اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

در گفت‌وگوی فارس با خبرنگار گازتا‌‌دامگا مطرح شد: بررسی جدایی حسینی از ترابزون و ابراز علاقه به طارمی/ واکاوی عملکرد صیادمنش

خبرنگار گازتادامگای ترکیه در گفت و گو با خبرنگار فارس در مورد شرایط بازیکنان ایرانی در لیگ این کشور و همچنین لیگ های دیگر صحبت های جالبی را مطرح کرده است.

در گفت‌وگوی فارس با خبرنگار گازتا‌‌دامگا مطرح شد: بررسی جدایی حسینی از ترابزون  و ابراز علاقه به طارمی/ واکاوی عملکرد صیادمنش

داود ایگدری-به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سوپر لیگ ترکیه یکی از لیگ های معتبر اروپا به شمار می آید که سالیانه پذیرای ستارگان  فوتبال دنیا است. در چند سال گذشته چندین بازیکن ایرانی در این لیگ حضور داشته اند.

سجاد شهباززاده مهاجم سابق استقلال در سال 2016 راهی سوپر لیگ ترکیه و به تیم آلانیا اسپور ملحق شد. بازیکن ایرانی یک فصل در این تیم حضور داشت ولی نتوانست عملکرد قابل توجهی داشته باشد به همین دلیل به لیگ ایران برگشت.

بعد از این بازیکن، مهدی طارمی و رامین رضاییان دو  بازیکن پرسپولیس بودند که برای لژیونر شدن راهی سوپر لیگ ترکیه شدند ولی ورود این بازیکنان به ترکیه همزمان با کودتای نافرجام در ترکیه همراه شد. طارمی بعد از امضای قرارداد بلافاصله خواهان جدایی از این تیم شد و ماجرای معروف محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات و محرومیت این بازیکن برای مدت 4 ماه را رقم زد. رامین رضاییان هم نتوانست در این تیم حضور داشته باشد و راهی لیگ قطر شد.

بعد از 3 حضور ناموفق بازیکنان ایرانی در سال 2018 این بار مجید حسینی مدافع استقلال شانس خود را برای درخشش در لیگ ترکیه امتحان کرد. این بازیکن به دلیل مصدومیت روزبه چشمی در اولین بازی تیم ملی کشورمان در جام جهانی 2018 روسیه به عنوان یار جانشین در ترکیب اصلی تیم کی روش قرار گرفت و عملکرد درخشانی را در خط دفاع مقابل ستارگان بزرگ دنیا مثل کریستیانو رونالدو و دیگو کاستا نشان داد. این عملکرد مدافع جوان استقلال باعث شد تا مورد توجه باشگاه های زیاد اروپایی قرار بگیرد و به نوعی جام جهانی 2018 برای این بازیکن سکوی پرتاپ شد.

حسینی را می توان موفق ترین بازیکن شاغل در سوپر لیگ ترکیه نامید، چون در 3 فصل گذشته برای این تیم خوش درخشید و یکی از مهره های کلیدی ترابزون اسپور به شمار می آمد.

باشگاه ترابزون دو روز پیش از جدایی رسمی این بازیکن ایرانی به دلیل پایان قراردادش خبر داد و حسینی باید تیم جدیدی را بعد از مسابقات انتخابی جام جهانی انتخاب کند. دلیل عدم تمدید قرارداد مدافع ایرانی با باشگاه ترکیه ای از سوی رسانه های این کشور مسائل مالی مطرح شد. اگرچه مربی ترابزون خواهان تمدید قرارداد مدافع ایرانی بود ولی درخواست افزایش دستمزد از سوی مدیربرنامه مدافع ایرانی باعث شد تا مذاکرات طرفین به بن بست برسد.

به همراه حسینی، وحید امیری بازیکن پرسپولیس هم راهی سوپر لیگ ترکیه شده بود و به همراه او یک فصل برای ترابزون اسپور بازی کرد ولی نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد به همین خاطر با رضایت باشگاه ترکیه ای قراردادش را فسخ کرد و به پرسپولیس برگشت.

اللهیار صیادمنش پدیده استقلالی ها که به دنبال مطرح شدن در اروپا بود در سن 19 سالگی تصمیم سختی را گرفت و  در سال 2019 به فنرباغچه یکی از بزرگترین تیم های فوتبال ترکیه رفت و امید زیادی برای درخشش در این تیم سرشناس داشت ولی در نهایت این بازیکن هم جزو ناکامان سوپر لیگ ترکیه شد.

صیادمنش در اولین فصل حضورش در سوپر لیگ ترکیه نتوانست فرصت بازی برای فنرباغچه پیدا کند. او در فصل دوم مجبور به ترک فنرباغچه شد ولی به لیگ دسته اول ترکیه رفت و برای استانبول اسپور به صورت قرضی بازی کرد ولی دوباره نتوانست عملکرد رضایت بخشی داشته باشد و در نهایت دوباره به فنرباغچه برگشت اما سران باشگاه ترکیه ای از عملکرد صیادمنش راضی نبودند و این بار او را به صورت قرضی راهی لیگ اوکراین کردند.

مهاجم سابق استقلال فصل گذشته به لیگ اوکراین و زوریا ملحق شد. مهاجم ملی پوش کشورمان اگرچه در سوپر لیگ ترکیه فرصتی برای عرض اندام نداشت ولی در لیگ اوکراین خوش درخشید و جزو بهترین بازیکنان فصل تیمش انتخاب شد.

در همین راستا خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس برای ارزیابی حضور بازیکنان ایرانی در چند سال گذشته در سوپر لیگ ترکیه با بوراک زیهنی خبرنگار نشریه «گازتا دامگا» ترکیه گفت و گوی متفاوتی را انجام داده است. این خبرنگار معروف در ترکیه در مورد بازیکنان ایرانی صحبت های جالبی را مطرح کرده است که در زیر می خوانید:

فارس: شما به عنوان خبرنگار ورزشی  یک نشریه معتبر کشور ترکیه و نزدیک به باشگاه ترابزون عملکرد 3 سال گذشته مجید حسینی مدافع ایرانی در ترکیب ترابزون اسپور را چطور دیدید؟

مجید حسینی در اولین سال حضورش در ترابزون عملکرد خوبی داشت. هماهنگی که با زارگو توری در خط دفاع داشت باعث شد تا او  بعد از یک فصل حضور در سوپر لیگ ترکیه مورد توجه بسیاری از باشگاه های اروپایی قرار بگیرد. بسیاری از باشگاه های بزرگ او را زیرنظر گرفتند. در فصل دوم حسینی دوره ای را مصدوم و به ویروس کرونا مبتلا شد و بعد از بازگشت به میادین در بازی با آلانیا اسپور کارت قرمز دریافت کرد و از آن بازی تمام معادلات بهم ریخت. در فصل سوم حسینی نتوانست جایگاه ثابت خود را در خط دفاع ترابزون حفظ کند در نتیجه ادگار و ویکتور هوگو به عنوان دو مدافع مرکزی نقش آفرینی کردند. البته حسینی هر موقع فرصت بازی پیدا کرد وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد.

فارس: به نظر شما فوتبالیست های ایرانی می توانند در سوپر لیگ ترکیه موفق ظاهر شوند؟

سوپر لیگ ترکیه در سال های گذشته پیشرفت خوبی داشته و ستاره های مطرح فوتبال به این لیگ می آیند. البته این لیگ ستاره های خاص خود را نیز ایجاد می کند. البته این بدان معنا نیست که فوتبالیست های ایرانی نتوانند به سوپر لیگ بیایند. اگر بازیکنان ایرانی باور کنند که می توانند در سوپر لیگ ترکیه موفق باشند این کار شدنی است. مجید حسینی نمایش خوبی در لیگ ترکیه داشت. برای نمونه ارون بوپندزا بازیکن گابنی از لیگ دسته 3 به سوپر لیگ ترکیه آمد اما با درخشش در لیگ باعث شد تا نظرها تغییر کند. 

به عنوان مثال در میان لژیونرهای ایرانی کاوه رضایی و علی قلی زاده راهی لیگ بلژیک شدند و با درخشش در این لیگ باعث شدند تا نامشان بر زبان ها بیفتد. سردار آزمون نمونه بارز موفق ترین لژیونر ایرانی است که سال ها در لیگ روسیه بازی می کند و در چند سال گذشته مدنظر باشگاه های بزرگ اروپایی بوده است. فوتبالیست های ایران نباید از رفتن به لیگ های مختلف ترسی داشته باشد و باید به دنبال ماجراجویی باشد.

فارس: چرا مجید حسینی حاضر نشد قراردادش را با ترابزون اسپور تمدید کند؟

مجید یکی از بازیکنانی بود که عبدالله آوچی سرمربی ترابزون اصرار داشت تا قراردادش تمدید شود. با این وجود در طی هفته های گذشته به دلیل درخواست دستمزد بالا از سوی مدافع ایرانی باشگاه مجبور شد به دنبال گزینه های جانشین باشد. من به عنوان خبرنگار ترابزون اسپور برای حسینی در آینده فوتبالی اش آرزوی موفقیت می کنم و همیشه اخبار او را دنبال خواهم کرد.

فارس: شاید هم پیشنهادات دیگر باعث شده تا حسینی نخواهد در ترکیه بماند؟

حسینی از کشورهای ترکیه، قطر و روسیه مورد توجه برخی از باشگاه ها بود. همچنین در ژانویه نیز از باشگاه های اروپایی پیشنهاد داشت اما این انتقال صورت نگرفت. انتخاب اول مجید حسینی تمدید با ترابزون اسپور بود ولی همچنان که گفتم به دلیل مسائل مالی توافق بین طرفین صورت نگرفت. البته این را بگویم آنچه که من اطلاع دارم برای او پیشنهادی رسمی نرسیده بود.

فارس: به نظر شما چرا بازیکنان ایرانی زیادی در سوپر لیگ ترکیه حضور ندارند؟

بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران خوب است. به نظرم در کل آسیا،  فوتبال ایران مکان خوبی برای جذب بازیکنان است. شما می توانید از فوتبال ایران بازیکنان باکیفیتی را با قیمت پایین به خدمت بگیرید. اگر من به عنوان مدیر یا رئیس باشگاه فوتبال ترکیه بودم بدون شک برای جذب بازیکن به لیگ ایران می آمدم. با این وجود تیم های سوپر لیگ ترکیه به جای جذب بازیکنان ناشناخته و با کیفیت به دنبال جذب ستاره های فوتبال دنیا در سال های پایانی فوتبالشان هستند.

فارس: شما حتما از اللهیار صیادمنش مهاجم سابق استقلال شناخت دارید که در سال 2019 به فنرباغچه ملحق شد. چرا او در سوپر لیگ ترکیه موفق نشد ولی در فصل گذشته با انتقال قرضی به زوریا اوکراین عملکرد خوبی داشت؟

اللهیار صیادمنش تنها 19 سال داشت وقتی به فنرباغچه آمد. او راه های زیادی پیش رو دارد تا در فوتبال طی کند. این بازیکن در برخی از اوقات عملکرد ضعیفی داشت ولی این بدان معنا نیست که توانایی لازم را ندارد و نمی تواند پیشرفت کند. او در فصل گذشته در لیگ اوکراین عملکرد خوبی داشت. هیچ قانونی وجود ندارد که یک مهاجم در یک فصل 20 تا 25 گل به ثمر برساند. می توانیم این را بگوییم که او در فصل اول حضورش در اروپا است و باید به همین شکل ادامه دهد تا بتواند در سال های آینده پیشرفت بهتری داشته باشد.

فارس: به نظرت صیادمنش در فنرباغچه موفق نبوده است؟

همچنان که گفتم، فنرباغچه یکی از تیم های مطرح ترکیه است و حضور ستاره های فوتبال در این تیم مانع درخشش صیادمنش شد. او در یک بازی دوستانه برای فنرباغچه گلزنی کرد ولی این کافی نبود. فنرباغچه در این فصل به سیسی، آداما و ساماتا در خط حمله اش اعتماد کرد و بدون شک اللهیار کار سختی دارد تا با این بازیکنان رقابت کند. اگر او عملکردی فوق العاده داشته باشد می تواند معادلات را بهم بزند ولی برای این کار باید به او فرصت داده شود. فنرباغچه تیم بزرگی است و سال هاست نتوانسته جام قهرمانی کسب کند به همین خاطر آنها صبوری نمی کنند.

فارس: باشگاه استقلال در طی 3 سال گذشته دو بازیکن به سوپر لیگ ترکیه منتقل کرد. مجید حسینی و اللهیار صیادمنش دو بازیکنی بودند که راهی سوپر لیگ ترکیه شدند. چرا اولی موفق شد و دومی نتوانست درخشش لازم را داشته باشد؟

مجید حسینی با مصدومیت روزبه چشمی فرصتی طلایی در جام جهانی 2018 پیدا کرد تا در ترکیب اصلی تیم ملی ایران بازی کند و خودش را به دنیا معرفی کند. او خودش را برای تمام دنیا ثابت کرد به همین خاطر راهی ترابزون اسپور شد. او با عملکرد خوبش در ترابزون باعث شد تا تیمش هم پیشرفت کند. اما وضعیت اللهیار صیادمنش فرق می کرد. او بازیکن جوان و جویای نامی بود که راهی فنرباغچه شد. او باید مقابل بهترین مدافعان دنیا بازی می کرد و نمی توانست خیلی سریع خودش را ثابت کند.

فارس: نظرت درباره مهدی طارمی ستاره ایرانی این روزها پورتو چیست؟ اگر یادت باشد او در سال 2016 به سوپر لیگ ترکیه آمد و برای مدت یک هفته در تیم ریزه اسپور حضور داشت و به دلایل شرایط کودتا در این کشور به پرسپولیس برگشت.

من بازی های مهدی طارمی را از مدت ها قبل دنبال می کنم. همیشه گفتم دوست دارم روزی طارمی را با پیراهن ترابزون اسپور ببینم. از زمانیکه در الغرافه قطر بازی می کرد و راهی ریوآوه پرتغال شد همیشه بازی هایش را دنبال کردم. او بازیکنی است که دیر مطرح شد. من از تماشای بازی های او لذت می برم و دوست دارم روزی با او دیدار کنم.

فارس: مقصد آینده مجید حسینی کجا خواهد بود؟

به نظرم حسینی در سوپر لیگ ترکیه می ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول