اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تأخیر چندباره ناسا برای پرتاب جایگزین تلسکوپ «هابل»

آژانس فضایی ایالا متحده و آژانس فضایی اروپا تأیید کردند که پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ اعلام شده اجرا نمی‌شود.

تأخیر چندباره ناسا برای پرتاب جایگزین تلسکوپ «هابل»

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، آژانس فضایی ایالا متحده (ناسا) و آژانس فضایی اروپا (ESA) تأیید کردند که پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه ۱۴۰۰) طبق برنامه قبلی انجام نخواهد شد.

قرار بود تلسکوپ جیمز وب، در سال۲۰۱۸ پرتاب شود اما ناسا تاریخ پرواز را ابتدا به سال ۲۰۱۹ و سپس ۲۰۲۰ موکول کرده بود و درنهایت تاریخ پرتاب این تلسکوپ قدرتمند را سال ۲۰۲۱ اعلام کرد.

ناسا پیش از این پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را به مدت هفت ماه دیگر یعنی از مارس ۲۰۲۱ به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ به دلیل عواملی از جمله توقف کار در طول همه گیری کرونا به تأخیر انداخته بود.

تلسکوپ جیمز وب یک پروژه بین المللی به سرپرستی ناسا و با همراهی شرکای خود یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کاناداست و جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل محسوب می‌شود.

براساس داده‌های منتشر شده،  موشک آریان ۵ که تلسکوپ فضایی جیمز وب را به فضا منتقل می‌کند، با مشکل مواجه شده و این نقص یکی از دلایل تأخیر مجدد در پرتاب است؛ اختلال پیش آمده در حمل و نقل تلسکوپ و  آمادگی فرودگاه فضایی از دیگر دلایل تأخیر است.

به گفته کارشناسان، تأخیرهای پی در پی تا حدی مسئول افزایش هزینه‌ها هستند. قیمت اولیه تلسکوپ جیمز وب در ابتدا ۱.۶ میلیارد دلار بود و اکنون ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

چنین تأخیرهایی برای ناسا در پرتاب پیچیده معمول است که همه چیز باید درست پیش برود اما  موضوع ناامید کننده این است که برنامه اولیه این آژانس برای ژرتاب تلسکوپ جیمز وب به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول