اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

لابی کارگزارانی‌ها برای حمایت از همتی/ عضو بنیاد باران: اصلاحات «مهرعلیزاده» را بازی‌خراب‌کن می‌داند

جز کارگزارانی‌ها که سخت مشغول لابی برای حمایت از همتی هستند، صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود. جنب‌وجوش اردوگاه آنها به نقشی است که این همتی و مهرعلیزاده در مناظرات ایفا خواهند کرد.

لابی کارگزارانی‌ها برای حمایت از همتی/ عضو بنیاد باران: اصلاحات «مهرعلیزاده» را بازی‌خراب‌کن می‌داند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به جبهه اصلاحات و کاندید نهایی آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مهرعلیزاده یا همتی؟ کدام یک از این دو کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان خواهند شد؟ چقدر احتمال دارد انتخابات سال ۱۳۹۲ یک‌بار دیگر تکرار شود و از کیسه اصلاح‌طلبان کسی بیرون بیاید که یا قرابتی با آنها ندارد یا این قرابت حداقلی است؟ بیانیه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و شرایط فعلی نشان می‌دهد که به‌نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند از برنامه‌شان رونمایی کنند. آنها این روزها بیشتر ترجیح می‌دهند پشت درهای بسته جلسات‌شان را برگزار کنند؛ نظرسنجی‌ها و برنامه‌های کاندیداها را رصد کنند و براساس آن احتمالات پیش‌ رو را بسنجند.

همه اینها در سکوت است و جز کارگزارانی‌ها که سخت مشغول لابی برای حمایت از همتی هستند، صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود. جنب‌وجوش اردوگاه آنها به نقشی است که این دو کاندیدا در مناظرات ایفا خواهند کرد. هرکدام از این دو گزینه بتوانند در مناظرات بدرخشند و در نظرسنجی‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشند، احتمال حمایت را خواهند داشت. البته اوضاع همتی با توجه به حمایت کارگزاران بهتر از مهرعلیزاده است.
 


در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با بهروز شجاعی، عضو بنیاد باران انجام داده است که بخس‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بحث حمایت خاتمی از همتی و مهرعلیزاده فعلا منتفی است

- نهاد اجماع‌ساز تعداد محدودی کاندیدا مشخص کرده بود و صرفا آنها برنامه‌های خود را ارائه دادند؛ لذا اسم این افراد نبوده و بحث حمایت خاتمی از این دو فرد فعلا منتفی است.

- البته اینکه در ادامه چه اتفاقی بیفتد را اطلاع ندارم و ممکن است شرایط تغییر هم کند.

- تا جایی که من اطلاع دارم خاتمی از قبل هم بنای دخالت و اعلام حمایت از فرد خاصی در این انتخابات نداشت و با این شرایط جدید که دیگر بعید است.

اصلاحات «مهرعلیزاده» را بازی‌خراب‌کن می‌داند

- اینکه نظر مثبتی نسبت به همتی دارند به‌دلیل هم‌حزبی‌بودن آنهاست، اما حمایت از مهرعلیزاده را کلا منتفی می‌دانم؛ چراکه دید مثبتی نسبت به وی در جریان اصلاحات وجود ندارد و اکثرا ایشان را بازی‌خراب‌کن می‌دانند تا کاندیدا.

- زارعی‌فومنی هم به‌عنوان اصلاحات برای خودش ستاد رئیسی را تشکیل داده است، آیا با کسی هماهنگ شده است؟

- تصور غالب بین اصلاح‌طلبان به‌دلیل تجربه انتخابات۸۴ و این‌که او یک‌باره تایید شد و حالا همه می‌گویند معاون خاتمی و نماینده اصلاحات است، درست نیست.

- با توجه به چنین آرایشی که وجود دارد، اصلاح‌طلبان می‌گویند او بازی‌خراب‌کن است و در سال۸۴ رای او هم می‌توانست در نتیجه نهایی انتخابات تاثیرگذار باشد ولی مهرعلیزاده اصرار داشت بماند و شاهد بودیم چه اتفاقی افتاد.

انتخابات پیش‌رو یک رقابت از جنس اقتصادی است

- انتخابات پیش‌رو در رقابت از جنس اقتصادی است و هرکسی بتواند در جنگ ایده‌های اقتصادی دست برتر را داشته باشد، طبیعی است بتواند حمایت و نظر مردم را به خود جلب کند.

- مردم هم ایده و عمل خوب می‌خواهند و باید ببینند کسانی که ادعاهای اقتصادی دارند آیا توانایی داشته و آزمون خوب هم پس داده‌اند یا خیر.

- برخی شعارهای پرطمطراق ارائه می‌کنند اما توانایی لازم را ندارند، درحالی که توانایی مهم است. به‌نظرم این امر برای قضاوت کردن مردم و جریان حامی اصلاحات و هرکس دیگری مهم است، لذا باید ببینند مرد میدان حوزه اقتصادی کیست.
 


سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان داشته که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اصرار داریم همتی کاندیدای اصلاح‌طلبان شود/ کارگزاران صندوق رای را رها نمی‌کند

- آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم، ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان موردقبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

- همتی به نهاد اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر است. همان‌طور که سال ۹۲ اصلاح‌طلبان روی روحانی اجماع کرده و موفقیت به‌دست آوردند، اکنون همتی شخصیتی است که هم تجربه مسئولیت سیاسی و هم تجربه بانک و دکتری اقتصاد دارد و درعین حال فرد توانمندی است. از این‌رو تلاش کارگزاران این است که به اصلاح‌طلبان بقبولانند از همتی حمایت کنند.

- آقایان خاتمی و کروبی هنوز نظری نداده‌اند و تلاش ما این است آقایان را قانع کنیم. اگر همه تلاش کنیم از یک کاندیدا حمایت کنند، شانس موفقیت بسیار زیاد است.

- کارگزاران معتقد است حتی اگر کاندیدا نداشته باشیم در هیچ شرایطی صندوق رای را رها نمی‌کنیم و حتی اگر کاندیدا نداشته باشیم در انتخابات شرکت می‌کنیم.

امیدواریم بتوانیم حمایت خاتمی را هم کسب کنیم

- قطعا نهاد اجماع‌ساز با خاتمی مذاکراتی داشتند، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

- اگر جمع‌بندی نهاد اجماع‌ساز براساس ظواهر فعلی حمایت از همتی باشد، اطلاع ندارم خاتمی از این تصمیم حمایت خواهد کرد و باید این سوال را از خود او پرسید.

- به‌نظر بنده اگر نهاد اجماع‌ساز به این جمع‌بندی برسد، امیدواریم بتوانیم حمایت خاتمی را هم کسب کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول