اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نقش رسانه در تقویت سلامت جامعه

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحبنظران، وظیفه صداوسیما را در حوزه سلامت دادن آگاهی، اطلاع‌رسانی و بالابردن بردن سطح مهارت‌های زندگی به همراه معرفی الگوهای مناسب رفتاری ذکر می‌کنند.

نقش رسانه در تقویت سلامت جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در یادداشتی نوشت:

سلامتی یکی از برترین نعمت‌های الهی به انسان است که نمی‌توان برای آن قیمتی پیدا کرد، امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند «لَیسَ لِلعافِیَةِ ثَمَنٌ» فرمایش حضرت دلیل دارد و دلیل آن را می‌توان در کلام امیر المومنین(ع) جست‌وجو کرد که می‌فرمایند: زندگی وقتی لذت‌بخش خواهد بود که توأم با صحت و سلامتی باشد؛ «بِالصِّحَّةِ تُستَکمَلُ الَّلذَّةُ.» 

برای سلامت و پایداری آن در جامعه عوامل مختلفی دخالت دارند، بعضی از این عوامل «حاکمیتی» هستند که وظیفه اصلی ایجاد فضا و امکانات سلامت و زیست سالم را برای مردم برعهده دارند مانند تأمین آب سالم، هوای سالم، غذای سالم، محیط روانی مناسب و مراعات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت که نقش زیربنایی را برعهده دارند مثل فقر، بیکاری و مسکن اما بعضی عوامل «فردی» هستند، یعنی افراد و گروه‌های اجتماعی باید رأساً در قبال سلامت خود اقدام نمایند. 

برای این دو امر مهم، آموزش امری ضروری است، آموزش در این زمینه تنها کسب آگاهی و انتقال دانش نیست بلکه به معنای واقعی یعنی «تغییر رفتار» که در کنار دو عامل «باور» و «بکار بستن دانش» حاصل خواهد شد.

رسانه‌ها خصوصا صداوسیما  جایگاه مهمی در انتقال «دانش» و ایجاد «باور» برای مردم دارند، آموزش رسانه‌ای به دلیل فراگیری و قدرت تکرار، توان الگوسازی و درونی‌سازی ماندگار و تغییر رفتار را در خود دارد.

رسانه‌های تصویری، صوتی، نوشتاری و مجازی هر یک جایگاه ویژه خود را در آموزش فردی و عمومی دارند لذا باید با آگاهی و به‌طور شایسته از آنها استفاده کرد.

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحبنظران، وظیفه صداوسیما را در حوزه سلامت دادن آگاهی، اطلاع‌رسانی و بالابردن بردن سطح مهارت‌های زندگی به همراه معرفی الگوهای مناسب رفتاری ذکر می‌کنند.

چنانکه می‌دانیم حفظ سلامتی به دوگونه میسر می‌شود یکی از راه پیشگیری و دیگری از راه درمان.

وقتی به این دو کلید واژه به دقت بنگریم از یک نگاه می‌توان چنین نتیجه گرفت که در طول تاریخ دو نوع از انسان‌ها برای حفظ سلامتی بشر همراه هم بوده‌اند: 

 ۱. اطباء و پزشکان ۲. توصیه‌کنندگان به زندگی سالم و حتی پزشکان و اطباء را نیز می‌توان جزو دسته دوم نیز به‌شمار آورد، اما با افزایش جمعیت و گستردگی جهان و از طرفی کم بودن پزشک و هزینه بر بودن درمان، همچنان پیشگیری بر درمان مقدم شمرده شد. 

و این مهم یعنی پیشگیری از ابتلا به مریضی در هر عصری ابزار خاص خود را داشت، زمانی توصیه‌های پیشگیرانه به‌صورت شفاهی و در مجامع عمومی مانند کلاس‌های درس و مساجد بیان می‌شد و زمانی از طریق رسانه‌های مکتوب صورت می‌گرفت و در عصر حاضر یعنی عصر ارتباطات از ابزارهای مختلفی چون رسانه‌های دیداری و شنیداری استفاده می‌شود، در واقع می‌توان گفت جامعه پزشکی و اصحاب رسانه از گذشته‌های دور و به‌ویژه در عصر حاضر در کنار هم و با همفکری یکدیگر بیشترین سهم را در حفظ سلامتی فردی و اجتماعی داشته و دارند. 

از آنجایی که سلامتی یکی از مهم‌ترین مسائل مهم جامعه بشری به‌شمار می‌رود همراهی و همفکری این دو قشر برای حفظ سلامتی و داشتن زندگی توام با خوشبختی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. 

برای ملموس‌تر شدن این ادعا می‌توان به بحران کرونا در جهان و کشور عزیز ایران  توجه نمود، وقتی در ابتدای اسفند ۹۸ ابتلا چند نفر از هم وطنانمان به ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت اعلام شد وحشت جامعه را فراگرفت و مردم از هم فراری بودند، در این مقطع دو قشر تأثیر به‌سزایی در مدیریت این بحران و رفع نگرانی مردم داشتند، یکی پزشکان و پرستاران و کادر درمان که در خط مقدم مبارزه قرار داشتند و دیگری اصحاب رسانه به‌ویژه رسانه ملی؛ صداوسیما در تعامل با جامعه پزشکی به‌ویژه وزارت بهداشت و مجموعه استانداری و ستاد مقابله با کرونا؛  فعالیت‌های خود را در چندین بخش تعریف نمود که در مدیریت بحران بسیار مؤثر بود: 

۱. ایجاد آگاهی و شناخت نسبت به ویروس کرونا و نحوه مواجهه مردم با آن و رفع نگرانی و استرس بیش از حد از کرونا، که به دعوت از پزشکان محترم و حضور در برنامه‌های مختلف و همچنین تولید و پخش فیلم‌های کوتاه آموزشی اتفاق افتاد.

۲. توصیه‌های لازم به مردم برای نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و چگونگی درمان در منزل و مدیریت مراجعه به مراکز درمانی که با همکاری مشترک صورت می‌گرفت.

۳. تقویت روحیه مقاومت در بین کادر درمان و پزشکی با توجه به فشار کاری و نگرانی خانواده‌های آن‌ها  

۴. برقراری تعامل دوسویه بین مردم و کادر درمان و افزایش همبستگی اجتماعی و انسجام ملی

۵. تقویت روحیه مواسات و نوع دوستی در سطح جامعه با تأسی از فرمان مقام معظم رهبری که نقش بی‌بدیلی در همبستگی اجتماعی و کمک مومنانه و کمک به همنوع و ایجاد آرامش در جامعه  با کمک بسیج قهرمان و گروه‌های جهادی ایجاد کرد.   

۶. پرکردن اوقات فراغت مردم در منزل با تولید برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده 

۷. تقویت روحیه معنوی مردم و ارتباط با خداوند منان و توسل به ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین از طریق پخش برنامه‌های مذهبی مؤثر در استان و کشور که در خراسان رضوی با همکاری شایسته و صادقانه و شبانه‌روزی آستان قدس رضوی و نماینده محترم ولی فقیه در استان و علماء و مساجد و حوزه‌های علمیه به نحو بایسته اقدام گردید.

۸. تقویت روحیه خود باوری در جامعه از طریق نشان دادن فعالیت‌های مختلف و خالصانه پزشکان، در درمان بیماران کرونایی در استان‌ها مختلف و همچنین پیشرفت گروه‌های مختلف علمی داخل کشور برای ساخت واکسن کرونا  

۹.  به تصویر کشیدن صبوری و نجابت خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و گره‌زدن آن با ایثارگری خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم. 

اما چنانکه می‌دانید، سلامت منحصر به بعد جسمانی نبوده و سلامت روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی را نیز باید به آن اضافه نمود که سازمان صدا‌وسیما در راستای تقویت ابعاد مختلف سلامت در جامعه برای آثار فرهنگی و هنری خود، پیوست سلامت تعریف کرده است که به‌طور خلاصه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سلامت جسم: شامل پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر، تغذیه سالم و امنیت غذایی، پیشگیری و کنترل سوانح و حوادث، ارتقای بهداشت فردی، محیط و خانواده، ورزش و تحرک جسمانی، پرهیز از خود درمانی و ... 

سلامت روانی: شامل ارتقاء مهارت های زندگی، آموزش روش‌های مقابله با عوامل تنشزای زندگی، گسترش و ترویج روحیه نشاط و شادابی و امیدواری اجتماعی

سلامت اجتماعی: شامل عدالت در سلامت، ارائه عادلانه خدمات سلامت و حفظ کیان خانواده و تبیین حقوق و تکالیف اجتماعی

سلامت معنوی: تولید برنامه‌های معارفی و پوشش اقامه نماز، جلسات دعا ف نیایش و انس با قرآن

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول