اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چگونه مردم را به مشارکت ترغیب کنیم؟/ 93 درصد مردم را دریابید

مشارکت مردم در انتخابات اولویت اول جریان انقلابی است. اما در شرایط کنونی چگونه می‌توان مردم را به حضور پای صندوق رای ترغیب کرد؟

چگونه مردم را به مشارکت ترغیب کنیم؟/  93 درصد مردم را دریابید

به گزارش فارس پلاس، در شماره ۲۴ ام «انتخابات پلاس» می خواهیم یک سوال مهم را پاسخ دهیم: چگونه می‌توان مردم را ترغیب کرد تا در انتخابات شرکت کنند؟ 

حاکمیت بدون مشارکت به مثابه پول بدون پشتوانه

حمایت مردم از نظام سیاسی می‌تواند قدرت آن نظام را در اعمال حاکمیت خود افزایش دهد. اگر بنای تغییر داشته باشیم بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. هرگونه اعمال حاکمیت بدون پشتوانه مردمی منجر به تقابل و تضاد می‌شود. شاید معادل چنین اتفاقی را در اقتصاد بتوان پول بدون پشتوانه در نظر گرفت. پول بدون پشتوانه تورم‌زا است. پول بدون پشتوانه باعث کاهش توان خود همان پول می‌شود و در عمل قدرت خرید همان پول کاهش پیدا کرده و اصلا بود و نبود آن فرقی ندارد. پس اصل مشارکت برای هر نظامی مهم است.

عدم احراز صلاحیت‌ها مؤثر بود اما چقدر؟

آخرین نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی پس از عدم احراز برخی داوطلبان حاکی از مشارکت ۵۳ درصدی در انتخابات امسال است. مرکز افکارسنجی ایسپا هم پس از اعلام نهایی نامزدها یک نظرسنجی منتشر کرد که بر اساس آن طی ۵ روز اول خرداد مشارکت حدود ۷ درصد کاهش داشته است. برخی معتقداند این افت مشارکت به دلیل عدم احراز صلاحیت برخی داوطلبان این دوره انتخابات بوده است. البته هنوز این مسئله را نمی‌توان به طور قطعی پذیرفت چراکه علاوه بر عدم احراز صلاحیت‌ها چند اتفاق دیگر نیز در این چند روز رقم خورد. اول نحوه برخورد داوطلبان با این تصمیم شورای نگهبان، دوم نحوه پاسخگویی شورای نگهبان به شبهات و سوالات هواداران نامزدهای عدم احراز شده، عملکرد رسانه‌های خارجی و ...

در هر صورت تجمیع عوامل مختلف از جمله عدم احراز صلاحیت‌ها تنها ۷ درصد مشارکت را در افکار سنجی‌ها جابجا کرده است. هرچند که هر یک رای هم ارزشمند است اما این آمار نشان می دهد که احراز صلاحیت یک چهره خاص یا عدم احراز افرادی دیگر عامل اصلی و تعیین کننده در افزایش یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیست. سوال این است حتی اگر نتوانیم این ۷ درصد را برای مشارکت در انتخابات قانع کنیم با ۹۳ درصد دیگر مردم چه می‌خواهیم بکنیم؟

مردم به چه دلیل مشارکت می‌کنند و به چه دلیل مشارکت نمی‌کنند؟

تجمیع افکارسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد مهمترین عاملی که باعث می‌شود مردم در انتخابات شرکت کنند «موثر دانستن» انتخابات است. این یعنی مردم اگر به این نتیجه برسند که با انتخابات اوضاع بهتر می‌شود در انتخابات شرکت می‌کنند و اگر احساس کنند مشارکت یا عدم مشارکتشان در انتخابات فرقی به حال کشور نمی‌کند رغبتی برای حضور در انتخابات نخواهند داشت.

مردم به راحتی امیدوار نمی‌شوند اما راه هست

وعده‌های بی‌سرانجام و مکرر دولت فعلی برای بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی، مردم را تحت شرایط سختی قرار داده است. ناکارآمدی این دولت در مدیریت پیش پا افتاده‌ترین موضوعات اقتصادی باعث شده مردم هر روز شاهد نوسانات عجیب قیمت اجناس و کالاها باشند. هزینه زندگی افزایش پیدا کرده اما درآمدها تغییری نکرده است. مردم با چنین شرایطی مواجه هستند. در چنین شرایط سختی سخن از تغییر سخت است اما بسیار جاذبه دارد. 

برای آنکه مردم به تغییر باور پیدا کنند یک راه آن است که کارنامه نامزدها را مرور کنیم. در میان نامزدها کم نیستند کسانی که سابقه تحول های عظیم را در سبک مدیریتی خود دارند. بنا نداریم از تریبون یک خبرگزاری در هواداری از نامزدی خاص حرف بزنیم اما بد نیست چند مثال بزنیم تا کمی مسئله روشن شود.

محسن رضایی سابقه مدیریت جنگ را در کارنامه خود دارد. دفاع مقدس شرایط سختی داشت. مکتب دفاع مقدس مکتب پیروزی اراده‌های پولادین بر تمام توان دشمنان این کشور است. آیت الله رئیسی در دوران مدیریت خود در آستان قدس باعث و بانی تحولات مهمی بودند. در دوران ریاست بر قوه قضائیه هم اغلب مردم شاهد و ناظر هستند که اقدامات موثر و مهمی رخ داده است. علیرضا زاکانی را هم مردم به مبارزه با فسادهای درشت و کلان در جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند. و جلیلی که طی سالهای گذشته با کارگروههای مختلف نظام مالی و اقتصادی کشور را دقیق بررسی کرده است برنامه های مهمی برای تحول آماده کرده است.

مردم هرچه در جریان جزئیات و اقدامات این نامزدها در همان مسئولیت پیشین آنها قرار بگیرند و سابقه تحول را در همان دوره مسوولیتی نامزدها مطلع شوند، بیشتر برای حضور پای صندوق رای ترغیب خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول