اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

رضایی: دولت روحانی سیاه‌ترین دولت‌ 40 سال اخیر بوده است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشت سال پیش در این مکان در برابر آن کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضاع این جوری ادامه یابد پول ملی ما سقوط می‌کند که این گونه شد؛ دولت مردم را در زمین و آسمان بورس بعد از تامین کسری بودجه رها کرد.

رضایی: دولت روحانی سیاه‌ترین دولت‌ 40 سال اخیر بوده است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محسن رضایی میرقائد نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز جمعه 15 خرداد 1400 در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت «اقتصاد و معیشت» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌‌های دیگر نامزدها در حوزه اقتصاد پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح فرایند بودجه‌ریزی کشور و مشکلات مترتب آن نظیر بودجه‌های دارای کسری و ریشه بروز آن اظهاراتی داشت که محورهای آن به شرح ذیل است:

- سالگرد پانزده خرداد که سرآغاز یک تحول اساسی در زندگی ملت ایران بود را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی داشته و سرتعظیم فرود می‌آورم.

- هشت سال پیش در این مکان در برابر آن کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضوع اینجوری ادامه یابد پول ملی ما سقوط می‌کند و بایستی به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق‌های کارگران، کشاورزان و درآمد مردم بازاری نگاه کنیم.

- امروز ما چه وضعی در زندگی داشته و به آن رسیده‌ایم. چرا اینگونه شده است؟ بایستی به این سؤال جواب دهیم که چرا باید مردم ما امروز در زباله‌گردی و یا نان‌ قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند.

- وقتی مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است. هر گاه مشکلی به وجود‌ آید دولت دست در جیب مردم می‌کند از اقداماتی که بانک مرکزی جناب آقای همتی و دوستانشان انجام داده‌اند و بلایی که بر کسری بودجه آورده‌اند و تا مشکلی پیش می‌آید دست در جیب مردم می‌کنند و کسری بودجه را از آن محل تأمین می‌کنند آیا می‌توان توقع داشت ارزش پول ملی ثابت بماند.

- در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای کسر بودجه خود در پیش گرفت نرخ سود بانکی را پایین آورده و به غلط نرخ ارز را 4200 تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به بورس رفت بدون حساب و کتاب مردم را تشویق کردند و وقتی که برای بودجه کشور تأمین مالی صورت گرفت مردم را در زمین و آسمان رها کردند آیا این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟

- آیا بودجه کشور را بایستی از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کرد؟ مگر زندگی مردم از زندگی دولت جدا است در حالیکه این موضوع یکی از خطاهای اساسی است که در انقلاب به وجود آمده است.

- چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شده باشد که پشت این اقتدار عظیم ملی قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده باشد.

- جناب آقای همتی شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانتخوارها را با ارز 4200 تومانی تأمین مالی کردید اما برای  اینکه به محرومین کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید، ندارید.

- اگر همان قیمت واقعی یارانه 45 هزار تومانی در سال‌های قبل را که 20 دلار بوده و هم‌اکنون 450 هزار تومان است شما می‌فرمایید آن را ندارید. که جای تأسف دارد برای شما که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به نمودارهای اقتصادی نگاهی به آن بیندازیم متوجه خیلی موضوعات خواهیم شد.

- وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی به گونه‌ای است که از زمانی وی مسئول شده است نرخ دلار از 8 هزار تومان به 21 هزار و 350 تومان رسیده است. آیا این وضعیت اقتصاد است و اگر آقای همتی اقتصاددان است چطور نتوانسته تشخیص دهد کشور در چه وضعیتی است.

- سیاست‌ پولی که آقای همتی در بانک مرکزی در نظر گرفته است سیاست بسیار غلطی بوده و یک فاجعه بزرگ در نقدینگی کشور به وجود آورده که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم خطر بزرگی کشور را با عنوان فوق تورم تهدید خواهد کرد. من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند ما می‌‌خواهیم به ایران حمله کند حتماً جواب من آن است که اگر پای‌تان به ایران برسد ما حتماً شما را به گروگان خواهیم گرفت و ما حتی رجز می‌خوانیم و در این رجز خواندن توی دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی این کار را می‌کنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود اما من برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدیدی دارم.

- یارانه 450 هزار تومانی را با محاسبات دقیق آن هم از منابعی که از محل اسراف و تبعیض و رانتخواری از دست رفته و صرفه‌جویی 4 میلیارد دلاری از ارز 4200 تومانی و 4 میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود به دست خواهد آمد.

- مسئله اقتصادی که من بنا دارم آن را در دولتم اجرا کنم با بسیج مردم اعم از اهل تسنن، بانوان، جوانان تلاش می‌کنم قطار اقتصاد را راه بیندازم و تلاش می‌کنم که همه اقوام و استان‌های مرزنشین و همه اقشار بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنیم و در آن موقع نه تنها منابع یارانه و مالیات‌ها را بهبود می‌بخشیم بلکه یک جهش بزرگ در اقتصاد ملی ایجاد خواهد شد و امیدوارم مردم عزیزمان این فرمان را به دست‌مان بدهند تا من ثابت کنم همانطور که در دفاع مقدس و مسائل امنیت ملی بزرگ و عظیم است در اقتصاد ملی نیز توانایی ان را دارم که ایران بزرگ اقتصادی را به وجود آورم.

- اینکه آقای همتی معنای رجزخوانی نظامی و جنگی را نمی‌داند یک مسئله است ولی وقتی ایشان دشمنان ملت ایران دلسوزی می‌کنند عیب بسیار بزرگی است. آقای همتی در طی سه سالی که در بانک مرکزی بودند کاملاً با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده و در اولین فرصت اگر من دولت را به دست بگیرم وی و تعداد دیگری را که در دولت آقای روحانی هستند را ممنوع‌الخروج می‌کنم و به دادگاه می‌سپارم و در آنجا ثابت خواهم کرد که دست‌های خیانت‌کاری که در دوران این آقایان آسیب‌های بزرگی را به ملت ایران را زدند و همه اسناد آن را هم می‌دانم.

- آیا من قبل از انقلاب که مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت را داشتم آیا با زور اسلحه آنجا رفتم؛ مدرک  اقتصاد من را دکتر عارف رئیس دانشگاه  تهران که هم‌اکنون از دوستان آقای همتی است امضا کرده‌اند. 

- من یارانه 450 هزار تومانی را  حتماً پرداخت خواهم کرد. مسئله کسب و کارهای خانگی را جدی می‌گیریم و مسئله نهضت خانه‌سازی ایرانیان را برنامه‌ریزی کرده‌ام. از بانوان عزیز کشورمان تمام قد در دولتم استفاده خواهم کرد. با مشورت مراجع عظمای قم دو نفر از بانوان کشور را در هیأت دولت خواهم داشت ولی در تمام امورات دیگر بانوان را در دولت استفاده خواهم کرد.

- از بین اهل تسنن و جوانان کشور و اقلیت‌ها و ظرفیت‌های خالی دیگری که خارج از یک جهش بزرگ تولید باقی مانده حتماً استفاده خواهم کرد و برنامه اقتصادی که طراحی کرده‌ام را به فضل خداوند ایران را به یک اقتصاد بزرگ ملی در کنار یک ایران بزرگ سیاسی و دفاعی که امروز داریم تبدیل خواهم کرد.

- پیشران‌های اقتصاد هم در کشورمان بسیار مهمند که هر کدام از این پیشران‌ها اصلاح شود 300 یا 400 صنعت را با خود می‌کشد مسئله مسکن، انرژی‌های نو، جهانگردی و امورات دیگر که در دولتم برنامه‌ریزی شده  است حسن‌های زیادی را دارد و بخشی از این حسن ها آن است که هر کدام از این پیشران‌های اقتصادی فعال شود واگن‌های بسیاری را به همراه خود را در صنایع و فعالیت‌های دیگر جلو خواهد کشید.

- همه این کارها بستگی به آن دارد که ما اداره کشور و حکمرانی اقتصادی را تغییر دهیم و لازمه کار آن است که از اصل 127 قانون اساسی استفاده کنم و اختیارات متمرکزی که موجب فساد شده و هزینه‌ها را بالا برده است از مرکز به  استان‌ها و مناطق و شوراهای شهر واگذار کنم تا اینکه مردم در هر استانی سپرده‌های خود و درآمدهایشان را در همانجا سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه مدیریت‌های ملی که امروز در شوراهای شهر و استان‌ها وجود دارد مصلوب الاختیار است و بایستی کاری کنیم که آنها اختیار داشته باشند.

- بایستی کاری کنیم که در تمام استان‌ها در کابینه حضور داشته باشند و من در کابینه‌ام از تمام استان‌ها به  اقشار مختلف نقش خواهم داد و نماینده در کابینه‌ام خواهند داشت.

- در اداره استان‌های خودشان از خودشان مدیر منصوب خواهم کرد لذا تغییر حکمرانی بسیار مهم است. ضمن اینکه مبارزه با فساد به منظور پیشگیری از بروز فساد هم بسیار مهم است و ما هر قدر با معلول‌ها مبارزه کنیم به نتیجه نخواهیم رسید و بایستی به سمت پیشگیری از فساد برویم.

- علت اینکه خصوصی‌سازی در دولت فعلی با شکست مواجه شده است آن است که این دولت (دولت روحانی) متأسفانه سیاه‌ترین دولت‌های 40 سال اخیر انقلاب بوده است و نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را هم به روی اقتصاد با شرطی کردن اقتصاد بسته است.

- متوسط رشد اقتصادی در دولت فعلی صفر بوده است، متوسط تورم 24 درصد بوده است، متوسط رشد سرمایه ثابت خالص منهای 5 درصد بوده است، طی 50 سال اخیر برای اولین‌بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است یعنی اقتصاد در دهه اخیر که من اسم آن را دهه فرصت‌های از دست رفته نامگذاری کرده‌ام باعث شده اقتصاد ایران برای اولین بار عقب‌رفت داشته است.

- در دولت آقای روحانی کیک اقتصاد کوچک شده است اما در طی سه سال اخیر که آقای همتی که ایشان نماینده آقای روحانی هستند، رئیس بانک مرکزی بوده‌اند، تورم تجمعی طی سه سال اخیر 110 درصد بوده است ولی افزایش حقوق کارگران 60 درصد بوده است، افزایش حقوق کارمندان هم 45 درصد بوده است.

- براساس  آمارهایی که اعلام کرده‌ام خصوصی‌سازی چه راهی می‌تواند پیش بگیرد؟ بزرگترین اشتباه آقایان در خصوصی‌سازی آن بوده است که به اهلیت توجه نکرده است و کسانی که می‌‌آیند کارخانجات دولتی را گرفته و می‌برند و سرمایه یک ملت را تصاحب می‌کنند بایستی اهلیت داشته باشند.

- در روسیه آیین‌نامه تحویل دادن کارخانجات دولتی و خصوصی آیین‌نامه‌ای با 100 صفحه است و هر فردی که می‌خواهد آن کارخانجات را در اختیار بگیرد مورد پرسش قرار گرفته و تحقیق کرده و سوابق او را استخراج می‌کنند و کارآمدی او را بررسی می‌کنند در حالیکه در کشورمان اینگونه است که فردی در اراک، آذربایجان، اردبیل و سایر نقاط کارخانه را مفت و مجانی در اختیار گرفته و زمین آن را فروخته و تجهیزات آن را جدا کرده و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، اما وقتی از آقای همتی سؤال می‌کنیم می‌گوید من در جریان نبوده‌ام و کاره‌ای نبوده‌ام در حالی که به نظر می رسد آقای همتی استاد جاخالی دادن است. در حالی که وقتی آقای همتی نماینده آقای روحانی هم‌اکنون در مناظرات حضور دارد در کشور افتضاح به بار آورده و خون شهدا را پایمال کرده است و حتماً بایستی پاسخگو در مقابل ملت باشید.

- من معتقدم سال 1400 سال گشایش و عبور از سختی‌هاست ولی به عنوان یک سرباز که از 17 سالگی تاکنون افتخار می‌کنم این شغل را برای خودم انتخاب کرده‌ام لازم است این موضوع را بگویم، هشدار داده و می‌گویم که چرا دوباره سینه خود را سپر حوادث ملت ایران کرده‌ام.

- هشدار من این است که هشت سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مانند آب، جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بانک‌ها، نقدینگی، بیکاری و گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار را خواهیم داشت.

- معنای تمامی موضوعاتی که گفتیم این ا ست که اگر بخواهیم فقر، فساد و تبعیض از بین برود بایستی در اولین کارمان از تکرار دولت‌های گذشته به طور جدی جلوگیری کنیم؛ ما از صحبت جناب آقای همتی کاملا می‌توانیم درک کنیم چه اوضاعی وجود دارد چرا که وی می‌گوید بینش اقتصادی من با آقای روحانی اختلاف داشته است کنار گذاشته‌ شده‌اند.

- جناب آقای همتی پس چرا شما کنار آقای روحانی ماندیده‌اید و اگر شما می‌گویید آقای روحانی تخصص اقتصادی نداشته است پس مشخص است تمامی اتفاقات به دست شما رخ داده و شما این کار را کرده‌اید چرا به شعور ملت ایران توهین می‌کنند و چرا می‌خواهید مجدداً دولت‌های گذشته تکرار شود؟

- مردم عزیز ایران! من همانطور که در سال 92 اسکناس هزار تومانی را نشان دادم، (الان می گویم) به والله قسم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه‌ای بزرگی شما را در بر خواهد گرفت و نباید اجازه دهید آن دولت‌ها تکرار شود.

- من که اکنون به صحنه انتخابات آمده‌ام برای همه این مسائل خود را آماده کرده‌ام؛ من بیش از 20 سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد رسیدگی کنید و مسئله اقتصاد مهم است. 

- دست از این گروه‌گرایی‌ها و جناح‌های سیاسی بردارید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولتی باشد که بتواند از همه شایستگان اصولگرا، اصلاح‌طلب، اهل سنت، اهل تشیع، بانوان و جوانان استفاده کند.

- حتی یک روز و یک ثانیه را نمی‌توانیم از دست دهیم و نمی‌توانیم به ملت ایران خیانت کنیم و باید از خودخواهی‌ها دست برداریم و بایستی از متلک‌گویی دست برداریم و باید از جنگ‌های روانی دست برداریم.

- خدا خوشش نمی‌آید که یک ملت بعد از 200 سال آمده و آغازی را شروع کرده و می‌خواهد یک تمدن بزرگی را بسازد امروز نباید دستاویز جناح‌های سیاسی و افراد قرار گیرد و بایستی یک بار آمده و در برابر این ملت بزرگ تعظیم کنیم و خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم و قوی‌ترین دولت را در هشت سال آینده بسازیم. 

دولت جوانگرایی کنار رفته و «ما نمی‌توانیم» وارد ادبیات سیاسی - اداری کشور شد، اعتماد به نفس کشته شد، خودباوری و خلاقیت از بین رفت، لذا باید دولتی نو به وجود آید، دولتی که کارآمد و قوی باشد و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد و دوباره مردم و دولت در کنار هم قرار گیرند و یک دولت جوان انقلابی ان‌شاءالله درست خواهیم کرد.

- شعار «ما می‌توانیم» را مجدداً به عرصه اداره و مدیریت کشور بازمی‌گردانیم. 

- برنامه‌های من شامل این موارد است؛ یارانه 450 هزار تومانی را برای 40 میلیون نفر تضمین می‌کنم، شغل خانه‌داری که تربیت فرزند و بهداشت و سلامت خانگی است را برقرار می‌کنم، علاوه بر ساخت یک میلیون مسکنی که در مصوبه مجلس است یک میلیون مسکن را به صورت نوسازی شامل احیای بافت‌های فرسوده است را در دستور کار قرار می‌دهیم.

- ایجاد صندوق جبران ضرر مال‌باختگان بورس را در پیش خواهم گرفت و علاوه بر اینها از اصل 127 قانون استفاده می‌کنم و ایالت‌های اقصتادی را طبق قانون اساسی ایجاد خواهم کرد.

- موضوع کشاورزی و کشاورزان مظلوم ما که امروز حتی در قیمت تضمینی گندم و نهاده‌های کشاورزی با مشکل مواجه هستند را کاری خواهم کرد که 5 درصد بالاتر از قیمت‌های وارداتی خریداری خواهم کرد.

- بیمه کشاورزان را حل می‌کنم و دست دلالان و واسطه‌گران را در این زمینه قطع خواهم کرد و کشورم ایران را به هاب غذای منطقه 500 میلیونی تبدیل خواهم کرد. فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همگان قرار می‌دهم. 

- من خودم را سرباز وطن می‌دانم و یکبار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته‌ام و با جانفشانی، ایثار و فداکاری دهه اول انقلاب کاری خواهم کرد که جوانان کشور را به صحنه بیاورم و با کمک کارشناسان و پژوهشگران کشور نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نظارت را در جامعه و در دولتم تقویت خواهم کرد و در این عرصه بزرگی که به وجود آمده من شرمنده اعتماد مردم هستم. 

- من شرمنده صبر و تحمل مردم‌مان هستم و من شرمنده زباله‌گردها، نان‌قرضی‌ها و کوله‌بران هستم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که وقتی خرمشهر آزاد شد و آوارگان به این شهر بازگشتند من باقی بمانم و وضع اسفبار جامعه را در پشت‌سر اقتدار ایران که تا ساحل مدیترانه برادرانم به عنوان مشاور و صلح‌ساز امنیت هستند و در پشت سر آنها مردمی صبور را ببینم که با انواع ناملایمات ما دولتمردانی که امروز آنها را بازیچه قرار داده‌ایم تحمل می‌کنند و من به جای همه دولتمردان کشور از محضر مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال توفیقی به ما بدهد که گذشته‌ها را جبران کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول