اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

شمارش معکوس برای ساخت نیروگاه سیریک با تامین مالی روسیه/تامین برق کلید شکوفایی سواحل مکران

خط اعتبار اسنادی پروژه نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک تا تاریخ 12 خردادماه سال جاری توسط روسیه فعال شده و فرآیند تامین مالی ساخت این نیروگاه آغاز می‌شود.

شمارش معکوس برای ساخت نیروگاه سیریک با تامین مالی روسیه/تامین برق کلید شکوفایی سواحل مکران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بزرگترین پروژه‌های نیروگاهی پیش‌بینی شده در کشور، پروژه نیروگاه حرارتی 1400 مگاواتی سیریک است.

بر اساس اطلاعات مکان‌یابی پروژه نیروگاه حرارتی سیریک، این پروژه در منطقه کوهستک استان هرمزگان در 140 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷـﺮق ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس و30 ﮐﯿﻠـﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان در زمینی به مساحت حدود 199هکتار قرار دارد.

*جزئیات فنی پروژه 1400 مگاواتی نیروگاه سیریک

به گزارش فارس، نیروگاه سیریک از 4 واحد بخاری 350 مگاواتی تشکیل شده و کل توان نامی خروجی نیروگاه 1400مگاوات با راندمان ناخالص حدوداً 46درصد است. بویلر در نظر گرفته شده برای این نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز است و سیستم خنک کن آن نیز بصورت یکبارگذر (Once Through) با ظرفیت آب ورودی حدوداً 47.000 مترمکعب برساعت برای هر واحد نیروگاهی (مجموعاً 188.000مترمکعب بر ساعت) بوده و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت می‌گیرد.

برای تامین آب شیرین مصرفی نیروگاه نیز، آب شیرین کن از نوع MED با ظرفیت خروجی آب شیرین حدوداً 210مترمکعب در ساعت مدنظر قرار گرفته است.

از سوی دیگر اجرای پست فشارقوی 400کیلوولت GIS بلافصل نیروگاه با شینه بندی یک و نیم کلیدی و با سیستم کنترل DCS در محدوده کار پیمانکار است.

*تاخیر 5 ساله در فرآیند تامین مالی نیروگاه سیریک

این پروژه در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور و برنامه ششم توسعه به منظور استفاده بهینه از منابع به خصوص سوخت مصرفی نیروگاه ها و افزایش راندمان تولید،  تأمین برقی پایدار جهت عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده است.

یکی از موارد پیرامون فرآیند ساخت نیروگاه سیریک آن است که عملیات ساخت این نیروگاه قرار بود از سال 1395 با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد یورویی روس‌ها با مسئولیت شرکت تکنوپروم اکسپورت انجام شود، تاخیر در عملیات سرمایه‌گذاری ساخت این نیروگاه زمینه تغییر شرکت سازنده را فراهم کرد.

در همین راستا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مصاحبه‌ای به تاریخ31 شهریور سال گذشته ضمن تاکید بر سرمایه‌گذاری روس‌ها در ساخت نیروگاه سیریک گفت:« بالاخره طرف روس به این نتیجه رسید که می‌بایست پیمانکار را تغییر دهند براین اساس پیمانکار جدیدی انتخاب شد که این پیمانکار جدید مورد تاییدکشورمان هم است.»

*85 درصد از سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه سیریک توسط روس‌ها پرداخت می‌شود

در همین رابطه احداث نیروگاه سیریک از محل وام اعطایی صادراتی دولتی فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت 1400 مگاوات در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت و شرکت پاورماشینز روسیه  پیمانکار کلید دردست احداث نیروگاه و پست فشارقوی GIS بلافصل آن است.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست خبرگزاری فارس رسیده است، مبلغ قرارداد بین ایران و روسیه برای احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک معادل 1 میلیارد و 406 میلیون و 392 هزار و 694 یورو محاسبه شده و از این رقم 15 درصد توسط ایران و 85 درصد باقی مانده توسط طرف روسی پرداخت می‌شود.

*ساخت نیروگاه بزرگ سیریک بیشتر از 5.5 سال طول می‌کشد

به استناد زمان‌بندی پروژه، قرار است، نیروگاه سیریک ظرف مدت 67 ماه ساخته و در این مدت به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تحویل داده شود. از طرفی سنکرون (در مدار قرار گرفتن) اولین واحد نیروگاهی سیریک با شبکه برق کشور 41 ماه پس از شروع قرارداد اتفاق می‌افتد و بر مبنای قرارد، 12 ماه دروه تضمین نیز برای تایید نهایی کارفرما در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر مشاور ایرانی پروژه نیروگاه سیریک شرکت موننکو ایران است که عامل سوم شرکت پاور ماشینز روسیه به عنوان پیمانکار و شرکت مادرت تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به حساب می‌آید.

*فرایند سرمایه‌گذاری از 12 خردادماه آغاز می‌شود

لازم به توضیح است، قرارداد ساخت نیروگاه سیریک در اسفند ماه به پیمانکاران ابلاغ شده و گشایش اعتبار اسنادی LC پروژه توسط کارفرما حال نهایی شدن و گشایش است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود، LC پروژه تا تاریخ 12 خردادماه سال جاری فعال شود.

به گزارش فارس، شهرستان سیریک یکی از مناطق محروم واقع در سواحل مکران تلقی می‌شود که با وجود زمینه‌های گسترده رشد اقتصادی، مورد بی‌مهری مسئولان کشور واقع شده و رشد اقتصادی در این مناطق هیچ تطبیقی با ظرفیت‌های این منطقه ندارد.

در همین رابطه امید می‌رود، ساخت نیروگاه سیریک به عنوان قطب تامین کننده یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد اقتصادی سواحل مکران در موعد تعیین شده به اتمام برسد و شاهد شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه باشیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول