اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

۱۲ سال تلاش دانش‌آموز در ۴ ساعت سنجیده می‌شود!/ رئیس‌جمهور موفق از نگاه دانش‌آموزی

رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی گفت: کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش ما هست که ۱۲ سال تلاش و تحصیل دانش‌آموز تنها در ۴ ساعت و فقط با مهارت تست‌زنی سنجیده می‌شود.

۱۲ سال تلاش دانش‌آموز در ۴ ساعت سنجیده می‌شود!/ رئیس‌جمهور موفق از نگاه دانش‌آموزی

یگانه نادری رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: متأسفانه وضعیت فعلی آموزش و پرورش به دلایل مختلف مناسب نیست که مهم‌ترین آن، نوسازی نشدن نیروهای ضعیف مدیریتی در وزارت و اداره کل است که خود نتایج منفی به دنبال دارد و و در نهایت، افت و خیزها و آسیب‌های زیرساختی آموزش و پرورش متوجه دانش‌آموزان خواهد شد.

وی به ذکر مثالی پرداخت و افزود: آموزش و پرورش شبیه یک درختی است که دچار آفات زیادی شده و اگر این آفات از بین نروند، به میوه‌های آن که دانش‌آموزان هستند، آسیب جدی وارد می‌کند.

* کیفیت آموزش در کشور ما کاهش پیدا کرده است

نادری با بیان اینکه کیفیت آموزش در کشور ما کاهش پیدا کرده است، افزود: فقط این نهاد بر بُعد آموزش محض تأکید می‌کند و لفظ پرورش گویا جایگاه کمتری در این نهاد دارد.

وی درباره مشکلات آموزش و پرورش گفت: پارامترهای زیادی وجود دارد از جمله می‌توان به «فقر کیفیت و کمیت آموزشی ایران»، «مشارکت بخش خصوصی در این نهاد که باعث دامن زدن به عدالت آموزشی می‌شود»، «منفعل بودن دانش‌آموز چرا که نقش دانش‌آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن است» و «آموزش حفظیات محض که باعث می‌شود خروجی آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی با محفوظات فکری بالا بدون فراگرفتن مهارت و سبک زندگی سالم و شکوفایی استعداد آنها باشد»، اشاره کرد.

* کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش است

 رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی، «عدم فراگرفتن مهارت تفکر کردن توسط دانش‌آموزان»، «عدم پرورش ذوق هنری و تربیت احساسات و تلطیف عواطف در مدارس»، «حجم بالای کتب درسی» را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: «تلخ‌کامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده و لذت زیستن را از شاگردان مضایقه می‌کند و به‌ویژه که مدارس مجازی شد و پیام‌رسان شاد تنها به واژه استناد کرد و فضایی توأم با ناراحتی را برای دانش آموزان فراهم کرد.

وی به مشکل دیگری به نام کنکور اشاره کرد و بیان داشت: کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش ما هست که ۱۲ سال تلاش و تحصیل دانش‌آموز تنها در ۴ ساعت و فقط با مهارت تست‌زنی سنجیده می‌شود و تمام دانش‌آموزان قشر غنی و مستضعف با هم در یک سطح متوازن سنجش خواهند شد و قبول نشدن در آن مساوی با خط بطلان کشیدن بر آمال و آرزوهای یک جوان است.

* رئیس‌جمهور موفق از نظر دانش‌آموزان

نادری در پاسخ به این پرسش که «رئیس جمهور موفق از نظر شما به عنوان یک دانش‌آموز، چه رئیس‌جمهوری است؟»، اظهار کرد: رئیس‌جمهور موفق باید دارای کفایت و مدیریت شایسته، با ایمان و دین‌دار، مردمی باشد، عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد، مصلحت اندیش باشد، با توجه به فرموده رهبرم «به قدرت جوانان ایمان بیاورد»، امنیت شغلی برای جوانان ایجاد کند تا یک دانش‌آموز دغدغه و استرس نبود شغل مناسب در آینده را نداشته باشد.

وی با بیان آموزش و پرورش نقش غیر قابل انکار در توسعه همه جانبه جوامع دارد، گفت: به نظرم یکی از ویژگی و شاخصه‌های مثبت یک رئیس جمهور اصلح، اهمیت و نگرش آن فرد نسبت به نظام تعلیم و تربیت است و اینکه چه اقدامات مثمر ثمری برای پیشرفت این نظام انجام می‌دهد.

* ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده

رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما وزیر آموزش و پرورش دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید فردی باشد که به معنای واقعی جایگاه مهم خود را درک کند، دلسوز دانش‌آموزان باشد و سیاستگذاری مناسب و ترسیم استراتژی برای بهبود کیفیت آموزشی از جمله اهداف مهم او باشد؛ همچنین تصمیماتی را اتخاذ کند که تأثیر کمی و کیفی بر تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید زمینه رشد متوازن ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان را فراهم کند، واسطه سازمان‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت را با دانش‌آموزان کم کند و یک مثلث ارتباطی با دانش‌آموزان را برای خود تعریف کند.

* معلم رکن اساسی تربیت شخصیت دانش‌آموز در مدرسه است

نادری درباره برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت، گفت: متأسفانه تا آنجا که من مشاهده کردم، هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی برنامه و وعده‌‌هایی با حول محور نظام تعلیم و تربیت ارائه نداده‌اند.

وی با اشاره به اولویت‌هایی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش، اظهار کرد: منصوب کردن یک مدیر شایسته به عنوان وزیر آموزش و پرورش ، یکی از موارد است و بی‌شک یکی از لوازم بهبود و ارتقای سطح نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان است به همین دلیل باید وضع استخدام معلمان، نحوه و محتوای مصاحبه با دانشجوفرهنگیان، سطح علمی این دانشگاه‌ها و.... بهبود بخشیده شود زیرا معلم رکن اساسی تربیت شخصیت دانش‌آموز در مدرسه است و گامی مهم در آموزش و پرورش برمی‌دارد.

رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: گسترش کمی و کیفی تربیت معلم متناسب با رشد و گسترش آموزش و پرورش، تحول در برنامه‌های آموزشی و محتوای کتاب‌­های درسی، خارج کردن مدارس از حالت تک بعدی شدن و توجه مطلق به بعد آموزشی و علمی، خارج کردن سیستم آموزشی از حالت نمره محوری و تغییر مثبت در نحوه برگزاری کنکور از جمله اولویت‌ها برای بهبود شرایط آموزش و پرورش است.

وی افزود: اگر آرمان ما، ایران خوب است، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت نداریم زیرا آموزش و پرورش دوبال سعادت، پیشرفت و راه کمال نسل جدید است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول