اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تیرِ نتانیاهو برای جلوگیری از تشکیل کابینه «بنت» و «لاپید» به سنگ خورد

دفتر رئیس رژیم صهیونیستی، شکایت نخست‌وزیر فعلی این رژیم مبنی بر ممکن نبودن انتصاب رئیس حزب یامینا به سمت نخست‌وزیری در توافق چرخشی با حزب یش‌عتید را رد کرد.

تیرِ نتانیاهو برای جلوگیری از تشکیل کابینه «بنت» و «لاپید» به سنگ خورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن دو حزب یش‌عتید و یامینا برای اعلام توافق کابینه ائتلافی، آخرین تقلاهای حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» برای از دست ندادن قدرت نیز به بن‌بست رسید.

نتانیاهو و حزب لیکود امروز (سه‌شنبه) با ارسال نامه‌ای به دفتر «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، ادعا کرده بودند که «نفتالی بنت» رئیس حزب یامینا نمی‌تواند در توافق چرخشی با «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید، نخست‌وزیر ابتدایی باشد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، استدلال تیم حقوقی نتانیاهو نیز این بود، به دلیل اینکه لاپید مأمور تشکیل کابینه است و اگر قرار است توافق نخست‌وزیری چرخشی بین آن دو حزب برای ائتلاف انجام شود، شخص لاپید باید ابتدا نخست‌وزیر شود نه بنت.

در نامه حزب لیکود به دفتر ریاست رژیم صهیونیستی آمده است: «فقط یائیر لاپید به عنوان رئیس حزب یش‌عتید می‌تواند ابتدا نخست‌وزیر باشد و او هیچ اختیاری برای انتقال این نقش به نفتالی بنت - که مأمور تشکیل کابینه نشده - ندارد». 

حزب نتانیاهو در آخرین دست‌وپا زدن‌هایش برای جلوگیری از حذف‌شدن وی از عرصه قدرت بعد از ۱۲ سال نخست‌وزیری پیاپی، مدعی شد: «لاپید نمی‌تواند فقط در کلام به ریولین بگوید که توافق ائتلاف انجام شده است، بلکه باید جزئیات دقیق از برنامه‌ها و ترکیب اعضای کابینه را نیز مشخص کند».

بر اساس این گزارش، مشاور حقوقی رئیس رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد که هیچ منع قانونی برای جلوگیری از انتصاب نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر اول در توافق چرخشی با لاپید وجود ندارد.

در حالی که لاپید فقط تا شامگاه چهارشنبه این هفته برای اعلام کابینه خود فرصت دارد، رسانه‌های اسرائیلی شامگاه دوشنبه خبر دادند او و بنت امیدوار هستند که امروز توانایی خود برای تشکیل کابینه را به ریولین اطلاع دهند.

شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم گزارش داد، اما یکی از موانعی که بر سر مسیر یش‌عتید و یامینا برای ائتلاف کردن وجود دارد، درخواست «آیلت شاکد» هم‌حزبی بنت برای منصوب‌شدن به عنوان رئیس «کمیته انتصابات قضائی» است. (جزئیات بیشتر)

اگر توافق کابینه ائتلافی تا روز چهارشنبه تشکیل نشود، ریولین می‌تواند به پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) ۲۱ روز مهلت دهد تا یکی از قانونگذاران را مأمور تشکیل کابینه جدید انتخاب کنند. اگر آنها در این مسیر راه به جایی نبرند، پنجمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی دو سال و نیم اخیر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول