اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

از ابطال واگذاری بیمارستان امام خمینی کرج تا جلوگیری از هدررفت روزانه ۸۰۰ هزار لیتر آب در بوشهر

بازرسی‌های کل استان‌ها طی روز‌های اخیر اقدامات و نتایج بازرسی‌های خود را منعکس کرده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

از ابطال واگذاری بیمارستان امام خمینی کرج تا جلوگیری از هدررفت روزانه ۸۰۰ هزار لیتر آب در بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش بازرسی کل استان گیلان در راستای مقابله و برخورد قانونی با عوامل فساد در دستگاه‌های اجرایی، مدیرکل اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان به اتهام سه فقره ارتشاء به ۵.۴ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، تأدیه جزای نقدی معادل بهای مال تحصیل شده (یک دستگاه خودروی صفر)، عودت وجوه مأخوذه (۱۸ میلیون تومان)، انتشار حکم صادره در رسانه‌ها و انفصال از خدمات دولتی به مدت ۱۵ سال محکوم شده است.

دو نفر دیگر از کارکنان این اداره کل به اتهام ارتشاء، هرکدام به ترتیب ۵.۱ سال و ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری تعلیقی به مدت ۵ سال و انفصال از خدمات دولتی به مدت ۲ سال و ۱ سال و پرداخت جزای نقدی به ترتیب به مبلغ یکصد میلیون ریال و پنجاه میلیون ریال محکوم شدند.

۳۰۰ میلیارد از اعتبار ویژه مددجویان بهزیستی صرف کارت هدیه شد

بازرسان در جریان بازرسی از معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان تهران مشاهده کردند بر اساس گزارش‌ها و تصدیق‌های متعدد خلاف واقع، بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تخصیصی بجای مصرف برای مددجویان در غیر مورد معین هزینه شده که بعضاً محل و نحوه هزینه‌کرد وجوه مشخص نبوده و بخشی نیز به‌صورت وجه نقد و کارت هدیه به مسئولین اداره دستگاه مزبور و اشخاص مدنظر ایشان پرداخت‌شده که با اقدام بازرسی کل استان تهران بیش از ۴۲ میلیارد ریال آن به خزانه دولت اعاده شده است.

همچنین تعداد ۷ هزار ریال واکسن آنفولانزا برای واکسیناسیون افراد تحت پوشش در سطح استان تهران تحویل اداره کل مورد بازرسی شده که مسئولان امر قادر به ارائه اسناد لازم در خصوص چگونگی مصرف آن نبوده‌اند.

بازرسان همچنین دریافتند تعداد ۱۷۲۸ حساب بانکی متعلق به افراد فوت شده که به‌صورت ماهانه مستمری به آن حساب‌ها واریز می‌شد، شناسایی و از ادامه واریز جلوگیری شد.

همچنین پلاک ویژه خودروی معلولین برای ۷۵۳ فرد فوت شده کماکان فعال بوده، مضافاً اینکه برخی دارندگان پلاک مذکور نیز فاقد شرایط لازم بوده اند.

جلوگیری از هدر رفت ۸۰۰ مترمکعب آب روزانه در استان بوشهر

طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد روزانه بالغ‌بر ۵۶۰۰ مترمکعب آب شرب در مجتمع مسکونی پارس جم (با ۲۵۹۰ واحد مسکونی) مصرف می‌شود که حدود ۱۳۰۰ الی ۱۵۰۰ مترمکعب آن تنها در ناحیه شهید تندگویان به دلیل معیوب بودن و نشتی خطوط لوله زیرزمینی هدر می‌رود و ارزش آب هدر رفته بر اساس قیمت‌های روز، حدود ۱۵۰ میلیارد ریال در سال می‌رسد.

در همین راستا طی مکاتبه بازرس کل استان بوشهر با مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس اهمیت انجام تعمیرات ضروری و رفع نشتی‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند مورد تأکید قرار گرفت که نتیجه اقدامات صورت پذیرفته توسط مسئولین ذی‌ربط، تاکنون منجر به کاهش آب مصرفی به میزان ۸۰۰ مترمکعب در روز و صرفه‌جویی سالانه ۱۰۰ میلیارد ریال در هزینه‌ها، نصب تعداد ۲۵ عدد کنتور در مبادی ورودی شهرک شهید تندگویان و مخازن ذخیره آب جهت پایش میزان مصرف، اجرای طرح اصلاح تأمین آب به منظور افزایش حجم ذخیره آب شده است.

پیگیری برای ابطال واگذاری بیمارستان امام خمینی (ره) کرج

پرونده‌ای در خصوص سوءجریان در نحوه انعقاد قرارداد واگذاری بیمارستان امام خمینی (ره) کرج در بازرسی کل استان البرز تشکیل شد و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عامه مورد بررسی عاجل قرار گرفت.

بررسی‌ها حاکی از وجود ایراد در روند واگذاری و انعقاد قرارداد مابین سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز و برندگان مزایده و همچنین الحاق متمم‌های قرارداد مذکور با توجه به مغایرت با شرایط اولیه مزایده، عدم ارائه ضمانت‌نامه انجام تعهدات قرارداد و عدم انجام تعهدات توسط خریدار بود و بر همین اساس مراتب به همراه دیگر موضوعات مورد بررسی، طی گزارشی به سازمان همیاری شهرداری‌های استان ابلاغ و تذکر لازم برای اقدام حقوقی جهت درخواست ابطال مزایده و فسخ قرارداد از طریق مراجع قضایی طی مهلت یک ماهه انجام گرفت.

موضوع در دادگاه تجدید نظر دادگستری کل استان البرز مورد رسیدگی نهایی قرار گرفته و بنا بر رأی صادره به استناد دلایل مطروحه در عدم انجام تعهدات از طرف خریدار، منتج به اعلام بطلان مزایده موضوع واگذاری بیمارستان امام خمینی (ره) و به تبع آن اعلام بطلان و بی‌اعتباری قرارداد واگذاری شد و بر این اساس مالکیت بیمارستان مجدداً در اختیار سازمان همیاری استان و بنیاد شهید قرار می‌گیرد.

تضییع حقوق دولتی به میزان ۱۴۸ میلیارد ریال در یکی از شعب بانک‌های گرگان

رییس شعبه یکی از بانک‌های شهر گرگان با سوءاستفاده از موقعیت شغلی و همکاری چند نفر از دوستان، آشنایان و همسر خود از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون، ضمن شناسایی برخی از افراد غالباً از کشاورزان و کارگران روستایی و با وعده پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی بلاعوض از محل اعتبارات سیل، نسبت به اخذ قرارداد‌های سفید امضا از مشتریان اقدام و پس از واریز تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال، بالغ‌بر ۹۰ تا ۹۵ درصد تسهیلات را به نفع خود برداشت و سپس باقی‌مانده موجودی در کارت‌بانکی در حدود ۵۰ میلیون ریال را به مشتریان تحویل می‌داد. متهم از این طریق بالغ‌بر ۲۶.۵ میلیارد ریال را به نفع خود تصاحب کرد و موجب تضییع حقوق دولتی به مبلغ بیش از ۱۴۸ میلیارد ریال شده است و اکنون با صدور قرار موقت بازداشت به سر می‌برد.

خبر دیگر از این استان اینکه رئیس حوزه مرکزی یکی از بانک‌های استان گلستان طی بررسی اسناد و مدارک و نیز اقرار صریح متهم در بازجویی‌های به‌عمل‌آمده از سوی بازرسان این مرجع، نامبرده به اخذ حداقل ۳۰ عدد سکه بهار آزادی، چندین هزار دلار، وجوه نقدی و یک باب منزل مسکونی با نصف قیمت واقعی به عنوان رشوه از واحد‌های تولیدی و اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال انجام کارشناسی و پرداخت تسهیلات اعتراف کرده است. این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که بررسی‌های تکمیلی در حال انجام است.

محکومیت قطعی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان به اتهام اختلاس

به دنبال گزارش واصله مردمی، برخی از اسناد مالی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت. با نتایج حاصله و بررسی‌های هیات بازرسی تخلف مدیرکل وقت اداره کل مزبور محرز شد.

بدین‌صورت که فرشید دستوان مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان هرمزگان باید مبلغ ۶.۵۸۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال که به منظور خرید علائم ایمنی و راهنمایی و رانندگی به وی سپرده شده بود، در وجه شرکت‌های آموت آرتا قشم و کوبش فلز هرمزگان پرداخت می‌کرد، اما بنا به طریقی به نفع خود و دیگران برداشت و تصاحب کرده بود.

بر همین اساس گزارش تخلفاتی نامبرده به اتهام اختلاس و سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی برای رسیدگی و اعمال قانون به هیات تخلفات اداری نهاد ریاست محترم جمهوری ارسال و به مجازات محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی به مدت دو سال محکوم شد، لیکن نظر به این که محکوم‌علیه نسبت به رای در دیوان عدالت اداری شکایت کرد، بنا به تجویز دیوان مزبور برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری اعاده و پس از بررسی دوباره حکم بدوی تائید شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول