اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جهت تحول باید تقویت انقلاب و اصول و آرمان‌های آن باشد

معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در گفت‌وگویی مجازی با ائمه جماعت استان اصفهان به تبیین شاخصه‌های رئیس‌جمهور طراز انقلاب بر مبنای مفهوم تحول در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.

جهت تحول باید تقویت انقلاب و اصول و آرمان‌های آن باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، مهدی فضائلی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی مجازی با ائمه جماعت استان اصفهان به توصیف «رئیس جمهور طراز انقلاب اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: جلسه گذشته در ارتباط با بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و توصیف و تبیین شرایط کنونی یکی از محورهایی که بیان کردم نیاز به تحول بود و اینکه شرایط به گونه‌ای است که همه مردم ضرورت تحول را احساس می‌کنند.

وی به بیان مفهوم تحول در مدیریت اجرایی کشور پرداخت و افزود: مسأله تحول در شرایط امروز یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر شده است و به دلیل اهمیت این مسأله رهبر معظم انقلاب نیز در نیمه خرداد سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های حضرت امام خمینی را «تحول‌خواهی» مطرح کردند و امام را «امام تحول» دانستند و نکات بسیار مهمی را در ارتباط با بحث تحول و تحول‌خواهی مطرح فرمودند.

فضائلی تصریح کرد: رهبر انقلاب در نشستی که با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سه شنبه آخر ماه رمضان امسال داشتند نیز دوباره مسأله تحول و تحول‌خواهی را مطرح کردند و نکات ارزشمند دیگری را در این جلسه بیان فرمودند؛ این مسأله نشان می‌دهد که موضوع تحول در اندیشه و منظومه فکری مقام معظم رهبری هم یک جایگاه بسیار مهمی دارد و ممکن است باز هم در آینده در ارتباط با این موضوع صحبت هایی را داشته باشند.

رهبر انقلاب هم از مسؤولان و هم از مردم انتظار تحول دارند

معاون دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌ ادامه داد: امروز چندان ضرورتی برای تبیین ضرورت تحول وجود ندارد و همه مردم این نیاز به تحول را احساس می کنند. مفهوم تحول یک حرکت جهشی و جهادی -نه یک اقدام سطحی- است؛ تحول به لحاظ واژه‌ای یعنی دگرگون شدن، از جایی به جایی شدن؛ بر این اساس یک حرکت معمولی و سطحی نیست و رهبر انقلاب این حرکت جهشی و جهادی را در بخش‌های اداری کشور، حکمرانی و سبک زندگی مردم لازم دانستند. بنابراین تحول باید هم توسط نظام حاکمیتی و کارگزاران ما و هم در میان مردم اتفاق بیفتد.

وی اشاره کرد: اگر مردم بدون ایجاد تحول در زندگی خود، مطالبه تحول را تنها به کارگزاران نظام محدود کنند، تحولی ایجاد نخواهد شد. در مقابل نیز اگر کارگزاران در رفتار، شیوه اجرایی خودشان تحولی ایجاد نکنند و تنها از مردم انتظار تحول داشته باشند باز هم تحولی ایجاد نمی شود. بنابراین تحول حرکتی جمعی است که هم کارگزاران باید آن را در دستور کار جدی خود قرار دهند و هم مردم باید در شیوه زندگی و تفکر خود تحول ایجاد کنند.

فضائلی یکی از بحث‌های مهم تحول را جهت و مسیر تحول دانست و ابراز کرد: دیگرانی هم امروز هستند که از تحول دَم می‌زنند اما جهت آنها با جهت مورد نظر انقلاب تفاوت اساسی دارد؛ جهت تحولی که رهبر انقلاب بر آن تأکید کردند و نیاز امروز جامعه ماست بحث تقویت انقلاب و اصول و آرمان‌های آن است؛ البته با شیوه‌هایی نو و ابتکار و خلاقیت.

مطالبه رهبر انقلاب و مردم، تحول برای تحقق آرمان‌های انقلاب است

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که «چرا باید تحول در جهت تقویت انقلاب باشد؟»، بیان کرد: آرمان‌های انقلاب اسلامی هنوز آرمان‌های زنده، پویا و قابل دفاعی هستند و دوران آن‌ها هنوز به پایان نرسیده است؛ از جمله این آرمان‌ها بحث استقلال است؛ چه کسی امروز به وابستگی ایران عزیز ما معتقد است؟ همه ما علاقه‌مند هستیم کشور ما مستقل و سربلند باشد.

فضائلی ادامه داد: از جمله این آرمان‌ها آزادی است -که از شعارهای اصلی انقلاب بوده است-؛ دیگر آرمان انقلاب، بحث عدالت اجتماعی است و یکی از آرمان‌هایی است که هرچند پس از انقلاب برای آن زحمات و تلاش های بسیار کشیده شده و نتایج ارزشمندی هم به دست آمده است اما عقب افتادگی و کمبودها در حوزه عدالت اجتماعی بسیار است و امروز یکی از مطالبات جدی مردم بحث تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد است. پس این آرمان‌ها، آرمان‌های بروز و زنده‌ای هستند که همچنان قابل دفاع بوده و انقلاب و نظام باید به دنبال تحقق آ‌نها باشد.

وی تأکید کرد: پیشرفت علمی کشور، اقتدار کشور و موارد دیگر همه از آرمان‌های ما در سطوح گوناگون کشور است.

فضائلی گفت: امروز همه مردم ایران خوشحال خواهند شد که کشور از منظر علمی کشوری پیشرو و سطح بالا باشد و هیچ ایرانی پیدا نمی‌شود که معتقد باشد «دوره این آرمان به پایان رسیده و امروز کسی علاقه‌ای ندارد کشور ما پیشرفته باشد».

وی اضافه کرد: به دلیل همین مسائلی که بیان کردم، ما در مورد جهت تحول صحبت می‌کنیم و معتقدیم که تحول باید در راستای تقویت انقلاب و اصول و آرمان‌های آن باشد و اگر این تحول در راستای این آرمان‌ها و اصول صورت بگیرد و دستاوردهای بیشتری را در این زمینه‌ها داشته باشیم به یقین رضایت، بهبودی و پیشرفت زندگی مردم را شاهد خواهیم بود و مردم نیز همین توقع و انتظار را دارند.

تنها یک «دولت جوان حزب اللهی» توانایی ایجاد تحول دارد

مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس متذکر شد: کارگزاران ما باید شرایط تحول در زندگی مردم را ایجاد کنند؛ یعنی بحث عدالت اجتماعی اگرچه به عنوان یک مطالبه عمومی است اما دستگاه‌های حاکمیتی -به صورت ویژه دولت و سپس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی- باید در مسیر تحقق عدالت اجتماعی گام‌های بلندی را بردارند و البته در این میان دولت یک مسؤولیت و نقش بسیار تعیین‌کننده دارد.

وی ادامه داد: اگر در مورد رئیس جمهور طراز انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم یعنی رئیس جمهوری که تحول‌خواه باشد، توان، جرأت و جسارت ایجاد تحول را داشته باشد، پایبند به اصول انقلاب باشد، علاقه به تحقق این آرمان داشته باشد و مرد کار، اقدام و عمل باشد تا با حرکت جهادی برای تحقق این آرمان‌ها تلاش کند. چراکه یک دولت پیر، فرتوت و از کار افتاده توانایی ایجاد تحول ندارد و بر همین اساس استفاده از جوانان خوش فکر، معتقد و متعهد به انقلاب و آرمان‌های آن در دولت ضرورت دارد.

فضائلی تصریح کرد: ایجاد فرصتی برای استفاده از جوانان در دولت از سوی رئیس جمهور یکی از پیش نیازهای تحول است؛ چراکه تحول نیازمند تلاش بسیار و کار جهادی، جسارت و ریسک پذیری، نوآوری و خلاقیت است و همه اینها ویژگی‌هایی است که اغلب در جوانان دیده می‌شود؛ البته جوانانی وجود دارند که این ویژگی‌ها را نداشته باشند و افراد میان‌سالی هم وجود دارند که از این ویژگی‌ها برخوردار هستند اما این ویژگی‌ها اغلب در جوانان یافت می‌شود.

رئیس جمهور طراز اسلامی تحول خواه است/ گلایه از وعده های نسنجیده برخی از نامزدها

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: رئیس جمهور طراز انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری است که معتقد به تحول و تحول‌خواهی باشد و آمادگی گام برداشتن در این مسیر، استفاده از جوانان متعهد، باانگیزه، امیدوار و بانشاط را داشته باشد. ضمن اینکه یادمان باشد یک سری اقدامات سطحی به معنای تحول نیست بلکه نیازمند پشتوانه فکری است.

وی اشاره کرد: گاه شاهدیم که نامزدهای ریاست جمهوری نسنجیده سخن می‌گویند و وعده‌هایی را می‌دهند که چندان اجرایی نیست؛ برای نمونه می‌گویند «من در عرض چند روز فلان مشکل اساسی مردم را حل می کنم» یا «این مقدار وام‌های کلان را به جوانان می‌دهم»؛ بدون اینکه توجه داشته باشند این چنین اقدامات نقدینگی و سرمایه‌های بسیار سنگین -که امروز کشور توان تأمین آن را ندارد- نیاز دارد؛ اما یا از روی بی‌صداقتی و یا بی‌اطلاعی از واقعیت‌ها، امکانات و مقدورات کشور، بدون توجه به انتظاراتی که این وعده‌ها ایجاد می‌کند، وعده می‌دهند.

فضائلی خاطرنشان کرد: مردم ما هم هوشیار هستند و به این چنین وعده‌ها اعتنا نمی‌کنند؛ ما تجربه وعده‌های این چنینی را داریم که محقق نشده و مردم مجبور به تحمل آن رئیس جمهور شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در مسیر تحول و تحول‌خواهی لزوم توجه به پدیده‌های نو هم اهمیت بسیاری دارد؛ امروز یکی از این پدیده‌های نو فضای مجازی است که تأثیرات بسیاری را در زندگی همه ما گذاشته و بحث ما در مورد تحول باید مبتنی بر توجه به این پدیده‌ها باشد.

مردم تنها با دوری از اسراف و تجمل، تحول ایجاد می‌کنند

وی افزود: یک بخش مهمی از تحول هم به مردم و سبک زندگی مردم ارتباط دارد؛ همانگونه که گفتم نمی‌شود ما تنها از کارگزاران کشور انتظار تحول داشته باشیم -اگرچه آنها وظایف بسیار سنگینی را دارند- و نسبت به خودمان و آنچه به ما مربوط می‌شود بی‌تفاوت باشیم.

فضائلی گفت: امروز یکی از مشکلات کشور بحث اسراف است؛ اسراف در آب، برق، نان، مواد غذایی و به طور کلی دورریزی که در کشور ما وجود دارد، گاهی از میانگین جهانی بسیار بیشتر است و ما مردم سرمایه‌های بسیاری را هدر می‌د‌هیم.

وی ادامه داد: البته این مسأله مربوط به همه مردم نیست و بسیاری از مردم هم دچار کمبودهایی در زندگی خود هستند اما من میانگین کلی کشور را می‌گویم و یکی از این اقدامات تحولی این است که ما در زندگی خود مراقبت کنیم این اسراف را برطرف کنیم؛ یا برای نمونه در مورد تجملگرایی شاهدیم که حتی کسانی که توان مالی بالایی ندارند گاه ریخت و پاش هایی در زندگی خود دارند که نشان دهنده این است که این روحیه در بخش های بسیاری از جامعه نفوذ کرده است

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ادامه داد: همچنین در مورد ازدواج‌ها، سختگیری‌هایی که در امر ازدواج صورت می‌گیرد، همچنین تشریفات بیهوده‌ای که در امر ازدواج وجود دارد و نمونه‌هایی از این قبیل که کم هم نیستند، مواردی است که خود مردم باید همت کنند و آنها هم این تحول را در زندگی خودشان ایجاد کنند.

وی معتقد است: اگر همه مردم این مسیر را طی کنند، تأثیرات بسیار مهمی در سطح ملی دارد و کمبودها در بسیاری از منابع برطرف می‌شود و هزینه‌های مردم نیز کاهش یافته و برکت در زندگی مردم بیشتر می‌شود.

فضائلی در پایان ابراز امیدواری کرد که در ۲۸ خرداد پیش رو، در میان نامزدهای محترمی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند، بتوانیم بهترین را انتخاب کنیم و یکی از ویژگی‌های بهترین این است که آن فرد آمادگی چنین تحولی را به معنای واقعی -نه شعاری- داشته باشد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ص/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول