اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نقش صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه معلمان چیست؟/ نظام پرداختی معلمان باید اصلاح شود

مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نظام پرداختی معلمان باید اصلاح شود، گفت: باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند و هیچ دغدغه‌ای به غیر از تمرکز در انجام مسؤولیت نسبت به آموزش و تربیت دانش‌آموز با هدف ساخت ایران قوی نداشته باشد.

نقش صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه معلمان چیست؟/ نظام پرداختی معلمان باید اصلاح شود

علیرضا آل‌امین مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه به نوسازی در وزات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نیازمندیم، اظهار کرد: بیانیه گام دوم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه برنامه‌ها و تفکر مدیریتی حاکم بر این دو مجموعه بزرگ نوسازی شود.

وی با بیان اینکه در آینده با مدارس دیجیتال مواجه خواهیم شد، افزود: برنامه آموزش و پرورش باید در این راستا باشد؛ چرا که دیگر با تفکر قدیمی و خسته نمی‌شود نسل‌های آینده را تربیت کرد.

* باید نخبگان جوان و مدیران خلاق را به آموزش و پرورش تزریق کرد

آل‌آمین تصریح کرد: باید نخبگان جوان، مدیران خلاق و جوان تازه نفس را به سیستم وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تزریق کرد تا بتوان با روش‌های نوین در راستای بیانیه گام دوم حرکت کرد.

وی افزود: در ادوار مختلف، نگاه دولت‌ها به آموزش و پرورش، رویکرد سیاسی و یا اقتصادی بوده و هیچ کدام به صورت جدی، رویکرد تربیتی به این نهاد نداشته‌اند و همین مسأله موجب شده است تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دست چندمی و هزینه‌ای تلقی و بالتبع از انجام اقدامات بنیادی در این نهاد غفلت شود.

* نقش صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه معلمان چیست؟

این مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: متأسفانه دولت مستقر هم نگاه هزینه‌ای و البته سودجویانه به آموزش پرورش دارد و به وعده‌های خود در ارتباط با این مجموعه ارزشمند عمل نکرده و همچنان تلاش دارد تا سطح مطالبات معلمان را به موضوعی چون رتبه‌بندی تنزل ببخشد؛ حال آنکه شأن و جایگاه معلم فراتر از این مسأله است.

وی ادامه داد: دولت اعلام کند نقش صندوق ذخیره فرهنگیان در ایجاد زیر ساخت رفاهیات برای معلمان کجاست؟

*نمی‌شود با نگاه دهه‌های گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد

آل‌امین تصریح کرد: امروز با حاکم شدن نگاه تجاری، کرامت معلم و دانش‌آموز دچار خدشه جدی شده و در نتیجه محصول این سیستم نمی‌تواند برای تعالی و توسعه کشور گام‌های جدی بردارد لذا باید در دولت آینده اهتمام جدی داشت تا این مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود و این شدنی نیست مگر اینکه از نیروهای نخبه کارآمد و جوان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: نمی‌شود با نگاه دهه‌های گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد؛ تحول و نوسازی با نگاه عدالت آموزشی و عدالت خواهانه باید اولویت اول دستگاه تعلیم و تربیت باشد و امیدواریم‌ به اولویت دولت و به عنوان یک گفتمان در جامعه تبدیل شود.

*باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند  

این مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: رئیس‌جمهور موفق در دولت آینده کسی است که دیدگاه حاکم در ادوار دولت‌ها به نظام آموزش و پرورش را تغییر داده و عزت و کرامت را به معلم برگرداند؛ باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند و هیچ دغدغه‌ای به غیر از تمرکز در انجام مسؤولیت نسبت به آموزش و تربیت دانش‌آموز با هدف ساخت ایران قوی نداشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد برخی نامزدهای انتخابات همچنان نگاه شعاری و سطحی‌نگر به مقوله فرهنگیان دارند و لذا جامعه فرهنگی در این مقطع از زمان به خوبی می داند که کدام برنامه می‌تواند به طور اساسی مشکلات نظام آموزشی را برطرف سازد و لذا اقبال به سمت کسی خواهد بود که اصل را بر عدالت و شفافیت و مبارزه با فساد بنا نهاده باشد.

* عدالت محوری و جوان‌گرایی جزو اولویت‌های آموزش و پرورش دولت آینده باشد

آل‌امین با بیان اینکه فرهنگیان و دانشجومعلمان در این 8 سال متحمل سختی‌ها و مشقات فراوان در زندگی شدند، اظهار کرد: فاصله طبقاتی به طور بی‌سابقه افزایش یافت؛ به دلیل حاکمیت سیاست‌های غلط در این دولت،‌ نظام آموزشی هم دچار مشکلات و نارسایی‌های عمیقی شد و معلمان بیش از گذشته به دلیل تبعیض‌های ناروا دلخور هستند.

وی افزود: بنابراین عدالت‌محوری، قانون‌گرایی، شفاف‌سازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری و جوان‌سازی و جوان‌گرایی باید جزو اولویت‌های آموزش و پرورش در دولت آینده باشد تا این سیستم ترمیم یابد.

* باید ​از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت ممانعت شود

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «ایران قوی» و مقتدر مستلزم وجود نظام آموزشی با برنامه و تربیت و آموزش افراد توانمند برای اداره کشور است؛ بنابراین در دولت آینده باید برای این منظور به طور جدی، نظام پرداخت اصلاح و از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت ممانعت شود و قانون مداری و رعایت قانون نیز در سیستم دستگاه تعلیم و تربیت رواج پیدا کند.

وی با بیان اینکه مناطق محروم باید با تخصیص منابع مالی مناسب از معلم و فضای آموزشی مطلوب بهره‌مند شود، ادامه داد: باید سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد و نباید هیچ دانش‌آموزی به دلیل محرومیت‌های مالی از آموزش باکیفیت محروم شود.

* کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد 

آل‌آمین بیان کرد: باید کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد و این موضوع شدنی نیست مگر با نوسازی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان؛ باید به دانشگاه فرهنگیان در تراز یک دانشگاه مادر نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فرهنگیان باید آماده باشند با دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور و خارج در زمینه نوآوری رقابت کنند، گفت: این موضوع مستلزم تزریق و تشویق نیروهای جوان و خلاق به مجموعه دانشگاه است که امیدواریم این خواسته در دولت سیزدهم عملیاتی شود‌.

*باید توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف شود

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف شود تا بستر عدالت آموزشی با روش‌های مجازی فراهم شود.

# انتخابات 1400

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول