اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

ایثارگرانی که در اولویت دریافت واکسن‌اند/ واکسیناسیون 200 هزار نفر تا 10 روز آینده

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید با اشاره به گلایه برخی از ایثارگران مبنی بر اینکه چرا برای تزریق واکسن کرونا، امکان حضور در خانه‌شان وجود ندارد، گفت: واکسن کرونا را نمی‌شود به راحتی جابه‌جا کرد.

ایثارگرانی که در اولویت دریافت واکسن‌اند/ واکسیناسیون 200 هزار نفر تا 10 روز آینده

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: پس از گذشت حدود دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا، خبر خوبی که شاید بشود در خصوص مبارزه با این بیماری منتشر کرد، واکسیناسیون برخی از افراد جامعه است. اکنون که بیش از یک ماه از آغاز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر می‌گذرد، افراد بالای ۷۰ سال دُز اول را دریافت کرده‌اند. در کنار این افراد گروه‌های پرخطر دیگری از جمله کادر درمان، هنرمندان و برخی از گروه‌های ایثارگران از جمله والدین بالای ۷۰ سال شهدا و جانبازان ۷۰ درصد نیز دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

با پیگیری‌های خبرگزاری فارس و صحبت با برخی از والدین شهدا مشخص شد افراد مشمول این دوره از واکسیناسیون، اغلب دُز واکس‌شان را دریافت کرده‌اند؛ مگر اینکه خانواده‌ای خودش تمایل به زدن واکسن نداشته یا می‌خواسته واکسن ایرانی تزریق کند.

یکی از این مادران شهدا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «یک روز از طرف بنیاد شهید با من تماس گرفتند و گفتند برای زدن واکسن در فلان تاریخ و ساعت به آدرسی که به شما می‌دهیم، مراجعه کنید اما برای من که یک پیرزن تنها هستم، بسیار سخت بود بخواهم خودم را به آن نشانی برسانم.»

والدین شهید دیگری که به علت کهولت سن و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای چند ماهی می‌شود از خانه خارج نشده بودند، مجبور شدند برای دریافت واکسن به محل‌های مذکور بروند. آن‌ها به خبرنگار فارس گفتند: «ای کاش بنیاد شهید افرادی را مشخص می‌کرد تا به خانه خانواده‌ها بیایند و واکسن را تزریق کنند. در این شرایط برای ما سخت است که بخواهیم از خانه بیرون برویم و استرس درگیر شدن با این بیماری را داشتیم.»  

گروه دیگری که شامل دریافت واکسن شده‌اند، جانبازان بالای ۷۰ درصد بودند. یکی از آنها در گفت‌وگو با فارس ضمن گلایه از اینکه چرا همسران ما که مسئول پرستاری از ما هستند و مجبوریم دائم کنار هم باشیم، شامل تزریق واکسن نشده‌اند، گفت: «وقتی از بنیاد شهید با من تماس گرفتند که برای تزریق واکسن بروم به آنها گفتم واکسن زدن من در حالی که همسرم دائم کنارم هست و مجبور است برای انجام کارهای زندگی از خانه خارج شود، چه فایده‌ای دارد؟ به همین دلیل خودم هم نرفتم واکسن بزنم و البته برای بنیاد شهید هم اهمیت خاصی نداشت که من می‌روم یا نه و علت عدم انجام این کار برایم چیست.»

با تعدادی از جانبازان ۷۰ درصد دیگر نیز صحبت کردیم که اغلب واکسن را دریافت کرده بودند، اما اینکه در این شرایط باید به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد، خودشان برای درافت واکسن بروند، گلایه‌مند بودند.

در همین خصوص گفت‌وگو کردیم با عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و از روند چگونگی انجام واکسیناسیون کرونا در جامعه ایثارگری پرسیدیم. در این گفت‌وگو سعی کردیم گلایه‌ها و مواردی را که از طرف ایثارگران مشمول واکسن کرونا مطرح شد با معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در میان بگذاریم.

عباسپور گفت: به تازگی واکسیناسیون همسران جانباز بالای ۷۰ درصد و جانبازان بالای ۲۵ درصد هم آغاز شده و در نوبت بعدی، همسران شهدا نیز واکسن تزریق خواهند کرد.

وی بیان داشت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جامعه ایثارگری تاکنون دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و در ۱۰ روز آینده این آمار به بالای ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به گلایه برخی از این افراد مبنی بر اینکه چرا برای تزریق امکان حضور در خانه وجود ندارد، اظهار داشت: می‌توانیم بعضا در برخی از شهرستان‌ها هماهنگ کنیم افراد بروند داخل خانه‌ها این واکسن‌ها را تزریق کنند، اما در تهران و شهرهای بزرگ چنین امکانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: واکسن کرونا مثل واکسن‌های دیگر از جمله آنفلوآنزا نیست که بشود به راحتی جابه‌جایش کرد. این واکسن‌ها باید در شرایط مخصوص به خود نگهداری شود. به همین دلیل مجبوریم از عزیزان ایثارگر بخواهیم خودشان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

عباسپور بیان داشت: البته مواردی هم بوده که بعضا ماشین فرستادیم، والدین شهدا را آورده‌اند به مراکز و پس از تزریق به منزلشان رسانده‌اند که البته تعداد معدودی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه همسران جانباز بالای ۷۰ درصد هم در دستور کار ما برای واکسیناسیون قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: به علت محدودیت‌هایی که وجود داشت، امکان اینکه همزمان با فرد جانباز، همسرش نیز واکسن دریافت کند نبود و اکنون این واکسن‌ها با فاصله چند روز به آنها نیز تزریق می‌شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص جانبازان بالای ۲۵ درصد هم گفت: اگر چه همه این افراد واکسن خواهند زد، اما اولویت با جانبازانی است که مشکلات شیمیایی دارند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول