اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شورای نگهبان به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است/ ۸۰ هزار نفر در فارس دست اندرکار انتخابات هستند

رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: بدخواهان و کسانی که خودشان مدتها در نظام مسئولیت داشتند، اگر خطا کردند، از مدار خارج شدند پس شورای نگهبان در تأیید صلاحیت ها به وظایف خود عمل کرده است و اگر عمل نمی کرد، جای تعجب بود.

شورای نگهبان به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است/ ۸۰ هزار نفر در فارس دست اندرکار انتخابات هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دومین همایش منطقه ای روسا و اعضای هیاتهای نظارت شهرستانها و بخشهای استان فارس با حضور شهرستانهای شیراز، خرامه، سروستان ، فیروز آباد، کوار ، خفر، سپیدان ، بیضا و مرودشت و با حضور معاون سیاسی امنیتی و رئیس ستاد انتخابات استان فارس، عضو هیات نظارت و رییس کل دادگستری، فرمانده پلیس امنیت و اطلاعات استان  فارس و فرماندار شیراز در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس احمدی و محمدی شاهچراغ (ع) برگزار گردید،

در ابتدا رئیس هیات نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری استان فارس گفت: اگر حرکاتی در شهر یا منطقه مشاهده کردید که لازم است مورد توجه مجامع امنیتی باشد آن را به مراجع ذی ربط ارجاع دهید چون تکلیف داریم که از دفاتر مراقبت کنیم و این دقت شما عزیزان را می طلبد تا نگهبانی و حراست از دفاتربه نحو مطلوب انجام شود.

حجت الاسلام عباس زاده جهرمی افزود: در صورتی که در طول نظارت خویش با ابهامات قانونی مواجه شدید آن را رها نکنید و سوال خود را بیان نمایید .

وی از اعضای هیات اجرایی و نظارت انتخابات استان خواست تا در این ایام کتابچه قانون و مقررات انتخابات را دائم مرور کنند و ادامه داد: مجموعه ای از قوانین و مقررات و موارد مبتلا به آن توضیح داده شده به خصوص به موارد ارتکاب جرم در صفحه 20 کتابچه قانون اشاره کرده است.  تبصره 2 اشاره دارد که هیئتهای اجرایی و نظارت موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب جرائم و به دنبال آن موضوع را برای رسیدگی به مرجع قضایی ذی‌صلاح اعلام نمایند، این مهم نباید مورد غفلت دوستان قرار گیرد.

عباس زاده ادامه داد: این هیاتی که زیرمجموعه شما است، از صدر تا ذیل تحت اشراف شما قرار می گیرد یعنی شما باید قوانین را به آنها برسانید تا ناظر پای صندوق این وظیفه هیات را اعمال و پیاده نماید پس لازم است با آموزش این مطالب را به آنها انتقال دهیم.

رئیس هیات نظارت استان فارس اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای آموزش از راه دور و مجازی به کار گرفته ایم و شما عزیزان سعی نمایید در بخش و منطقه خود این آموزشها را به صورت صحیح پیاده نمایید؛ برای اینکه یک مستند معقول و منطقی به مراجع قضایی ارجاع دهیم؛ مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخابات را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: ماده 6 قوانین انتخابات  اشاره دارد که هیئت مرکزی نظارت در سراسر کشور بر کیفیت اجرای انتخابات نظارت کامل دارند در هر مورد که سوء جریان یا تخلفی را مشاهده کنند، به صورت کتبی تذکر خواهند داد که تذکر کتبی در پرونده درج می شود و در مواردی که لازم است تذکرات به مراجع ذی ربط قضایی ارجاع و پیگیری شود.

رئیس دفتر نظارت استان فارس با تأکید بر اینکه وقتی مسئولیتی را پذیرفتیم  نسبت به انجام آن دقت لازم را داشته باشیم، در مورد تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم نیز گفت: پیگیر تشکیل جلسات ستاد در مناطق خود باشید چون ستاد پیشگیری یکی از ارکان انتخابات می باشد که با همکاری دوستان قضایی در این ستاد می توانید ضمن آموزش حقوقی به شبکه نظارت برخی از نقائص موجود را برطرف کنید.

شورای نگهبان به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است

در ادامه این نشست، عضو هیات نظارت استان و رئیس کل دادگستری فارس، با اشاره به وصیت‌نامه امام راحل و توصیه اکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر شرکت در انتخابات از اظهارنظر برخی از افراد انتقاد کرد و گفت: جای تعجب دارد کسانی که نمک انقلاب می‌خورند اما مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی افزود: در قضیه تأیید صلاحیت ها، شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کرده است اما عده ای معترض شدند و سئوال اینجا است  مگر شورای نگهبان نماینده احزاب سیاسی است که هرچه احزاب دلشان خواست تصمیم بگیرند؛ در این شورا فقها و حقوقدانان خبره قرار دارند که قانون را رعایت کنند و نمی توان به هر چه که باب میلمان نبود، اهانت کرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از اول مورد هجمه بوده است، گفت: بدخواهان و کسانی که خودشان مدتها در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت داشتند، اگر خطا کردند، تأیید نشده و از مدار خارج شدند پس شورای نگهبان در بحث تأیید صلاحیت ها به وظایف خود عمل کرده است و اگر عمل نمی کرد، جای تعجب بود.

رئیس کل دادگستری فارس با تأکید بر اینکه متشرع ترین افراد در شورای نگهبان قرار دارند، چنانچه حتی مخالفان نظام هم اقرار می کنند که اعضای شورای نگهبان دین خود را به دنیای دیگران نمی فروشند، از مواضع این شورا قدردانی کرد و گفت: اقدام شورای نگهبان واقعاً دل کسانی که دل در گرو انقلاب دارند را خوشحال کرد.

وی به وظایف دادگستری فارس در بحث انتخابات اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه و به تبع آن دادگستری فارس مطابق بند 5 اصل 156 قانون اساسی وظیفه پیشگیری از جرم را به عهده دارد البته در انتخابات از همان ابتدای کار در تأیید صلاحیت های کاندیدای انتخابات شوراهای شهر و روستا ورود داشته است و تا روز شمارش آرا و اعلام نتایج هم در کنار دست اندرکار انتخابات هستیم و در روند انتخابات هم مسئولیت داریم اما عمده وظیفه ما پیشگیری از وقوع جرم است.

موسوی با بیان اینکه جلسات شورای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در استان فارس از بهمن ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است که تاکنون 89 جلسه آن برگزار شده و 402 مصوبه هم داشته است، گفت: در این مدت تاکنون به 200 نفر تذکر داده ایم.

رئیس کل دادگستری فارس با ذکر این نکته که رویکرد ما این است که با تذکر بسیاری از قضایا را رفع کنیم و خیلی مشتاق به تشکیل پرونده قضایی نیستیم، گفت: انتخابات مجلس گذشته حدود 6 هزار تذکر به افرادی که قصد داشتند کاندیدا شوند، داده ایم اما به طور کلی تلاش می کنیم تا با تذکر موضوعات را تمام کنیم و منتهی به تشکیل پرونده نشود.

وی از فعالیت شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در تمام شهرستان ها، دادسراها، دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف استان خبر داد و گفت: در روز انتخابات قضات ما مانند ادوار مختلف در دفتر شورای نگهبان حاضر می شوند که مسائل آنی و لحظه ای اگر موضوعی باشد منعکس کنند.

موسوی با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی با تمام اعضای شورای تأمین، استانداری، فرمانداری ها، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نیروی انتظایم داریم، گفت: بنای کسی در استان فارس اخلال در روند انتخابات نیست و همگی هدفشان برگزاری انتخابات سالم، پرشور و رقابتی است.

 وی بر لزوم توجه به فضای مجازی تأکید کرد و افزود: فضای مجازی کمی افسارگسیخته است و نیروی انتظامی باید فعالیت ها را در زمینه انتخابات رصد کند؛ البته تاکنون 80 ادمین فضای مجازی که مردم را به عدم مشارکت در انتخابات می کردند را در استان شناسایی کردیم و به تخلفات آنها رسیدگی خواهیم کرد.
 
رصد دقیق فعالیتهای انتخاباتی

موسوی با تأکید بر اینکه با تمام کسانی که مردم را در فضای مجازی یا حقیقی به تحریم و عدم شرکت در انتخابات دعوت کنند برخورد خواهیم کرد، گفت: به طور کلی در استان فارس امنیت کامل و پایداری برقرار است و این امنیت را فدای هیچ شخص و نهادی نمی کنیم و امیدواریم تا آخرین روز مردم بدون هیچ دغدغه ای پای صندوق ها بیایند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین به شرایط شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا انتخابات در این شرایط برگزار شده است پس ما هم به یاری خدا با حفظ پروتکل های بهداشتی، تمهیداتی را خواهیم اندیشید تا پرشورترین انتخابات را داشته باشیم.

وی با ذکر این نکته که تاکنون پرونده تخلف انتخاباتی در دادگستری استان تشکیل نشده است و اگر هم تشکیل شود با قاطعیت برخورد می کنیم، گفت: انتخابات پیش رو، مجازی ترین انتخابات پس از انقلاب است پس همه کمک کنیم تا انتخابات پرشوری را برگزار کنیم.

موسوی با بیان اینکه همه در فضای مجازی فعال هستند، تأکید کرد: نباید خودمان را در این فضا کنار بکشیم. البته نمی خواهیم له یا علیه کسی کار کنیم اما باید در فضای مجازی حضوری فعال داشته و مردم را تشویق به مشارکت حداکثری کنیم تا آن چیزی که مدنظر رهبری است یعنی حضور حداکثری در 28 خردادماه محقق شود.

اولویت؛ حفظ سلامت و امنیت انتخابات

رئیس ستاد انتخابات فارس نیز در این همایش با اشاره به در پیش رو بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا گفت: به طور کلی تاریخچه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بعد از انقلاب اسلامی باز می گردد زیرا قبل از انقلاب اسلامی، نظام سیاسی ایران یک نظام پادشاهی بود و حتی علی رغم تشکیل مجلس شورای ملی که بعد از نهضت مشروطه شکل گرفت، همه چیز در ید شاه تعریف و خلاصه می شد.

سیداحمد احمدی زاده با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه جمهوریت و اسلامی شکل گرفت، نماد جمهوریت نظام را مردم سالاری و اراده و مشارکت مردم در انتخابات دانست و افزود: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران برپایی بیش از 40 انتخابات تاکنون است که حتی در بدترین شرایط و بحران ها نظیر جنگ تمام انتخابات ها به موقع و در تاریخ معین، برابر قانون اساسی برگزار شده است و مردم هم حضور خوبی در صحنه انتخابات داشته اند.

وی در ادامه به فعالیت های ستاد انتخابات استان اشاره کرد و گفت: تقریباً فعالیت انتخاباتی خود را از اواخر فروردین ماه سال 99 در استان آغاز کردیم و در گام نخست مسائل و مشکلات مرتبط با سلامت انتخابات در تمام حوزه های انتخابیه را مورد بررسی قرار گرفته و سپس به سراغ آموزش دست اندرکاران برگزاری انتخابات رفتیم تا شاهد برگزاری انتخابات باشکوهی در کمال اقتدار سلامت و امنیت باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تأکید بر تعامل و هماهنگی دستگاه های مختلف استان جهت برگزاری انتخابات سالم و با شکوه گفت: هدف همگی ما یکی است و برگزاری انتخابات امن، سالم، مشارکتی و رقابتی، 4 رکن فعالیت ما در انتخابات است که برای تمام دوره ها هم تعریف شده است.

وی با بیان اینکه اولویت ما سلامت و امنیت انتخابات است، گفت: با توجه به وضعیت شیوع کرونایی که در آن قرار داریم به منظور حفظ سلامت مردم تصمیم به افزایش تعداد شعبه های اخذ رأی گیری در نقاط مختلف استان به خصوص در کلان شهر شیراز گرفته ایم که آن را اجرایی خواهیم کرد تا شاهد ازدحام مردم در شعبه های رأی گیری نباشیم.

احمدی زاده با تصریح اینکه قریب 4 هزار شعبه اخذ رأی در استان فارس خواهیم داشت که البته هنوز تعداد آن ها قطعی نشده است، گفت: قریب 80 هزار نفر در استان فارس نیز دست اندرکار برگزاری انتخابات هستند که ساماندهی و سازماندهی این تعداد افراد زحمات زیادی هم برای حوزه نظارت و هم اجرا دارد.

رئیس ستاد انتخابات فارس یادآور شد: در استان فارس 2 هزار و 300 روستای واجد شرایط برای برگزاری انتخابات شوراهای روستاها و 115 شهر برای انتخابات شوراهای شهر داریم که واقعاً حجم و گستره انتخابات را بالا می برد اما تمام تلاش ما این است که انتخاباتی خوب و باشکوه برگزار کنیم زیرا اعتقاد داریم انتخابات باشکوه بیانگر اقتدار و اعتماد ملی و مایه عصبانیت و ناراحتی دشمنان ماست که نمی خواهند این اتحاد و انسجام ملت ایران را ببینند.

وی با بیان اینکه اتاق فکر دشمنان با هزینه عربستان، اسرائیل و آمریکا تشکیل شده که متمرکز بر بحث انتخابات ایران اسلامی است، گفت: هدف این اتاق فکر القای یأس و ناامیدی به مردم ایران با رویکرد تحریم انتخابات یا برگزاری انتخابات با مشارکت حداقلی است.

احمدی زاده به شرایط منطقه ای و بین المللی ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به این شرایط موضوع مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب هم بر مشارکت مردم هم بر برگزاری انتخابات سالم تأکید کرده اند پس ما هم برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکسری اقدامات و تمهیداتی را در سطح استان انجام داده ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای جذب مشارکت مردم در انتخابات انجام می دهیم، گفت: حضور در انتخابات صرف نظر از داشتن سلایق سیاسی اعم از چپ و راست، یک وظیفه قانونی، اخلاقی و شرعی است که باید تلاش کنیم مشارکت فعالی داشته باشیم.

وی در ادامه به مباحث تبلیغات انتخاباتی کاندیداها هم اشاره کرد و گفت: برای تبلیغات کاندیداها ستاد ملی کرونا یکسری مصوباتی ارسال کرده است که مصوبات آن مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی و به فرموده رهبر معظم انقلاب قانون است یعنی باید همه به این مصوبات تمکین کنند.
 
برپایی کاروانال‌های تبلیغاتی ممنوع است

احمدی زاده با تأکید بر اینکه برپایی کارناوالهای انتخاباتی و تبلیغاتی و تجمعات کاملاً ممنوع است، گفت: البته برگزاری تجمع در فضای باز با توجه به شرایط آن اعم از استادیوم ورزشی، حیاط مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهی و غیره میسر است که در این راستا یکسری ظرفیت سنجی را از دستگاه های مختلف انجام می دهیم که به هیئات نظارت و اجرا اعلام خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس ادامه داد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت استفاده حداکثر 30 درصد ظرفیت فضاهای باز و حداکثر 2 ساعت و فاصله اجتماعی حداقل 8 متر برای برگزاری تجمعات انتخاباتی ضروری است و برای رعایت این نکات هم وزارت کشور و دانشگاه های علوم پزشکی مسئولیت نظارت را به عهده دارند.

وی گفت: همچنین برای برگزاری جلسات داخلی ستادهای کاندیداها هم یکسری تمهیداتی تعریف شده است که برابر رنگ بندی شهرها در وضعیت شیوع کرونا باید اجرا شوند به عنوان مثال اگر شهری وضعیت قرمز دارد حداکثر 15 نفر، وضعیت نارنجی حداکثر 20 نفر و وضعیت زرد حداکثر 30 نفر با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و زدن ماسک مجاز به شرکت در جلسات داخلی هستند.

احمدی زاده با تأکید بر اینکه همه باید به رعایت این قوانین پایبند باشیم و به همدیگر کمک دهیم تا به مشکل برنخوریم، گفت: در شعب اخذ رأی نیز خط کشی با فاصله یک و نیم تا دو متر انجام خواهد شد تا ازدحامی شکل نگیرد و سلامت مردم به خطر نیفتد.

رئیس ستاد انتخابات فارس، رأی مردم را حق الناس توصیف کرد و گفت: تحقق 4 رکن مذکور را برای خود به عنوان یک راهبرد تعریف کرده ایم و تلاش می کنیم تا این ارکان به خوبی اجرا شوند.

وی با بیان اینکه برای ما نتیجه انتخابات مهم نیست بلکه مهم برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه است، گفت: به تمام فرمانداران هم این نکاتی را گوشزد کرده ایم و اجازه فعالیت کسی که به یکی از کاندیداها وابستگی داشته و با آنها همکاری می کند در ستادهای انتخابات در سطح استان را نداده ایم.

احمدی زاده خواستار رعایت اخلاقیات به خصوص در فضای مجازی شد و گفت: متأسفانه در فضای مجازی اخلاقیات به راحتی زیر پا گذاشته می شود و امروز بدترین آسیب اجتماعی که داریم در بحث اخلاقیات است و به راحتی به دیگران تهمت و افترا زده می شود در صورتی که باید به فکر آخرت خودمان هم باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه به تمام فرمانداران استان تأکید شده است تا نهایت هماهنگی و همکاری را با مسئولان هیئت نظارت داشته باشند، گفت: در حوزه امنیت انتخابات هم طرح های امنیتی و حفاظتی با همکاری نهادهای امنیتی تدوین و اجرا کرده ایم که برای هر حوزه انتخابیه ای متناسب با شرایط امنیتی که دارد، آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی با تصریح اینکه مسئولیت حفاظت هر شعبه اخذ رأی به عهده نیروی انتظامی است که با همکاری نیروهای بسیج و سپاه آن را انجام خواهد داد، خواستار همکاری و همدلی اعضای هیئات نظارت و اجرا شد تا بتوان انتخابات خوب، امن و با مشارکت گسترده مردم رقم خورد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول