اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بررسی وظایف و عملکرد شوراهای شهر/ مردم سهم خود برای انتخاب افراد شایسته را پیگیری کنند

به همت بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نشست بررسی وظایف و عملکرد شوراهای شهر با عنوان « از شار تا شهر» با حضور رئیس کمیسیون برنامه ریزی شهری کمیته جغرافیای وزارت علوم برگزار شد.

بررسی وظایف و عملکرد شوراهای شهر/ مردم سهم خود برای انتخاب افراد شایسته را پیگیری کنند

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نشست بررسی وظایف و عملکرد شوراهای شهر با عنوان « از شار تا شهر» با حضور کرامت‌الله زیاری رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران و رییس کمیسیون  برنامه ریزی شهری ، آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای کمیته جغرافیای وزارت علوم برگزار شد.

*  اهمیت انتخابات شورای شهر

کرامت‌الله زیاری در این نشست پس از بیان توضیحاتی درباره شورا، انجمن و تحول اداره شهرها در دنیا درباره اداره شهرها کشورمان گفت: سپردن کار به دست مردم بار هزینه نهادهای دولتی را کم می‌کند و این یک مدل موفق در زمینه توسعه است.

وی ادامه داد: سازمان محلی به عنوان نهاد حائل بین دولت و مردم است. تشکیل شوراها در کشور ما حدود ۲۱ سال به تاخیر افتاد. یعنی سال ۱۳۷۵ قانون تصویب می شود و سال ۱۳۷۸ شورای شهر برگزار می گردد و تعداد اعضا طبق اصلاحیه ۱۳۸۲ متناسب با جمعیت هر شهر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف اصلی تشکیل شورای اسلامی پیشبرد سریع برنامه های توسعه شهر، خدمات به مردم، مدیریت شهر از طریق مشارکت گسترده مردم است.

وی افزود: الگوی مدیریت یکپارچه شهری راه حل مشکل عدم هماهنگی سازمانهای آب و فاضلاب شهرداری برق و گاز و غیره است که اگرچه مدل طراحی شده اما اجرای آن نیازمند شورای اسلامی شهر توانمندتر، پویاتر، حکیم تر، متخصص تر و جوان تر است.

زیاری یادآور شد: ابهام در جایگاه حقوقی شوراها و نامشخص بودن حیطه وظایف و اختیارات این شورا و متاسفانه در برخی از شهرهای کشور آرای انتخاب اعضای شورا که متاثر از تعصبات قومی است که موجب عدم تخصص لازم در این شورا شده است.

وی گفت:در سال ۱۳۹۸ مصوبه ای به تایید دولت رسید که تنها بعضی فارغ اتحصیلان برخی از رشته ها نظیر عمران، جامعه شناسی شهری، معماری، اقتصاد، برنامه ریزی شهری می توانند شهردار شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از مشکلات شهرداری ها عدم داشتن منابع درآمد پایدار و عدم استقلال مالی است. انشاالله با تغبیر و ویرایش قوانین و اصلاح نظام درآمدی بخشی از مشکلات رفع می گردد.

وی گفت: شهردار در کلانشهر مسئولیتی مشابه رئیس جمهور را دارد این نشانه‌ای از اهمیت انتخابات شورای شهر است و باید ملاک تخصص و تعهد و داشتن برنامه برای این مهم باشد تا مدیریت یکپارچه رقم بخورد.

زیاری یادآور شد: مقام معظم رهبری بر جوان گرایی تاکید دارند و دوری از سیاست زدگی شورا و تخصص گرایی با حضور جوانان در این عرصه نوید بخش تحول و رشد و توسعه خواهد بود.

وی تهران را ناکجاآباد خطاب کرد و گفت: از مبلمان شهری تا حمل و نقل، از عدم برنامه ریزی همزمان کاربری زمین تا نادیده گرفتن مصوبات طرح‌های جامع، ترافیک و عدم تکمیل مترو، عدم کارایی مناسب مدیریت بحران، کمبود آب، سیل ، قرارگیری بر روی ۱۳ گسل و احتمال بالای زلزله، وجود هسته های گرمایی، عدم مدیریت حریم، آبگرفتگی معابر، روشنایی، پژمردگی فضای سبز و اماکن تاریخی و معضل پسماند مصیبت های بزرگ این نا کجا آباد است که درمان نشده است.

 

 

* تحول شهری زمانی رقم می خورد که  مردم سهم خود در انتخاب افراد شایسته را پیگیری کنند

همتی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران هم در ادامه گفت: سرانه زباله جهان در روز برای هر نفر حدود ۴۵۰ گرم است و در کشورهای توسعه یافته به ۳۰۰ گرم نیز می رسد اما متاسفانه در شهر تهران این رقم حدود ۹۰۰ گرم بوده و در شمال تهران به بیش از هزار و ۲۰۰ گرم می رسد یعنی حدود ۷ هزار و ۲۰۰ تن در روز تهران زباله تولید می کند که این یک تهدید بزرگ زیست محیطی است و عوارض دفن و تبدیل به کمپوست های هوازی سالهاست که دامنگیر شهر تهران شده است و شهروندان آن را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند.

وی افزود: امروز ما قصد تخریب این سازمان مهم را نداریم  بلکه ارائه انتقادات ما به این سازمان همراه با پیشنهادات است چراکه امر به معروف و نهی از منکر مکمل یکدیگرند و صرفاً مربوط به امور دینی نیستند بلکه وظیفه تک تک ما در امور اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی است  .

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ۵ تا ۸ درصد زباله ها قیمتی هستند که تفکیک و بازیافت همین درصد کم موجب درآمد پایدار بیش از ۲ میلیارد تومان در روز خواهد شد این امر مستلزم مشارکت حداکثری مردم در جامعه است، یعنی تحول شهری زمانی رقم می خورد که علاوه بر مسئولین مردم هم سهم خود را در نظارت و حمایت ، مطالبه گری و مشارکت به معنای کامل آن یعنی هم انتخاب افراد شایسته در این حوزه پیگیری کنند.

وی گفت: یکی از بسترهای اتصال و نقش آفرینی مردمی در مدیریت شهری سامانه ۱۸۸۸ است.

* مالیات بر خانه های خالی می تواند در مدیریت بهتر شهرها اثرگذار باشد

زیاری در ادامه گفت: استفاده از ابزارها و امکانات به روز جهان در خصوص تفکیک و تبدیل زباله ها می تواند فرصت بسیار بزرگی را برای کلانشهر تهران رقم بزند چرا که دیده ایم در فرانسه با استفاده از تکنولوژی و پژوهش حتی اقدام به تولید عطر و ادکلن از زباله ها می‌کنند.

وی درباره اهمیت و اثر گذاری مالیات بر خانه های خالی گفت: درآمدهای اصلی شهرداری شامل عوارض نوسازی، عوارض مربوط به صدور پروانه کسب و کار، عوارض مربوط به خودروهای سواری ، عوارض شماره گذاری موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه، حوزه بهای خدمات، مدیریت پسماند است اما قطعا بخشی از مالیات بر خانه های خالی می تواند سهمی از درآمدهای شهرداری باشد و اثرگذار خواهد بود چرا که در دنیا ملاک درآمد مالیات ها هستند.

این استاد دانشگاه افزود: بر خلاف تصور نادیده گرفتن و کم اهمیت جلوه دادن این قانون توسط برخی تصویب این قانون آن را لازم الاجرا می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول