اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

جزئیات آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در سال 99/افزایش پرونده‌های نزاع؛ کاهش فوتی رانندگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد جزئیات آمار پزشکی قانونی استان در سال 99 را اعلام کرد.

جزئیات آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در سال 99/افزایش پرونده‌های نزاع؛ کاهش فوتی رانندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ کامروز امینی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با ارائه آمار پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته اظهار کرد: محوطه سازی ساختمان جدید در حال آماده‌سازی بوده و محوطه‌سازی از اقدامات عمرانی است که اعتبار آن از طریق سازمان تامین شده و بقیه از طریق استان بوده و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار این اقدام عمرانی است.

اقدامات عمرانی در پزشکی قانونی استان

 وی با اشاره به اهمیت محوطه سازی گفت: این کار مسیر دسترسی مردم را آسان کرده و حضور خودروهای حامل اجساد را به سالن تشریح هموار می کند و پس از پایان محوطه سازی سالن تشریح در همین ساختمان آغاز به کار خواهد کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: در سال گذشته تجهیز آزمایشگاه را داشتیم؛ ابزارها و دستگاه‌های آزمایشگاهی نمونه مشابه ایرانی ندارد از این جهت افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم اما بخشی از وسایل آزمایشگاهی سم شناسی آماده و ساختمان آزمایشگاه نیز آماده بوده که به زودی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: دو سالن تشریح و در بهمئی و دنا داریم که در کارگروه استانی ماده ۲۳ این دو پروژه به تصویب رسیده و در سال ۱۴۰۰ اعتباری برای شروع ساخت این دو پروژه در نظر گرفته شده است، این دو شهرستان در حال حاضر پزشکی قانونی آنها در دادگستری مستقر بوده که با راه‌اندازی ساختمان مستقل مشکلات برطرف خواهد شد.

امینی افزود: سالن تشریح دهدشت نیز قسمت‌هایی از آن مشکلات فنی داشت که برطرف شد نیروی انسانی برای سالن تشریح در حال پیگیری بوده که هر چه زودتر کالبد شکافی در آن محل انجام شود و نیاز به رجوع به مرکز استان نداشته باشند.

وی در ادامه به آمار و اطلاعات مربوط به سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در چهار حوزه معاینه سرپایی معاینات اجساد، آزمایشگاه و کمیسیون، پزشکی قانونی خدمات ارائه می‌دهد و به ازای هر مراجعه کننده یک پرونده تشکیل می‌دهیم که علت مراجعه و نتیجه ثبت و بایگانی می‌شود.

این مسئول گفت: در جمع‌بندی آمار در این چهار حوزه به آمار زیر در یک سال گذشته رسیدیم.

افزایش پرونده‌های آزمایشگاهی

امینی گفت: در سال ۹۹ در مجموع 19 هزار و ۷۶۴ مورد معاینه سر پایی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11.6 درصد کاهش را شاهد هستیم در یک سال گذشته در زمینه مراجعین معاینات بالینی به نسبت جمعیت رتبه اول کشور را داشتیم.

وی افزود: در بخش اجساد ۵۷۶ مورد جسد اعم از فوت طبیعی و غیرطبیعی داشتیم که در مقایسه با سال قبل 1.8 درصد کاهش داشتیم که ۴۳۴ مورد آقایان و ۱۴۲ مورد بانوان بودند.

این مسئول گفت: در آزمایشگاه که شامل پرونده مراجعین سرپایی و اجساد می‌شود 1196 پرونده مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال قبل ۴ و ۹ دهم درصد افزایش داشته است.

افزایش پرونده‌های قصور پزشکی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار دیگری اشاره کرد و گفت: در حوزه کمیسیون ۳۱۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که 7.2 دهم درصد افزایش را شاهد بودیم.

وی گفت: در سال گذشته ۷۲ پرونده با شکایت از کادر درمان در پزشکی قانونی استان داشتیم که از طریق محاکم قضایی به دست ما رسیده و نسبت به سال قبل که ۵۳ پرونده داشتیم رشد داشته است، تعداد ۳۰ پرونده منجر به محکومیت و ۴۲ پرونده منجر به رای برائت شد.

امینی در ادامه آمارها افزود: پرونده‌های با ادعای نزاع در پزشکی قانونی داریم که در بحث نزاع 5 هزار و ۹۵۶ مورد با ادعای نزاع در سال ۹۹ مراجعه کردند از این تعداد 4 هزار و 672 پرونده مربوط به آقایان و یک هزار و ۲۸۴ مورد پرونده مربوط به خانم‌ها بوده که نسبت به سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.

یک آمار امیدوار کننده از تصادفات

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار تصادفات در پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در تصادفات در سال ۹۹ مصدومان ناشی از تصادف ۴۰۱۵ مورد پرونده داشتیم که ۲۹۵۵ پرونده آقایان و هزار و ۶۰ پرونده مربوط به خانم ها بوده و شاید یکی از دلایل کاهش آن مسافرت ها به دلیل کرونا بوده است که 22.5 درصد کاهش را نسبت به سال قبل شاهدیم.

امینی گفت: در حوادث کار ۳۴۰ پرونده با موضوع حادثه کار داشتیم که ۳۵۵ مورد مربوط به آقایان و ۵ مورد مربوط به خانم ها بوده و 6.5 درصد کاهش نسبت به سال قبل بوده است.

این مسئول افزود: در مرگ‌های غیر طبیعی کل مرگ‌ها اعم از مرگ جنایی و غیر جنایی و حوادث ۴۵۶ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشتیم.

وی گفت: در مرگ‌های غیرطبیعی فوت ناشی از سوانح رانندگی ۱۸۱ مورد در سال گذشته داشتیم که این تعداد در سال قبل از آن ۲۰۶ مورد بود و آمار نشان می دهد که 12.1 درصد کاهش را در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و از این تعداد ۱۴۵ مورد آقایان و ۳۶ مورد خانم‌ها بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: در فوت ناشی از گازگرفتگی ۸ مورد در سال ۹۹ داشتیم که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است.

امینی ادامه داد: در فوت ناشی از غرق شدگی 14 مورد در سال ۹۹ داشتیم که این آمار نشان دهنده کاهش 46 درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

وی گفت: تعداد شش مورد فوت ناشی از حوادث کار داشتیم که نسبت به مدت مشابه که ۸ مورد بوده، کاهش داشتیم.

این مسئول به آخرین آمار مربوط به پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در فوت ناشی از مسمومیت از مواد مخدر ۴۹ مورد فوتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تغییر چندانی نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول