اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نباید عاملان خاموشی‌های برق مجددا روی کار بیایند/ فرار وزارت نیرو از اعلام تراز واردات و صادرات برق

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قطعی مکرر برق گفت: نباید مسببان و عاملان خاموشی‌های برق روی کار بیایند زیرا این افراد به وظایف قانونی خود عمل نکردند.

نباید عاملان خاموشی‌های برق مجددا روی کار بیایند/ فرار وزارت نیرو از اعلام تراز واردات و صادرات برق

هادی بیگی نژاد دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره مشهود شدن ضعف صنعت برق و گلایه مردم از خاموشی‌های اخیر، اظهار داشت: متأسفانه صنعت برق به سمت ورشکستگی رفته و پالایشگاه‌ها هم به دلیل مدل غلط برنامه‌ریزی یا تعطیل شده و یا زیانده شده‌اند در حالی که پیش از این سوده بودند؛ در پالایشگاه‌های دنیا ثروت‌های زیادی خلق می‌کنند اما سومدیریت باعث شده دچار مشکلات متعددی در پالایشگاه‌ها شویم و عملاً تعدادی از پالایشگاه‌ها به سمت ورشکستگی رفته‌اند و بدهکار بانکی محسوب می‌شوند که این موضوع ربطی به تحریم ندارد و نباید دولت آدرس غلط به مردم بدهد.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه بدهی وزارت نیرو به صنعت برق بسیار زیاد است و حتی این وزارتخانه رقم 51 هزار میلیارد تومان را هم عنوان کرده است نکته جالب آن است که تقریباً حدود همین رقم هم از دولت به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طلب دارد که این موضوع را رضا اردکانیان وزیر نیرو در اوایل مجلس یازدهم به صراحت عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پالایشگاه‌های کشورمان هم طلبکارند و  هم بدهکار؛ اما متأسفانه طوری کشور را مدیریت کرده‌ایم که مجموعه‌‌های بزرگ صنعتی با بدبختی امورات‌شان را می‌گردانند در حالیکه با مدیریت صحیح می‌توانستیم ارزش‌آفرینی کرده و خلق ثروت داشته باشیم اما دست و پای آنها را بسته‌ایم و مشکلات را گردن تحریم‌ها انداخته‌ایم در حالیکه هیچ ربطی به هم ندارد.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کره جنوبی از ما نفت خریداری می‌کند و در آنجا پس از پالایش مقادیر زیادی فرآورده از آن به دست آورده و ارزش افزوده زیادی را کسب می‌کند اما چگونه است که ما نمی‌توانیم نفت را در داخل کشورمان به صورتی مدیریت کنیم که ارزش‌ افزوده آن نصیب کشورمان شود.

بیگی‌نژاد گفت:‌ صورت وضعیتی که دولت فعلی دارد نشان‌دهنده عملکرد ضعیف در حوزه صنعت آب، برق، گاز، پتروشیمی و ماشین‌آلات است و متأسفانه دائماً هم موضوع مذاکرات را مطرح می‌کنند ولی مذاکرات دردی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند.

وی عنوان کرد: تنها چاره رفع خاموشی برق صرفه‌جویی است چرا که امیدی به این دولت نداریم و اگر خودمان هوای هموطنان‌مان را نداشته باشیم و صرفه‌جویی نکرده و استفاده از وسایل سرمایشی را به خوبی مدیریت نکنیم بحران قطعی برق استمرار خواهد داشت.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:‌بازه زمانی برق 3، 5 و 7 سال است و از هر زمانی که آغاز کنیم می‌توانیم موفقیت‌هایی را به دست آوریم؛ فرسودگی شبکه برق، اتلاف برق، ارتقای نیروگاه‌ها و نیز احداث نیروگاه‌های جدید مراحل مختلفی از بازه‌های زمانی برق است.

بیگی‌نژاد توضیح داد: حداکثر میزان تولید برق در سال جاری 57 هزار مگاوات است که البته مصرف ما بیش از این حرف‌ها است. در حالیکه در چند روز گذشته میزان مصرف‌مان 54 هزار مگاوات بود که قطعاً در روزها و هفته‌های آینده میزان مصرف به رقم حداکثری تولید برق می‌رسد.

وی افزود: ما واردات برق هم داریم و نبایستی خود را فریب دهیم که مقادیر زیادی برق تولید می‌کنیم ولی اگر تراز واردات و صادرات برق از سوی وزارت نیرو مشخص شود مردم مشاهده خواهند کرد که وضعیت توزیع، تولید و مصرف برق چقدر بغرنج است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم باید از رقم نهایی هزینه برای تولید برق مطلع شوند و عملاً برق  بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در حالیکه برای دولت هزینه‌های زیادی در بر دارد و حتی دولت هزینه‌های زیادی را برای واردات برق می‌پردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول