اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حیدری: مجری مناظره مثل داور خوب باید کم‌ سوت بزند!/ مناظراتی متفاوت و چالشی خواهیم داشت

مجری مناظرات انتخاباتی۱۴۰۰ گفت: شاید اگر این‌طور بگویم بهتر نقش مجری در مناظرات را درک کنید؛ شما یک مسابقه فوتبال را که تماشا می‌کنید هرچقدر حضور داور کمرنگ‌تر باشد و سوت کمتری بزند نشان‌دهنده این است که بازی طبق قواعد پیش می‌رود.

حیدری: مجری مناظره مثل داور خوب باید کم‌ سوت بزند!/ مناظراتی متفاوت و چالشی خواهیم داشت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با مرتضی حیدری، مجری مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ انجام داده است که آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

طبیعی بود که شما به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اجرای مناظره ریاست‌جمهوری باشید و در چند روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی هم درمورد برخی اسامی مطرح شد. اما امروز دیگر خبر به‌صورت رسمی اعلام شد که شما مجری مناظره‌های انتخاباتی هستید. آیا در این‌مورد با شما صحبت شده بود و چه بررسی‌هایی در این زمینه صورت گرفت؟ 

بالاخره بررسی‌هایی در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد و همیشه آمادگی‌هایی هم برای برگزاری چنین برنامه‌ای ایجاد می‌شود. به هرحال برنامه مناظره، یک برنامه سنگینی است و به تحقیقات و مقدمات فراوانی احتیاج دارد. براساس جمع‌بندی‌های لازم در سازمان مشخص شد که بنده با اجرای مناظره در خدمت مردم ایران باشم.

مردم سابقه مناظرات ریاست‌جمهوری را از سال ۸۸ و با اجرای پورحسین به‌خاطر دارند و البته اجرای مناظره دو دوره گذشته ریاست‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم برعهده شما بوده است. آیا امسال قرار است فرم اجرای مناظرات تغییرات محسوسی داشته باشد؟

البته این را بگویم که برگزاری مناظرات ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری همان‌طور که گفتید برای چهارمین دوره است، اما این را هم یادآوری کنم که در سال ۸۴ هم مناظرات انتخاباتی با حضور نمایندگان کاندیداها را داشتیم که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری انجام شد که آن سال‌ها من برنامه را اجرا می‌کردم.

خارج از فضای مناظرات ریاست‌جمهوری هم، نزدیک به ۱۰سال برنامه «مناظره» را داشتیم که عملا از زمان شیوع ویروس کرونا به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساخت این برنامه تلویزیونی متوقف شد و امیدوارم در آینده این برنامه ادامه داشته باشد. بنابراین اجرای مناظرات در تلویزیون، خیلی بیشتر از این چهار مناظره انتخاباتی است که به آن اشاره کردید.

اما آنچه در خاطر مردم باقی مانده است و اثرگذاری بیشتری داشتند، همین مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

قطعا همین‌طور است. بالاخره ارزش‌های خبری مناظرات ریاست‌جمهوری در اوج خودش است و فاکتورهایی همچون دربرگیری، شهرت و منازعات در این سطح از مناظره بیشتر دیده می‌شود. برای این دوره از انتخابات، طی هفته‌های گذشته سناریوهای مختلفی را بررسی کردیم و فکر می‌کنم مناظرات در سطح خوب و بالاتری برگزار خواهد شد.

امسال به‌لحاظ بهره‌برداری از فناوری‌های جدید رسانه‌ای، شاهد اتفاقات جدیدی در طراحی مناظرات هستیم؟

به‌نسبت دوره‌های قبل، تفاوت‌هایی را در زمینه شکل و فرمت اجرا داریم، اما باید بگویم بخشی از این تفاوت‌ها برای مخاطب ملموس نیست. عمده تفاوت‌ها ازجهت ابزارها و امکاناتی است که به میزان تسلط تیم برنامه‌ساز کمک می‌کند. مثلا واحد سیاری که داریم واحد پیشرفته‌ای است و پشتیبان فنی استودیو است یا اینکه دوربین‌های این دوره مناظره پیشرفته‌تر شده‌اند که باعث بهبود برنامه می‌شود.

تا پیش از اعلام لیست اسامی احراز صلاحیت‌ها، برخی احتمال می‌دادند مناظرات داغ و جنجالی‌ای داشته باشیم. تصور نمی‌کنید که باوجود کاندیداهای اعلامی، مناظرات این دوره ریاست‌جمهوری راحت‌تر باشد و شما به‌عنوان مجری چالش زیادی هم نداشته باشید؟

من تردید ندارم که مناظراتی بسیار دیدنی خواهیم داشت.

یعنی در این مناظرات شاهد چالش و منازعات جدی خواهیم بود؟

قطعا مناظرات چالشی خواهد شد و مطمئنم مناظره‌های دیدنی‌ای خواهیم داشت.

یکی‌دو هفته پیش که با پورحسین (مجری مناظره انتخابات ۸۸) گفت‌وگو کردیم، می‌گفتند مجری مناظره باید به‌گونه‌ای اجرا کند که حضورش در برنامه حس نشود. سوالی که دارم این است که به‌نظر شما آیا مجری مناظره می‌تواند عامل مهمی در جذابیت مناظره‌ها باشد؟

شاید اگر این‌طور بگویم، بهتر نقش مجری در مناظرات را درک کنید؛ شما یک مسابقه فوتبال را که تماشا می‌کنید، هرچقدر حضور داور کمرنگ‌تر باشد و سوت کمتری بزند، نشان‌دهنده این است که بازی طبق قواعد و خیلی روان پیش می‌رود، اما هرچقدر داور مداخلات بیشتری کند و تذکر بدهد، به‌معنای این است که درحال هدایت بازی بر اساس قواعد فوتبال است.

مفهوم مناظره کاملا مشخص است و قرار نیست که ما یک مصاحبه کات به کات و پشت سرهم داشته باشیم. درواقع قرار است چالش داشته باشیم، منتها با رعایت قواعد و مقررات. بنابراین مجری مثل داور مسابقه فوتبال است که زمین مسابقه طراحی شده و قواعد این مسابقه هم نوشته شده است و داور، زمان و صحنه‌های این مسابقه را با قواعد و قوانین انطباق می‌دهد. هر جایی که حفظ قواعد و مقررات باشد اجازه می‌دهد کار پیش برود و هرجایی که افراد خلاف قوانین رفتار کنند، جلوی کار را می‌گیرد.

یکی از مواردی که معمولا در برنامه‌سازی مطرح است، تجربه‌نگاری است. تصمیم ندارید کتابی درمورد این سه دوره مناظرات ریاست‌جمهوری بنویسید؟

اگر بخواهم کتابی بنویسم، علاقه‌مندم درمورد شیوه اجرا و ساخت گفت‌وگوی ویژه خبری بنویسم که البته بخش‌هایی از آن را هم آماده کرده‌ام.

برای مناظرات چطور؟

بعد از اینکه این کتاب تمام شد، در ذهنم هست که برای مناظرات ریاست‌جمهوری هم بنویسم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول