اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از نصب مخازن آب شرب اضطراری در پارک ها تا خرید 22 بالابر آتش نشانی

30 مخزن اضطراری آب شرب در بوستان‌های شهر نصب شده و قرار است در سال جاری 70 مخزن دیگر ایجاد شود تا در مواقع بحران آب شرب شهروندان تامین شود.

از نصب مخازن آب شرب اضطراری در پارک ها تا خرید 22 بالابر آتش نشانی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، زلزله در کمین تهرانی‌هاست، اما زمان دقیق وقوع آن را کسی نمی‌داند. شهر باید برای مواقع بحران آماده باشد تا بتوان خدمت‌رسانی لازم را انجام داد. مسئولین می‌گویند اگر زلزله‌ای بالای 7 ریشتر در تهران رخ دهد امکان خدمت‌رسانی سخت خواهد شد.

 تأمین آب شرب تهرانی‌ها برای مواقع بحران

یکی از امکاناتی که برای مواقع زلزله در نظر گرفته شده، تأمین آب شرب تهرانی‌هاست و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. مدیران در این زمینه اقداماتی انجام دادند و مخازن اضطراری آب شرب در برخی نقاط شهر راه‌اندازی شده است. این مخازن بدین منظور است که در مواقع زلزله شهروندان برای مدتی آب شرب داشته باشند. 

 30 مخزن اضطراری آب شرب در بوستان‌های شهر نصب شده است/نصب 70 مخزن دیگر در سال جاری

علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات ایجاد شده برای نصب مخازن آب شرب اضطراری به خبرنگار فارس گفت: در ارتباط با مخزن‌های آب شرب اضطراری تعدادی مخازن در بوستان‌ها نصب شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که تاکنون 30 مخزن در بوستان‌های شهر نصب شده است، گفت: 70 مخزن آب شرب اضطراری هم در سال 1400 نصب می‌شود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و برای 52 مخزن جانمایی صورت گرفته است. 

افق طرح تا سال 1402/ در 374 محله یک مخزن نصب می شود

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران اضافه کرد: افق این طرح این است که در 374 محله تهران یک مخزن نصب شود و پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال 1402 این مخازن نصب شود. 

به گفته عطایی، مخازن 100 مترمکعب، 150 مترمکعب و 200 مترمکعب است و بسته به فضایی است که دراختیار دارد. 

آب شرب راکد نیست

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: در این مخازن آب شرب جاری وجود دارد و آب راکد نیست و در مواقع بحران شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. 

سیل، زلزله، آتش‌سوزی از جمله حوادثی است که پایتخت‌نشینان را مدام تهدید می‌کند. البته باید تجهیزات لازم در صورت وقوع حوادث برای کمک‌رسانی به مردم وجود داشته باشد و باید تاب آوری شهر بالا برود.

مسئله تاب‌آوری شهرها به خصوص در زمان بحران بسیار مهم است

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: مسئله تاب‌آوری شهرها به خصوص در زمان بحران بسیار مهم است. از اصلی‌ترین مشکلات پایتخت زلزله، آتش‌سوزی و سیل است و باید تاب‌آوری شهر را بالا ببریم. 

وی ادامه داد: از سال 92 تا 95 بودجه شهرداری در این زمینه رشد خوبی پیدا کرد و سال 99 هم افزایش جدی داشته است. 

 افزایش 22 برابری شتاب‌نگار زلزله را در شهر داشته‌ایم / توسعه زیرساخت‌های مدیریت بحران 

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: افزایش 22 برابری شتاب‌نگار زلزله را در شهر داشته‌ایم و همچنین تعدادی پایگاه مدیریت بحران ایجاد شده است.

این عضو شورا ادامه داد: اقدامات انجام شده در توسعه زیرساخت‌های مدیریت بحران بوده است. 

افتتاح ایستگاه های آتش نشانی/تهیه بالابرهای آتش‌نشانی/ تهیه 4 پهباد 

وی به ایجاد 14 ایستگاه آتش‌نشانی در چند سال گذشته در شهر اشاره کرد و گفت: 7 ایستگاه آتش‌نشانی در سال 96، 2 ایستگاه در سال 97 و 3 ایستگاه در سال 98 و در سال 99، 4 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و 6 ایستگاه هم در سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی به تهیه بالابرهای آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: بعد از حادثه پلاسکو بالابرهایی برای شهر تهران خریداری شد تا در مواقع بحران خدمت‌رسانی لازم صورت گیرد و 22 بالابر، نردبان تا 60 متر تهیه شده است و تهران در زمره شهرهایی است که دارای بلندترین بالابرهاست. 

قیمت خرید هر ست لباس آتش نشانی حدود 110 میلیون تومان است

وی همچنین به تهیه 4 پهباد اشاره کرد و گفت: ما برای آتش‌نشانان هم لباس‌های خاصی هم خریده‌ایم و هر ست لباس آتش‌نشانان حدود 110 میلیون تومان هزینه دارد و ما بیش از 2 هزار دست لباس آتش‌نشانی تهیه کردیم که از کارهای مهم آتش‌نشانان بوده است. 

عضو شورای شهر تهران به خرید خودروهای جدید اشاره کرد و گفت: ما اقداماتی را در جهت بالا رفتن تاب‌آوری شهر انجام داده‌ایم. 

مدیران شهری می‌گویند اگر زلزله‌ای بالای 7 ریشتر در تهران رخ دهد پایتخت زیر و رو می‌شود و بیشترین تلفات در 72 ساعت اول است. 

رضا کرمی رئیس مدیریت بحران شهر تهران در این باره می‌گوید: تعدادی از گسل‌های تهران فعال هستند و اگر زلزله بالای 7 ریشتر باشد خسارت‌ها جبران‌ناپذیر است. 

بیشترین بافت فرسوده کجاست/فعال بودن گسل های شهر

کرمی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده شهرداری در تهران گفت: ما برای نوسازی بافت فرسوده تجهیزاتی انجام دادیم و بیشترین بافت فرسوده در مناطق 16، 10 و 17 است و در شمال شهر هم بافت فرسوده داریم. 

وی همچنین اضافه کرد که تعدادی سوله بحران هم در شهر داریم و تعدادی از پایگاه‌ها هم تجهیزات لازم را دارند. 

 به گفته کرمی، با توجه به گسل هایی که در تهران وجود دارد ممکن است زلزله ۵ تا ۷.۳ ریشتری در تهران رخ بدهد. زلزله ۵.۵ ریشتری قابل کنترل و مدیریت است. اما اگر زلزله بالای ۶ ریشتر رخ بدهد مشکل جدی برای تهران و یا حتی کشور ایجاد خواهد کرد. در حالی که تمام این مشکلات قابل برنامه ریزی و بهبود است.

زیرساخت‌هایی در سطح شهر برای وقوع زلزله ایجاد شده است، اما لازم و کافی نیست. البته مدیران شهری در زمینه آبرسانی اقداماتی انجام داده و تأکید دارند که به زودی بقیه کارها هم تکمیل می‌شوند. زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر هم معتقد است برای اینکه در زمان بحران بتوان آب شرب شهر و آب مورد نیاز برای اطفا حریق‌های احتمالی را تأمین کرد، طرحی ایجاد شد تا براساس آن مخازن اضطراری در محلات شهر نصب شود. 

زلزله در کمین تهران است و هر لحظه امکان وقوع آن وجود دارد و باید مدیران برای زلزله آماده شوند. هر زمان که زلزله‌ای در تهران رخ دهد، مدیران چند روزی درباره آن صحبت و دوباره به فراموشی سپرده می‌شود و این خطر تهران را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول