هنر به نحوه احسن می‌شود.

 

پریا عبادی یکی از اولین شاگردان قنبرزاده است که تا به امروز پا به پای استادش این هنر را به‌عنوان هنر و صنعت ادامه می‌دهد و یکی از قلم‌زنان اصلی کارگاه تخصصی خانم قنبرزاده به حساب می‌آید.

فارس: چطور شد وارد هنر قلم‌زنی شدید و از آشناییتون با خانم قنبرزاده بگویید؟

عبادی: ترم سه دانشگاه به عنوان کارورزی باید یک رشته هنری را به‌صورت عملی انجام می‌دادیم همین کارورزی بهانه‌ای شد تا با رشته‌های مختلف هنری آشنا شوم، برای آشنایی به موزه‌ها و بقعه شیخ صفی مراجعه کردم، زمان مراجعه به موزه مردم‌شناسی با خانم قنبرزاده که ورکشابی مبنی بر معرفی هنر قلم‌زنی به بازدیدکنندگان را داشت آشنا شدم و بعد از اطلاع، در کلاس‌های آموزشی قلمزنی ثبت نام و در این کلاس‌ها حضور پیدا کردم.

از سال ۹۳ آموزش قلم‌زنی را آغاز کرده و در حال حاضر هم به‌صورت حرفه‌ای این کار را زیر نظر استاد قنبرزاده ادامه می‌دهم در واقع جزء نفرات اصلی کارگاه تخصصی هستم و مستقیما با خود استاد همکاری دارم.

فارس: شنیدیم چندین اثر کار کرده و به خارج از کشور ارسال کردید؟

عبادی: بله نزدیک ۸ اثر به خارج از کشور ارسال کردم؛ بدین شکل که  آثار من را در فضای مجازی از کشورهای دیگر دیده بودند و سفارش کار دادند که بنده هم تمام کارها را انجام و تحویل دادم.

در حال حاضر کنار کار در کارگاه قلم‌زنی خانم قنبرزاده در خانه هم یک کارگاه کوچک زیورآلات راه انداختم، این کار را از سال ۹۷ با خرید یکسری وسایل شروع کردم و زیورآلات را به صورت قلم‌زنی تولید می‌کنم. البته فعلا اول کار هستم ولی قطعا در آینده‌ای نزدیک بحث قلم‌زنی زیورآلات را جدی‌تر پیگیری می‌کنم و قصد دارم با راه‌اندازی سایت معتبری تولیدات را بیشتر کرده و فروش را درسایت انجام دهم.

 

فارس: از خصوصیات خانم قنبرزاده به عنوان یک مربی و صاحب کار برایمان بگویید؟

عبادی: هر چقدر از خوبی‌ها و توانایی‌های استاد بگوییم باز کم است، از لحاظ توانایی و علم هنر قلم‌زنی بسیار سطح شان  بالاست و یک اثر را با تمام توان و قواعد و دقت نظر تولید می‌کنند.

چیزی که باعث شد تا من هنر قلم‌زنی را ادامه دهم وجود خانم قنبرزاده بود؛ من صرفا برای پاس کردن واحد درسی جهت آموزش در کلاس قلم زنی حضور یافتم ولی صمیمیت، خونگرمی،  شخصیت و مهم‌تر از آن حمایت‌های استاد باعث شد تا این هنر را به عنوان شغل هم بپذیرم، استاد تمام تلاششان حمایت از افراد تازه کار همچون من است تا برای خودمان شغل و درآمدی مناسب داشته باشیم.

استاد قنبرزاده تمام زمینه‌های یادگیری خوب را برای تمام شاگردانشان فراهم می‌کنند و از صفر تا صد تولید یک اثر کنارمان هستند، خودشان چون در این مسیر سختی‌های زیادی را کشیدند اجازه نمی‌دهند هنرجویان و حتی کارکنان کارگاه سختی بکشند، نگاه استاد به هیچ وجه سطحی نیست.

من در طی این سال‌ها حتی هنرجویانی را دیدم که در مسائل شخصی و خانوادگی هم از استاد کمک خواستند و خانم قنبرزاده هم با تمام توان برای حل مشکل‌شان کمک کرده است. حتی خود هنر قلم‌زنی هم آرامش خاصی دارد که در روحیه و اخلاق هنرجویان تاثیر خوب می‌گذارد.

به عنوان حرف پایایی هم یک خاطره‌ای تعریف کنم؛ در یکی از کلاس‌های آموزشی چند نفر نوجوان حضور داشتند و استاد در آرامش و متانت با آنها کار می‌کرد، یکی از روزها به استاد گفتم که هدف این چند نفر یادگیری نیست و صرفا برای سرگرمی و اتلاف وقت می‌آیند و وقت شما را هم هدر می‌دهند؛  استاد در جواب گفت:  ایرادی ندارد من تلاشم را می‌کنم شاید روزی این هنر به دردشان خورد.

همان‌جا متوجه شدم که نگاه استاد به موضوع و افراد سطحی نیست و به همه اعتماد دارد بعد از مدت‌ها همان چند نفر هم از لحاظ اخلاق و شخصیت فرق کردند و هم هنر قلم‌زنی را یاد گرفتند و این به‌نظر من بخاطر رفتار و شخصیت خاص استاد اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وجود بانوان با اراده در استان اردبیل کم نیست بانوانی که باری از دوش اقتصاد و اشتغال با همت و اراده خود برداشتند و در مسیر آرزوهایشان هرگز کوتاه نیامدند؛ مهسا قنبرزاده احیاء کننده  و اولین مربی هنر قلم‌زنی اردبیل که حال ششمین بانوی کارآفرین کشور را به خود اختصاص داده یکی از صدها بانوی توانمند استان اردبیل است که به وجودشان و توانایی‌هایشان باید افتخار کرد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول