اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای حصول توافق برجام در دور بعدی گفت‌وگوها

یک مقام اتحادیه اروپا درباره حصول توافق برای احیای برجام در دور بعدی مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده است.

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای حصول توافق برجام در دور بعدی گفت‌وگوها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حصول توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرده است.

مورا گفته معتقد است توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای که از هفته آینده آغاز می‌شود حاصل خواهد شد. 

این مقام اتحادیه اروپا گزارش‌ قبلاً در خبرگزاری رویترز در خصوص اینکه دور بعدی مذاکرات وین پنجشنبه هفته آینده برگزار می‌شود را تأیید کرد.

خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش‌تر گزارش داده بود این گفت‌وگوها پنجشنبه آینده ۱۰ ژوئن (مصادف با ۲۰ خرداد) برگزار خواهد شد.

کمیسیون مشترک برجام پس از بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف در ساعت ۲۰:۱۵ امشب (چهارشنبه) به وقت وین در محل گرندهتل این شهر تشکیل جلسه داد. این نشست چند ساعت بعد پایان یافت و مقرر شد روسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها بر‌گردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

انریکه مورا گفت: «من به عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار بودم که این دور از گفت‌وگوها دور نهایی باشد. این اتفاق نیفتاد اما ما به تلاش ادامه خواهیم داد و اطمینان دارم دور بعد مرحله‌ای است که سرانجام به توافق خواهیم رسید و ایالات متحده و ایران را به برجام بازخواهیم گرداند.»

او در ادامه تصریح کرد احیای برجام فرایند پیچیده‌ای است. مورا گفت: «این، فرایند پیچیده‌ای است که نیازمند تصمیم‌های سیاسی به جای مسائل فنی است. آنها به موازات هم پیش می‌روند حالا ما داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که باید با هسته مسائل روبرو شویم.»

انریکه مورا گفت: «در این موقعیت برای هیئت‌ها منطقی است که به خانه بازگردند، پیشرفت کار را به مسئولان گزارش دهند. امیدوارم که با ایده‌های جدید و تازه برگردند و پرونده مذاکرات را ببندند.»

جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان برای برخوردار کردن ایران از امتیازات اقتصادی ذیل این توافق در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول