اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

لاوروف: هند برای خرید سامانه اس-400 مصمم است

وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که هند تعهد خود برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسی را تایید کرده است.

لاوروف: هند برای خرید سامانه اس-400 مصمم است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که هند در تعهد خود برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مصمم است.

وی که پس از نشست وزیران کشورهای بریکس صحبت می‌کرد، در کنفرانس خبری گفت: «من مایل هستم که به اجرای قرارداد تامین سامانه اس-۴۰۰ به هند اشاره کنم. ما شاهد تغییری نبوده و هند تعهد خود در این قرارداد را تایید کرده است».

در اکتبر 2018، مسکو و دهلی نو،‌ توافقنامه تامین 5 سامانه دفاع موشکی اس-400 به هند را امضا کردند. انتقال بخش پایانی این سامانه به هند برای نیمه نخست سال 2025 برنامه ریزی شده است.

لاوروف در ادامه سخنانش گفت که همکاری با هند در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، صنایع دفاعی و بهداشت و درمان به پیش می‌رود.

وزیر دفاع روسیه گفت: «به معنای واقعی کلمه، ما امروز محموله دیگری از واکسن اسپوتنیک V‌را برای دوستان هندی ارسال کردیم که این اقدام علاوه بر گام‌هایی بود که پیشتر اتخاذ شده بود.

علاوه بر دریافت واکسن از روسیه،‌ شرکت «فارما گلند» هند قراردادی را با صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک V‌امضا کرده است.

این نگرانی وجود دارد که اقدام هند برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 سبب شود تا این کشور بر اساس قانون کاتسا و به دلیل نقض قانون مبارزه با دشمنان آمریکا، تحت تحریم قرار بگیرد.

 

ترکیه که یکی از متحدان آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

این در حالی است که «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه ایالات متحده گفته، آمریکا گزینه‌های دیگری را به ترکیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل دستیابی به سامانه موشکی «اس -400» از روسیه ارائه داده است.

شرمن در مصاحبه با شبکه خبری «سی.ان.ان ترک» گفت: «ما گزینه‌های دیگری به ترکیه ارائه داده‌ایم، آنها دقیقاً می‌دانند که اگر بخواهند از زیر این تحریم‌ها خارج شوند چه باید بکنند. ما در مورد راه‌های برداشتن گام‌های لازم صحبت کرده‌ایم و تصمیم گیری از سوی ترکیه خواهد بود. امیدوارم که بتوانیم راهی پیش رو پیدا کنیم.»

شرمن در روزهای گذشته از آنکارا بازدید کرده بود و این اولین سفر یک مقام دولت بایدن به ترکیه محسوب می‌شود.

این منبع خبری نوشت، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که ترکیه می‌تواند اس-400 را به جمهوری آذربایجان یا قطر منتقل کند، اما تاکنون چنین پیشنهادی از طرف آنکارا ارائه نشده است. واشنگتن در دسامبر سال 2020 مطابق قانون آمریکا، مقام‌های ترکیه را بابت خرید اس-400 از روسیه تحریم کرد. به دنبال این مسئله S-400 ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف-35 نیز حذف شد.

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه اخیرا از ترکیه خواسته بود که از خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ صرف نظر کند. جفری گفت که این مسئله، «یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سالهای اخیر، روابط بین دو کشور را تیره کرده است».

چند مقام ترکیه‌ای در گذشته گفته‌اند که آنکارا به فکر عدم استفاده از اس-400 نبوده و این قراردادی است که انجام شده و راه بازگشتی ندارد. اگر چه ترکیه با هدف جلوگیری از تشدید تنش با واشنگتن، هنوز سامانه اس-400 را به طور کامل فعال نکرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول