اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رئیس جمهور آینده تولید را خط قرمز خود قرار دهد/ با دولت جدید سهم بسزایی در رنگین شدن سفره مردم خواهیم داشت

مدیرعامل یک شرکت تعاونی در بخش تولید سویا در استان مازندران می‌گوید؛ از رئیس جمهور آینده می‌خواهم تولید خط قرمزشان باشد چرا که به سلامت روان جامعه کمک می‌کند، اینکه کارگران سر موعد حقوق بگیرند و چرخ تولید بچرخد را مدنظر قرار بدهند.

رئیس جمهور آینده تولید را خط قرمز خود قرار دهد/ با دولت جدید سهم بسزایی در رنگین شدن سفره مردم خواهیم داشت

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| طی دو سال اخیر در بازار کسب و کار شاهد افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های کشاورزی و دانه‌های روغنی هستیم، گویا دولت یارانه‌ای را برای نهاده‌های کشاورزی در نظر گرفته است ولی باید تلاش شود این نهاده‌ها به درستی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد.

از طرفی تعداد زیادی تولیدکنندگان از اینکه نهاده کشاورزی یا دانه‌های روغنی را با قیمت یارانه‌ای یا همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند گلایه دارند، چرا که نبود نهاده یا دانه‌های روغنی مساوی با عدم تولید است، از طرفی خرید مواد اولیه با قیمت گران مقرون به‌صرفه نیست، این وسط دست تولیدکننده خالی می‌ماند و چرخ تولید از حرکت باز می‌ایستد.

یکی از کارخانه‌های تولیدی که در آن بیش از حدود هشت ماه از تولید آن خبری نیست، ولی به‌دلیل ناتوانی در تهیه سویای وارداتی در حدود ۲۴۰ روز در انتظار ورود سویا مانده است‌. 

حمیدرضا احمدی ۳۵ ساله، اهل آمل مدیرعامل شرکت تعاونی راد تجارت آمل در گفت‌وگو با فارس در این رابطه می‌گوید؛ شرکت تعاونی کارآفرینان راد تجارت متحد آمارد با برند تجاری رادسوی در قالب واحد تولیدی پروتئین سویا در سال ۱۳۹۵ با هدف ارتقای سلامت جامه در مازندران شهرستان آمل تاسیس شد.

*نگاهی به عملکرد شرکت تولیدی

وی تصریح می‌کند؛ ظرفیت تولیدی شرکت راد تجارت در شروع کار برابر با ۵۰۰ تن در ماه بود، که پس از توسعه همه جانبه و دستیابی به سه خط تولید و نیروی انسانی بالغ بر ۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۹، به ظرفیتی برابر ۲ هزار و ۵۰۰ تن و ۳۰ هزار تن در سال دست یافته است.

احمدی یادآور می‌شود؛ همچنین صادرات محصولات رادسوی در کشورهای همسایه مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است، به‌کارگیری تیم متخصص توام با تعهد در قبال سلامت و اعتماد مشتریان و همچنین ارتقای کیفیت سرلوحه تمامی امور در شرکت تولیدی راد تجارت با برند تجاری رادسوی است.

*از کسب افتخارات فراوان تا تعریف چشم‌انداز ۵ ساله برای شرکت 

مدیرعامل این شرکت تعاونی با اشاره به جزئیاتی از چشم‌انداز این شرکت تا سال ۱۴۰۵، بیان می‌کند؛ این شرکت دارای بیشترین سهم در بازار در صنعت بسته‌بندی پروتئین سویا کشور و همچنین صادرکننده ممتاز ملی در حوزه پروتئین سویا و اینکه بیشترین تنوع محصول در پروتئین بافت‌دار سویا  نسبت به رقبا باشیم را برای شرکت ترسیم کردیم.

وی با بیان اینکه در روزهای آغازین سه نفره شروع به‌کار کردیم، امروز کارخانه حدود ۶۰ نیرو دارد، ادامه می‌دهد؛ در ۱۳۹۷ خط اول تولید را گرفتیم ۱۳۹۸ خط دوم و  در ۹۹ خط سوم دریافت شد ولی در سال ۱۳۹۹، هیچ نوع حمایتی نداشتیم تا اینکه امروز حدود هشت ماهی است حتی یک کیلو سویا موجود نداریم.

احمدی در این باره توضیح می‌دهد؛ سویای وارداتی با ارز ۴ و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود ولی حواله دولتی به بنگاه تولیدی ما نرسید، حتی پس از رایزنی با کشاورزان و تعاونی‌های مستقر در کشور هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم، البته سویا در برخی از نقاط کشور کشت می‌شود ولی خاصیت تولیدی سویای خوراکی را ندارد، به هر حال ما پیگیر واردات سویا با ارز دولتی هستیم در این راستا از طریق وزارت‌خانه اقدام کردیم قول مساعدت دادند تا در خرداد ماه به ما سهمیه بدهند.

*روزانه حدود ۵۰۰ تن سویا نیاز داریم/ ولی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌دهند

مدیرعامل  این شرکت تعاونی با اعلام اینکه مصرف سویای کارخانه روزانه حدود ۴۵ تا ۵۰ تن است، می‌گوید؛ امروز به تنها چیزی که احتیاج داریم مواد اولیه است، اگر مواد اولیه برسد هیچ نوع مشکل و چالشی نداریم، برعکس در همه بخش‌ها از تیم قوی برخورداریم و همواره با حضور مشاوران پیش می‌رویم.

وی با اشاره به مراحل تولید سویای خوراکی بیان می‌کند؛ دانه‌های روغنی در شرکت‌های روغن کشی روغن جدا می‌شود تفاله کنجاله سویا به کارخانه شده و در آسیاب از فیلترها عبور کرده و آرد می‌شود، سپس به قسمت اکسترودل منتقل و تحت گرمای بالا خمیر می‌شود سپس به‌صورت چاقوهای خمیری شکل در اندازه مشخص بریده و وارد مرحله خشک‌کن می‌شود بعد به رطوبت استاندارد رسیده و در الک‌های مختلف تبدیل با سایزهای شده و مختلف وارد کیسه‌ها می‌شود.

این مدیر جوان ادامه می‌دهد؛ در حال حاضر هم که روزی دوبار از دو ساعت قطعی برق داریم، در خاموشی ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلو ضایعات داریم این همان بی‌برنامگی است گرچه شاید خدای ناکرده صدمات انسانی هم داشته باشیم.

آقای احمدی اضافه می‌کند؛ اگر مواد اولیه این محصول را از داخل کشور تولید کنیم در سطحی نیست که شرکت‌ها را تامین کند هم کیفیتش پایین است، در ۱۰۰ هزار هکتار زمین بالقوه شاید بتوان ۱۰ تن محصول برداشت کرد، دولت به زنجیره تامین نیاز دارد ما باید خودمان مواد اولیه داشته باشیم نمی‌توانیم ظرفیت کارخانه را با پروانه با ظرفیت ۳۰ هزار تن را بلااستفاده بگذاریم، هنوز سه ماه از سال گذشته هنوز یک کیلو سویای مصوب سهمیه‌ای نداده است.

مدیرعامل این شرکت تعاونی با بیان اینکه ما با پژوهشکده‌ قرار داد بستیم تا محصول دانش‌بنیان نو و جدید تولید کنیم، اظهار می‌کند؛ امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم از این محصول رونمایی کنیم، این محصولات سالم در بازارهای داخلی و خارجی با امنیت غذایی برای تمامی افراد جامعه با کیفیت عرضه می‌کند، هدف‌مان این است که در صنعت بسته‌بندی پروتئین سویای کشور بیشترین سهم بازار را داشته باشیم.

 

این مدیر فعال بیان می‌کند؛ همچنین باید محصولات با کیفیت ارائه بدهیم ولی توان خرید سویا در بازار آزاد با قیمت حدود هر کیلو ۱۶ هزار تومان را نداریم در حالی که قیمت بازار و دولتی آن ۳ هزار تومان است، در بازار هر زمان دونرخی وجود داشت همه درگیر این شدند که بار آزاد فراوان است ولی بار مصوب وجود ندارد، متاسفانه بحث تامین ارز است بانک مرکزی دنبال این قضیه بود ولی اعلام کردند برای دو ماه آینده سویا داریم که این خوب نیست چون ذخیره سویا باید برای ۶ ماه تا یک سال باشد. 

*رئیس جمهور آینده تولید را خط قرمز خود قرار دهد

وی تصریح می‌کند؛ ما سویای مصوب نگرفتیم که با قیمت مصوب تحویل بدهیم اصلا عرضه نداریم، از رئیس جمهور آینده می‌خواهم تولید خط قرمزشان باشد چرا که به سلامت روان جامعه کمک می‌کند، اینکه کارگران سر موعد حقوق بگیرند و چرخ تولید بچرخد را مدنظر قرار بدهند.

احمدی با اعلام اینکه شرکت تولید سویا در مازندران حضور ۵ واحد و در کل کشور حدود ۱۵ مورد است، می‌گوید؛ در حوزه تولیدی ما فراوانی وجود ندارد، حمایت هم نیست، البته بانک توسعه تعاون با مدیریتی خوب همیشه حمایت‌کننده بوده است، ولی کارمان لنگ است، ما به روزی ۵۰ تن مواد اولیه نیاز داریم یعنی حدود ۴۰۰ میلیون تومان در روز ولی ما سرمایه در گردش نداریم، فعلا داریم روی تولید محصول جدید کار می‌کنیم، یعنی با باقیمانده سویا یک محصول مازاد تولید می‌کنیم امیدواریم اوایل سال بعد با حضور دولت جدید بتوانیم مسیر را پیش ببریم سهم بسزایی در رنگین شدن به سفره هموطنان داشته باشیم.

*با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفیم

در ادامه به سراغ مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران می‌رویم و ضمن بازگو کردن مشکل این تولیدکننده از او می‌خواهیم نظرش را بیان کند.

وی می‌گوید؛ دولت به‌علت تغییر در سیاست‌ها با توجه به کمبود ارز برای تامین کالاها ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی را برای چند کالای خاص اختصاص داده است در حالی که در چنین پروسه‌ای که به بهانه کمک به اقشار کم‌درآمد ایجاد شده قسمت قابل ملااحظه‌ای از این ارزها به فنا می‌رود‌.

رضوی یادآور می‌شود؛ خانه صمت کشور و ما مخالف وجود ارز با هر نرخ متضاد با بازار هستیم، از نظر ما تعیین‌کننده باید نرخ عرضه و تقاضا باشد و واحدهای صنعتی باید باور کنند که چنین شرایطی وجود ندارد و خبری از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیست و  خودشان را همراه با شرایطی بدون ارز تطبیق دهند.

رئیس خانه صمت مازندران با بیان پیشنهادی به این قبیل از تولیدکنندگان، ادامه می‌دهد؛ این‌ها می‌تواند با احتساب قیمت تمام شده محصول و گذاشتن نرخ  سود معین روی کالا با صرف هزینه تولید و کالا را متناسب با هزینه به فروش برساند.

این مسؤول با اشاره به بحثی که در خصوص کمبود کیفیت مواد اولیه در بخش سویا در کشور مطرح شد، اضافه می‌کند؛ تولیدکنندگان باید سعی کنند مواد اولیه را به گونه‌ای تهیه کنند که با کیفیت باشد یا  وقتی مواد اولیه خارجی وارد می‌کنند بپذیرند که خارجی است،یا که راهی برای تولید پیدا کنند.

وی می‌گوید؛ به‌نظر من این موارد در حالی که که یک واحد تولیدی را درگیر کند اساسی نیست، چرا که اگر درست ریل‌گذاری کنیم مشکلات اساسی حل می‌شوند، در کل چیزی به نام "ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی" واحدها را تنبل و تاجرها را دزد می‌کند.

گفتنی است؛ این شرکت تولیدی که یکی از پنج شرکت موجود در بحث تولید سویای خوراکی در استان مازندران است بدون مواد اولیه در انتظار رفع مشکل و دریافت سویا با حواله بانکی مانده است، می‌گوید به ما قول دادند در خرداد ماه برای‌مان سهمیه تعریف کنند، این‌ها را با امیدواری می‌گوید...

به گزارش فارس؛ این مدیر تلاشگر در نبود سویای اولیه، فرصت را غنمیت شمرد درب کارخانه را تخته نکرد، بالعکس با استفاده از باقیمانده محصول قبل و همان مواد دورریختنی با کمک پارک علم و فناوری در حال تولید یک محصول جدید است، واقعا این دست از تولیدکنندگان روی گرانی‌ها را کم کرده‌اند، بد نیست در آستانه انتخابات کمی پای دردودل این مدیران بنشینیم و رئیس جمهور آینده برایشان چاره‌جویی کند....

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول