اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تأیید گزارش فارس/ آیا امسال 2 هزار ایرانی، حاجی می‌شوند؟

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمردر حالی از قطعی شدن برگزاری مراسم حج امسال و اعزام احتمالی 2 هزار زائر از ایران خبر داد که سازمان حج و زیارت همچنان در انتظار تعیین تکلیف حج از سوی عربستان است.

تأیید گزارش فارس/ آیا امسال 2 هزار ایرانی، حاجی می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حج تمتع امسال همچنان از سوی سعودی‌ها نامشخص است و هیچ کدام از مقامات رسمی عربستان درباره وضعیت پذیرش زائران در ایام حج اظهارنظر نکرده‌اند.

با این وجود، سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در جلسه معاونان این سازمان درباره مراسم حج در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه دولت عربستان دستورالعملی به منظور برگزاری مراسم حج در سال جاری اعلام کرده که طبق آن ۶۰ هزار زائر در حج تمتع امسال می‌توانند شرکت کنند، گفته است: «از این تعداد، ۱۵ هزار نفر، زوار داخلی آن کشور هستند و سایر کشورها نیز می‌توانند مجموعا ۴۵ هزار زائر اعزام کنند».

وی همچنین از احتمال اعزام حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از زائران ایرانی به حج امسال خبر داده و افزوده است: «با توجه به نزدیک شدن روابط سیاسی، احتمال افزایش این سهمیه به ۲ هزار نفر نیز وجود دارد».

رئیس مرکز پزشکی هلال احمر ادعای پذیرش یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار زائر ایرانی به حج تمتع امسال را امروز در حالی مطرح کرده است که هنوز طرف سعودی نه تنها به ایران بلکه به سایر کشورهای اسلامی نیز درباره وضعیت پذیرش زائر حج ۱۴۴۲ اظهارنظر رسمی نکرده است و حتی امروز رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حج پیش رو بار دیگر تصریح کرده است که «وزارت حج عربستان تاکنون به صورت شفاف و قطعی در مورد حج آینده اظهار نظر نکرده است و همچنان کشورهای اسلامی در انتظار روشن شدن تکلیف حج هستند».

با انتشار این خبر، بسیاری از زائران که بیش از ۱۴ سال در انتظار سفر به سرزمین وحی بودند، منتظرند ببینند که نحوه انتخاب زائران برای تشرف به سرزمین وحی با توجه به شرایط کنونی چگونه است؟

البته مرعشی درباره سن زائرانی که عربستان در حج تمتع پذیرش می‌کند نیز گفته است که «در این مراسم فقط زائرین ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند شرکت کنند و زائر بیمار نیز مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد». با این حساب با توجه به اینکه ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی برای حج تمتع سال گذشته ثبت‌نام کرده بودند و از این بین شاید بیش از ۳۰ درصد متقاضیان در سن ۱۸ تا ۶۰ سال باشند، باید منتظر نحوه پذیرش این زائران از سوی سازمان حج و زیارت بود.

علاوه بر این، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به لزوم تزریق واکسن کرونا برای سفر حج تمتع اشاره کرده و گفته است: «شرکت کنندگان در مراسم حج، حتما باید واکسینه شده و از دز دوم دریافتی آن‌ها نیز ۱۴ روز گذشته باشد. همچنین زائران حتما ۷۲ ساعت قبل از پرواز باید تست PCR داده باشند و جواب آن نیز منفی باشد. فضایی که برای زائران در نظر گرفته شده در منا و عرفات، پنج متر فاصله ایمنی دارد و در هتل‌ها به ازای هر نفر دو متر فاصله در نظر گرفته شده است. مجموعه‌های غذاخوری به طور کامل تعطیل است و وعده‌های غذایی به صورت بسته‌های بهداشتی در اختیار زائران قرار می‌گیرد. اتوبوس‌ها در مراسم حج با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و نرم افزاری با عنوان «توکلنا» طراحی شده که یک نرم افزار بهداشتی بوده و زائران باید در آن ثبت نام کنند تا بتوانند وارد مسجدالنبی و مسجدالحرام شوند و در نمازها شرکت کنند. در این نرم افزار زائران باید روز و ساعت را تعیین کنند چراکه پس از تکمیل ظرفیت، کسی نمی‌تواند وارد این اماکن شود. خروج از هتل‌ها برای گردش و سیاحت در شهر نیز ممنوع است و زائران فقط توسط اتوبوس به مراکز زیارتی انتقال داده می‌شوند که حضور در مراکز زیارتی نیز با نظارت راهنماهایی که به زبان‌های مختلف مسلط هستند، انجام می‌شود».

این امر در حالی است که خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر گزارشی با عنوان «گمانه‌زنی‌‌ها از برپایی حج ۱۴۰۰/ چند هزار ایرانی امسال به حج تمتع می‌روند؟» منتشر کرد که در این گزارش به پذیرش ۶۰ هزار زائر در حج امسال توسط وزارت بهداشت سعودی و حضور ۴۵ زائر خارجی نیز اشاره شده بود و البته با توجه به نحوه پذیرش زائران و وضعیت کرونا، احتمال پذیرش ۲ هزار و ۶۲۵ ایرانی در ایام حج از سوی سعودی‌ها نیز مطرح شد. (اینجا بخوانید).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول