اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فعالیت ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل‌محمدی / برداشت 4500 تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل‌محمدی در استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

فعالیت  ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل‌محمدی / برداشت 4500 تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، اکبر فتحی در بازدید از باغات گل‌محمدی مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود 4 هزار و 500 تن محصول از باغ‌های گل‌محمدی در استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال تولید گل‌محمدی در استان 15 درصد بیشتر شده است، افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی چهار تن در هکتار است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، 70 درصد محصول تولیدی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.

وی افزود:  ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل‌محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت می‌کند.

فتحی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل‌محمدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی استان در شهرستان‌ اسکو و سپس آذرشهر قرار دارد و این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند شهرستان‌های مرند، شبستر، مراغه، عجب‌شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آنها انجام می‌گیرد.

وی گفت: 90 درصد سطح زیر کشت این گل در استان از ارقام بومی و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

 آذربایجان‌شرقی از مجموع ۱۴ هزار هکتار گل‌محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل‌محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/60007/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول