اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

به راحتی می‌توانیم به تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز برسیم/ من دیگر در صنعت نفت نخواهم بود

وزیر نفت گفت: ما به راحتی می‌توانیم به تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز برسیم. به نظر من اولویت دولت سیزدهم باید بر این موضوع متمرکز شود. این افزایش تولید در حوزه اشتغال، توسعه صنایع و قدرت امنیتی و اقتصادی برای ما حائز اهمیت است.

به راحتی می‌توانیم به تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز برسیم/ من دیگر در صنعت نفت نخواهم بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگه‌داشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک گفت: هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که ناچار هستیم، برای تداوم تولید گاز و افزایش ضریب بازیافت در بخش گاز پروژه‌های فشارافزایی را کلید بزنیم.

وی گفت:‌ برای جلوگیری از افت تولید گاز در میدان گازی پارس‌جنوبی به 25 الی 30 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم. انجام این پروژه‌ها اشتغال‌زایی به همراه دارد و تجهیزات مورد نیاز آنها نیز همانند کمپرسورها توسط سازندگان ایرانی تولید می‌شود.

زنگنه افزود: کاری که در منطقه پارسیان انجام می‌شود، منجر به تولید خوراک 3.3 میلیون تنی برای منطقه پارسیان و عسلویه می‌شود که این خوراک شامل اتان، پروپیان، بوتان و میعانات گازی است. در انجام این پروژه‌ها تأکید ما بر به کارگیری نیروهای بومی است، اما توجه داشته باشید که وقتی یک طرح به بهره‌برداری می‌رسد، ما نمی‌توانیم نیروهایی که در طول زمان کار مشغول به کار بودند را استخدام کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: این اصرار نمایندگان مبنی به کارگیری نیروها سرمایه‌گذاری را متوقف می‌کند، زیرا اقتصاد طرح ضعیف می‌شود، ما برای جلوگیری از بیکاری در این مناطق باید جریان سرمایه‌گذاری را زنده نگه داریم تا نیروها به محض اینکه از یک پروژه کنار رفتند، در پروژه دیگری مشغول به کار شوند.

*در انجام طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز از برنامه عقب مانده‌ایم

 وی گفت: در سال‌های تحریم در صنعت نفت کارهای بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاری انجام شد، اما به هر حال نیاز کشور چندین برابر کارهای انجام شده بود. طرح‌هایی که در منطقه پارسیان و کنگان برای افزایش تولید گاز اجرا می‌شود، طرح‌های ضربتی هستند که البته سال‌ها بر روی این طرح‌ها کار مطالعاتی شده بود، اما قرار بود، زمان اجرای آنها دیرتر باشد که مجبور شدیم آنها را زودتر کلید بزنیم.

زنگنه تأکید کرد: ما در انجام طرح‌های بهینه‌سازی مصرف از برنامه عقب افتاده‌ایم، درباره اصلاح قیمت گاز نیز هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و رشد مصرف گاز نیز افزایش یافته است، پس مجبور هستیم طرح‌های تولید گاز را تسریع کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت:‌ آنچه در میدان آزادگان انجام می‌شود، صرفا کار مطالعاتی نیست، البته کار اجرایی هم نیست، بلکه ارائه پروپزال و پیشنهاد فنی و مالی برای عقد قرارداد است که تأمین مالی این پروژه حدود 4.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

*سه آرزوی وزیر نفت چه بود؟

وی گفت: بنده در حوزه نفت چند آرزو داشتم اول اینکه شرکت‌های GC (پیمانکار عمومی) در بخش‌های مختلف فعال شوند که الان 2 الی 3 از این شرکت‌ها ایجاد شده‌اند. یکی دیگر از آرزوهای من ایجاد شرکت‌های E&P بود که من برای ایجاد این شرکت‌ها خیلی رنج کشیدم و حتی یک عده در انتقاد به این شرکت‌ها می‌گفتند که عاقبت گرگ‌زاده گرگ می‌شود. اما در پیشبرد این طرح‌ها آقای آقامحمدی خیلی به ما کمک کرد و الان 16-17 شرکت با توانایی‌های مختلف در این حوزه ایجاد شده است که البته تا نقطه ایده‌آل خیلی فاصله دارد.

زنگنه گفت:‌ سومین آرزوی من این بود که شرکت‌های ایرانی در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی حضور داشته باشند. یعنی ما بتوانیم شرکت‌های بازرگانی ایجاد کنیم. که این موضوع تا حد قابل قبولی در این دولت انجام شد.

*در دوران تحریم به رکوردهای افتخارآفرینی دست پیدا کردیم

وزیر نفت بیان داشت:‌ به رغم تحریم‌های مالی تجهیزاتی و فناوری کارهای بزرگی در این دولت انجام شد. ظرفیت تولید نفت از میادین غرب کارون از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه افزایش یافته است. کسی که یک بشکه نفت تولید کرده باشد، می‌فهمد این افزایش ظرفیت تولید چقدر سخت است.

وی اظهار داشت: همچنین به میزان 60 هزار بشکه نیز ظرفیت تولید از میدان نفتی آذر ایجاد شده است. در شرایطی این کارها انجام شد که ما حتی اجازه واردات ورق و لوله را هم نیز نداشتیم زیرا تحریم بودیم. هر چند برنامه ششم توسعه برای شرایط تحریمی تنظیم نشده بود، ولی ما توانستیم در دوران تحریم به رکوردهای افتخارآفرینی دست پیدا کنیم.

زنگنه گفت: در میدان نفتی آزادگان کاری که در حال انجام است، قدم اول ماست. ضریب بازیافت 5.5 درصدی از این میدان اصلا شایسته نیست. یعنی از 21 میلیارد بشکه نفت درجای این میدان، اگر بتوانیم یک درصد ضریب بازیافت را افزایش دهیم، 200 میلیون بشکه نفت بیشتر تولید می‌شود که ارزش آن معادل 10 میلیارد دلار است.

* به راحتی می‌توانیم به تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز برسیم

وی بیان داشت: ما به راحتی می‌توانیم به تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز برسیم. به نظر من اولویت دولت سیزدهم باید بر افزایش تولید نفت تا 6.5 میلیون بشکه نفت در روز متمرکز شود. این افزایش تولید در حوزه اشتغال، توسعه صنایع و قدرت امنیتی و اقتصادی برای ما حائز اهمیت است.

وزیر نفت گفت:‌ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است بر افزایش تولید نفت و گاز تأکید کرده است، اگر ما بتوانیم 6.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید کنیم 3.8 میلیون بشکه را همانند وضعیت فعلی مورد استفاده قرار می‌دهیم. مابقی نفت تولیدی را نیز پس از کسر هزینه‌های شرکت نفت برای کارهای توسعه‌ای به مصرف می‌رسانیم. با این کار کشور زیر و رو می‌شود.

زنگنه گفت:‌ در سناریویی که تعریف کردم اتفاقا استقلال از نفت ایجاد می‌شود، چون پول نفت خرج سرمایه‌گذاری می‌شود و بخش خصوصی با آن کارهای توسعه‌ای و صنعتی را انجام می‌دهد. وابستگی به نفت زمانی ایجاد می‌شود که پول نفت در بودجه جاری دولت واریز شود، نه اینکه صرف کارهای توسعه‌ای شود.

وی بیان داشت:‌ برخی در واکنش به این اظهارات ادعا می‌کنند که برای این میزان تولید نفت بازاری وجود ندارد در حالی که بازار به نحوی جور می‌شود. چطور عراق تولید نفت خود را از 3 میلیون بشکه به 5 میلیون بشکه در روز رساند و برای آن بازار وجود داشت، ولی ما که زمانی 6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم و الان 4 میلیون بشکه تولید می‌کنیم، اگر تولید را افزایش دهیم، بازاری وجود ندارد؟‌

وزیر نفت گفت: من دیگر در صنعت نفت نخواهم بود، ولی در سال‌های آینده مطمئنا کنوانسیون‌هایی تشکیل خواهد شد که اجازه افزایش تولید نفت را به کشورها نمی‌دهد و در این حوزه محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند. آن زمان سهم عربستان از تولید 10 میلیون بشکه در روز است، ولی ما همچنان بر روی 3 الی 4 میلیون بشکه در روز متوقف خواهیم شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول