اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

انتحار اصلاح طلبان برای مظلوم‌نمایی

اصلاح‌طلبان یک خط ثابت را در سیاست‌های تبلیغاتی خود دنبال می‌کنند و آن سیاست مظلوم نمایی است اما این سیاست یک خطر جدی دارد و آن احتمال حذف کامل این جناح از قدرت است.

انتحار اصلاح طلبان برای مظلوم‌نمایی

به گزارش فارس پلاس، شماره ۲۶ ام «انتخابات پلاس» را به بررسی یک بحران در جریان اصلاحات اختصاص داده‌ایم.

اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات با ساز و کار نهاد اجماع ساز وارد میدان شدند. ابتدا نفرات پیشنهادی به دبیرخانه این مجموعه ارسال شد. در این مرحله هر نامزد پیشنهادی نیاز به ۱۰ امضا از اعضای نهاد اجماع ساز داشت تا وارد چرخه بررسی این نهاد بشود. در نهایت ۱۴ گزینه توانستند وارد این ساز و کار بشوند.

۱۴ گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شدند + اسامی

آذر منصوری: همه کاندیداهای جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت نام می کنند

بر خلاف پیش‌بینی سخنگوی جبهه اصلاحات از میان ۱۴ نامزد مطرح در اصلاحات تنها ۹ نفر ثبت‌نام کردند. در رای‌گیری نهایی این جبهه نیز سه گزینه نهایی انتخاب شده بودند: محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده.

با وجود همه این تحولات، تمام توجهات به سمت گزینه دیگری بود، علی لاریجانی! پس از ثبت‌نام رئیس پیشین قوه مقننه شاید هیچ کس فکر نمیکرد اصلاحات به گزینه دیگری فکر کند.

رونمایی از گزینه اصلی اصلاحات؛ تحلیلی بر گزینه‌های مشقی نهاد اجماع‌ساز

اما به یکباره با عدم احراز صلاحیت لاریجانی و جهانگیری، اصلاحات به کما رفت. اصلاح‌طلبان احتمالا رد صلاحیت هر ۹ گزینه اعلامی خود را پیش‌بینی می‌کردند اما رد صلاحیت لاریجانی در برنامه‌ریزی‌های آنها جایی نداشت.

برنامه اصلاحات چه بود؟

دولت مستقر فعلی دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است. از طرفی این دولت به شدت دچار ضعف و ناکارآمدی است. اصلاح‌طلبان هیچ راه دیگری جز سیاست مظلوم‌نمایی پیش پای خود نمی‌دیدند. اما این سیاست دست‌آویز جدی می‌طلبید. رد صلاحیت‌ها می‌توانست شعله این مظلوم‌نمایی را روشن کند.

اصلاح‌طلبان سعی کردند گزینه‌هایی را به میدان بفرستند که به احتمال زیاد توسط شورای نگهبان عدم احراز می‌شدند. شاید عجیب‌ترین گزینه‌ها افرادی همچون مصطفی تاجزاده یا زهرا شجاعی بود. این ثبت‌نام‌ها بیشتر برای پررنگ کردن همان سیاست مظلوم‌نمایی بود.

از طرفی برخی گزینه‌ها را هم خودشان عقب نگه داشتند و یا به واسطه برخی اقدامات، گزینه‌های سفیدی همچون محمدجواد ظریف را به گزینه سوخته تبدیل کردند.

اصلاح‌طلبان پیش‌بینی می‌کردند در نهایت لاریجانی و جهانگیری وارد میدان خواهند شد. در این بین جهانگیری فاصله‌گذاری با دولت فعلی را بر عهده می‌گرفت و به مرور اصلاحات می‌توانست بدنه اجتماعی خود را قانع کند که هیچ راه دیگری جز لاریجانی برای اصلاحات وجود ندارد. اما عدم احراز این گزینه‌ها اصلاحات را در شوک فرو برد.

برنامه اکنون اصلاحات چیست؟

جریان تند اصلاحات که بخش عمده آنها اکنون به سمت جریان ضدانقلاب متمایل هستند خط «فتنه سفید» را دنبال می‌کنند. نتیجه نهایی این سیاست افزایش رای باطله در این دور از انتخابات است.

«فتنه سفید»؛ استراتژی جدید جریان تندرو اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری

اما این همه ماجرا نیست. اتاق فکر اصلاحات بیش از آنکه به باخت مقتدرانه فکر کند به برد مظلومانه می‌اندیشد. سیاست مظلوم‌نمایی دستور کار جدی اصلاحات است. اصلاحات اکنون با دو گزینه مواجه است. اصلاحات به انتظار نشسته است تا ببیند دوگانه مناظرات حول کدام یک از این دو نامزد شکل می‌گیرد. هر کدام از این دو نامزد بتواند دوگانه انتخابات را ایجاد کند در نهایت به عنوان گزینه روز آخر اصلاحات مورد حمایت جبهه اصلاحات قرار خواهد گرفت.

سیاست مظلوم نمایی را در صحنه انتخابات ببینید

همتی این سیاست را با جدیت دنبال می‌کند. همتی می‌داند برای این کار باید خطوط قرمز را رد کند. همین می‌شود که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با تندی اعلام می‌کند: "هر ۵ نامزد دیگر که مقابل من هستند دین رو هم گذاشتن کنار و علیه من دروغ میگن!".

همتی حتی تلاش می‌کند خود را در مقابل صداوسیما و یا شورای نگهبان قرار دهد. تصویر صفحه یک امروز روزنامه شرق را ببینید:

این سیاست مظلوم‌نمایی در اعلام سانسور مستند انتخاباتی همتی نیز وجود دارد. همتی توییت زد: " صداوسیما مستند انتخاباتی بنده را پخش نکرد؛ در این مستند گفته بودم: +اگر عده‌ای بنده را بانی وضع موجود می‌دانند آنها خود وضع موجودند +ضرورت تصویب FATF و ضررهای ناشی از عدم اجرای آن +برخی از دختران ایران بی‌واسطه حرفهایشان را زده بودند گفتند حذف کنید گفتم: من مخالف سانسورم"

همتی حتی در مورد تغییر زمان مناظره‌ها هم توییت زد: " مناظره‌ها را ۲ روز جلو انداختند؟ آیا این شایعه که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره ها اطلاع داشتند صحیح است؟ رقابت نابرابر، ناعادلانه‌تر شد. اما برخلاف تصورتان من آماده‌تر از آن هستم که با این اقدامات صحنه را واگذار کنم. #پنج_دربرابر_یک"

نتیجه مظلوم نمایی چیست؟

این سیاست دو نتیجه احتمالی دارد: یا انتحار و کنار رفتن طلبکارانه از قدرت و یا برد همراه با مظلومیت. این حذف از قدرت از جهاتی چندان هم به ضرر این جناح نیست. بالاخره هرچه باشد جریان اصلاحات به خوبی می‌داند این دور، اجاق سیاست برای اصلاحات گرم نخواهد شد. ۸ سال ناکارآمدی زمان کمی نیست و مردم به شدت از این جریان ناراضی‌اند. اصلاحات حتی نمی‌داند که خواهد توانست بدنه اجتماعی خود را بسیج کند یا ریزشی که این بدنه اجتماعی در طول سالهای گذشته داشته با یک باخت سنگین کامل خواهد شد؟

در هر صورت منتظر روزهای پس از آخرین مناظره باشید. توپخانه اصلاحات تمام قد برای همان یکی دو روز تجهیز شده است. خط مظلوم‌نمایی به همراه حمایت تمام قد از گزینه نهایی در همان دو روز کار خود را خواهد کرد.

انتهای پیام/
 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول