اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اخلاق‌گرایی ورزش زورخانه‌ای، افتخار انحصاری برای ایرانیان است

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: هیچ ورزش دیگری نظیر ورزش زورخانه‌ای سراغ نداریم که تا این حد کار ورزشی با ارزشهای اخلاقی، مردانگی و فتوت پیوند داشته باشد و این یک افتخار انحصاری برای ما ایرانیان است.

اخلاق‌گرایی ورزش زورخانه‌ای، افتخار انحصاری برای ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله دژکام به مناسبت هفته فرهنگ و منش پهلوانی، با حضور ورزشکاران زورخانه خلیل عقاب اظهار داشت: هفته فرهنگ پهلوانی را گرامی می داریم و سلام خودمان را تقدیم می کنیم به همه جوانمردان و آنهایی که مروت و انسانیت را به ما آموختند و در راس این جوانمردان، حضرت ابراهیم خلیل الله است و همه شهدای بزرگی که مردی و مردانگی را به ما انسان ها یاد دادند.

وی ادامه داد: مسیر فرهنگ پهلوانی از گذشته خیلی طولانی تاریخ و از حضرت ابراهیم خلیل شروع می شود و این حضرت بود که بنای مردانگی و فتوت را در عالم شروع کرد و به همه یاد داد که از آن روز تاکنون همه در مکتب مردانگی، شاگردی حضرت ابراهیم خلیل الرحمان را می کنند که جد پیغمبر ما و جد امیرالمومنین است و از این حیث امیرالمومنین که رئیس همه جوانمردان است نسبت به جد خود حضرت ابراهیم با احترام یاد می کند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه غیرت و فتوت حضرت ابراهیم در چند جهت بوده است، افزود: در حالات حضرت ابراهیم اولین مسئله شکستن بت بود، آن حضرت بت شکن است و مردانگی و فتوت با بت شکنی همراه است.

آیت الله دژکام با تصریح اینکه مادر همه بت ها، بت نفس است، گفت: اول باید روی خود و شکستن بت نفس خود کار کنیم و در ادامه به دیگران مردانگی یاد دهیم بنابراین کسی که زورش به خودش نرسد، ممکن است بازوی قوی داشته باشد و زورش به دیگران برسد اما مردانگی را نمی تواند به کسی یاد دهد.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در سخنان امروز مرشد محترم از حضرت علی (ع) نمایش داده شد، دیدید که حضرت زورش به خودش رسید. "او خدو انداخت بر روی علی ... افتخار هر نبی و هر ولی"، عمرو بن عبدود در جنگ تن به تن با امیرالمومنین شکست خورد و در ادامه زمین خورد و با نامردی آب دهان بر روی حضرت علی (ع) انداخت، حضرت از روی سینه عمرو بن عبدود بلند شد و قدم زد یعنی زورش به خودش رسید."از علی آموز اخلاص عمل" ، این را باید از حضرت علی (ع) یاد بگیریم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: از حضرت پرسیدند چرا دشمن را رها کردید و حضرت فرمود برای خدا می خواهم شمشیر بزنم، طرف من بی ادبی کرد و من ناراحت شدم اما برای خودم نمی خواهم شمشیر بکشم، بلکه برای خدا است.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: اگر برای ما فرهنگ پهلوانی و گود زورخانه اهمیت دارد، به این دلیل است که این قبیل درس ها در گود زورخانه داده می شود.

وی بیان کرد: هیچ ورزش دیگری در جهان سراغ نداریم که تا این حد کار ورزشی با ارزش های اخلاقی، مردانگی و فتوت پیوند داشته باشد و این یک افتخار انحصاری برای ما ایرانیان است.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: امروز شاهد به میدان آمدن جوانان عزیز در این عرصه هستیم و امیدواریم جوانان بتوانند این فرهنگ که افتخار همه عالم است را از این گود به دیگران منتقل کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول