اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

برداشتی ثروت آفرین با کاشت گیاهان دارویی/ خام فروشی، بلای جان بهره‌بردارها

در سال‌هایی که بر رونق و جهش تولید بارها تاکید شده، استفاده از ظرفیتی به نام گیاهان دارویی می‌تواند یک گام موثر و اساسی در تحقق این مهم باشد، اغلب این تولیدات میانگین درآمدی بالغ بر ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار دارند که این می‌‌تواند برای بهره‌بردار بسیار سودآور باشد.

برداشتی ثروت آفرین با کاشت گیاهان دارویی/ خام فروشی، بلای جان بهره‌بردارها

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد،‌لرستان به واسطه شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز پتانسیل بالایی در زمینه رشد و تولید گیاهان دارویی دارد، ظرفیتی که در اغلب نقاط استان وجود دارد و می‌توان برای بهره‌گیری از مزایای فراوان آن اقدام به تقویت و ترویج تولید این‌گونه محصولات کرد.

گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه مردم  برای حفظ سلامت جسم و روح بوده و هست، علاوه بر این طی سال‌های اخیر و با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی‌های خوبی که صورت گرفته، شاهد تولید انواع مختلفی از گیاهان دارویی در سطح استان هستیم، با این وجود بنا به دلایلی همچون هزینه اولیه بالای برخی محصولات همچنان راه زیادی برای توسعه اقتصادی باقی مانده است.

تردیدی نیست در سال‌هایی که بر رونق و جهش تولید بارها تاکید شده، استفاده از ظرفیتی به نام گیاهان دارویی می‌تواند یک گام موثر و اساسی در تحقق این مهم باشد، چرا که علاوه بر استقبال روزافزون عموم از این محصولات برای سلامتی، گیاهان دارویی گاهی نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، طعم‌دهنده‌ها و ..... دارد.

 


رتبه پنج لرستان در تولید گیاهان دارویی

بنا به معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تولید سالانه گیاهان دارویی در استان ۱۵ هزار تن است که از نظر سطح زیر کشت مقام دوازدهم و از نظر تولید نیز مقام پنجم کشور را دارا می‌باشد.

جواد صالحیان، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و به فارس گفت: طی دوماهه امسال هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است‌‌.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی به صورت یک و چندساله در استان کشت می‌شوند، افزود: بیشترین سطح زیر کشت در استان متعلق به گیاهان دارویی گشنیز، گل‌محمدی، زعفران و  موسیر است.

 

هزینه تولید کم و سود سرشار

این مقام مسؤول، درآمد حاصل از صنعت گیاهان دارویی را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: اغلب این تولیدات میانگین درآمدی بالغ بر ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار دارند که این می‌‌تواند برای بهره‌بردار بسیار سودآور باشد.

صالحیان با تاکید بر اینکه لرستان ظرفیت ویژه‌ای در زمینه کشت وتولید موسیر دارد، اظهار داست: موسیر گیاهی چند ساله بوده که با یک بار کشت می‌توان چندین سال برداشت داشت و به سوددهی رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به هزینه اولیه تولید گیاهان دارویی، بیان داشت: از این‌رو می‌توان با صرف کمترین هزینه به بالاترین میزان تولید و درآمد رسید.

وی، کیفیت زعفران تولیدی لرستان را مطلوب و گاهی بالاتر از تولیدات عرضه شده در سطح بازارهای ایرانی و خارجی عنوان و تصریح کرد: با بررسی آزمایشگاه‌های کیفیت‌سنجی، طعم و اسانس زعفران لرستان از بهترین نمونه‌های کشور گزارش شده و با تولید سالانه یک تن می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد استان شود.


 

 

خام فروشی به دلیل نبود صنایع فرآوری

صالحیان در خصوص صادرات گیاهان دارویی نیز افزود: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم جهت فرآوری، شاهد خام‌فروشی برخی گیاهان دارویی به دیگر استان‌های کشور هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه گل محمدی تولید شده در استان به شهرهایی همچون کاشان برای فرآوری و گلاب‌گیری خام‌فروشی می‌شود، گفت: حال اینکه اگر صنایع تبدیلی در استان وجود داشت، می‌توانست علاوه بر توسعه اقتصادی، موجب اشتغال‌زایی نیز گردد.

وی بر لزوم ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی تاکید و اظهار کرد: با وجود ظرفیت بالای رشد گیاهان دارویی و همچنین بروز تنش‌هایی همچون خشکسالی و کم‌آبی در استان، تولید محصولاتی همچون گیاهان دارویی می‌تواند سرشار از سوددهی و درآمدزایی باشد.

تهیه سند جامع تولید گیاهان دارویی

صالحیان از تهیه سند جامع تولید گیاهان دارویی در استان خبر و ادامه داد: بر اساس این برنامه باید تا ده سال آینده ۱۸ هزار هکتار یعنی سالی هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش کشت گیاهان رود، حال اینکه سال گذشته دو برابر این میزان پیش‌بینی شده محقق گردید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان توجیه اقتصادی گیاهان دارویی را بسیار خوب خواند و افزود: این گیاهان نیاز آبی کمی داشته و در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده به راحتی قابل کشت و رشد است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر به واسطه استقبال مردم، تسهیلات ارزان‌قیمت خوبی در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته، ضمن اینکه از سوی جهادکشاورزی استان نیز بذر و نشای اولیه برخی گیاهان دارویی به صورت رایگان در میان کشاورزان توزیع شده است.

صالحیان، آینده استان در زمینه شکوفایی اقتصادی گیاهان دارویی را خوب دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به پایلوت بودن استان برای کشت و تولید گیاهان دارویی، می‌توات آینده روشنی را برای توسعه این محصولات متصور شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول