اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

«2 صفحه آخر شناسنامه حاج قاسم» الگوی ما رأی اولی‌ها/خواسته جوانان از رئیس‌جمهور آینده

دانشجویان رأی اولی از رئیس‌جمهور آینده توقع دارند که به مشکلات جوانان توجه کند، برنامه‌های‌شان را برای آنها بگوید؛ همچنین زیرساخت‌های کنکور درست شود و شرایط تحصیل، اشتغال و مسکن جوانان فراهم شود.

«2 صفحه آخر شناسنامه حاج قاسم» الگوی ما رأی اولی‌ها/خواسته جوانان از رئیس‌جمهور آینده

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: شمارش معکوس برای انتخاب سیزدهم ریاست‌جمهوری آغاز شده است. روز گذشته هم اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد.

حالا در محافل مختلف، بحث انتخابات و حرف‌های کاندیداها، سر زبان‌هاست؛ هر فردی تلاش می‌کند تا فرد اصلح را شناسایی و انتخاب کند؛ فردی که واقعا شایستگی ریاست جمهوری ایران اسلامی را داشته باشد.

در این میان رأی اولی‌ها، حال و هوای متفاوتی دارند؛ اینکه برای اولین بار می‌توانی در سرنوشت کشورت سهمی داشته باشی، رویداد مهمی است؛ رأی اولی‌ها با دقت بیشتری به برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری نگاه می‌کنند و تلاش می‌کنند تا بهترین کاندیدا را انتخاب کنند. 

اما رأی اولی‌ها یک سری حرف‌ها هم دارند و نکاتی را هم مطرح می‌کنند که در این خصوص باید به حرف‌های‌شان گوش کنیم و نکات‌شان را بشنویم. 

در این خصوص نشستی را با حنانه خرادپور دانشجوی سال اول رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه علوم و حدیث، زهرا رامین دانشجوی سال اول مهندسی کامپیوتر دانشگاه رفاه، زهرا قربان‌زاده دانشجوی سال اول کارشناسی زیست‌شناسی گرایش سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی آزاد، زهره طالبی دولت آبادی دانشجوی سال اول علوم تربیتی دانشگاه رفاه و حنانه‌سادات طباطبایی دانشگاه علوم قضایی دانشگاه آزاد تهران مرکز در خبرگزاری فارس برگزار کردیم.

۲ نفر از این دانشجویان تاکنون به سن رأی دادن نرسیده بودند اما 3 نفر از آنها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به سن رأی دادن رسیده بودند. البته تمام این دانشجویان، تجربه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند و خوشحالند از اینکه شناسنامه‌های‌شان مُهر انتخابات ریاست جمهوری را خواهد خورد.

** نسبت به رأیی که می‌دهیم مسؤول هستیم

خراد پور: یکی از نکات بسیار مهم درباره انتخابات، شرکت گسترده در آن است و نکته بعد، انتخاب فرد اصلح است. برخی رأی اولی‌ها نگران هستند که شاید نتوانند انتخاب اصلح داشته باشند. ما به عنوان جوانان انقلابی، وظیفه خودمان می‌دانیم که به آنها کمک کنیم تا انتخاب درست داشته باشند و در این مسیر آگاهی بخشی بهترین راه است. یعنی افراد با دید باز و با دانش کافی انتخاب کنند. 

ارادت ویژه به حاج قاسم داریم و از ویژگی‌های حاج قاسم این است که دو صفحه آخر شناسنامه‌اش حتی یک جای خالی ندارد یعنی در تمام انتخابات شرکت می‌کرد و این برای ما رأِی اولی‌ها، الگوست.

رامین: اگر می‌خواهیم شرایط تغییر کند و بهتر شود باید در انتخابات مشارکت داشته باشیم و نسبت به رأیی که می‌دهیم مسؤول هستیم. یعنی باید به فرد مناسب و اصلح رأی دهیم.

** هرکسی ایران را دوست دارد باید رأی دهد

قربان‌زاده: هرکسی که ایران را دوست دارد باید رأی دهد. ایران متعلق به یک یا چند نفر نیست؛ ایران متعلق به تمام مردم کشور است. همه ما دوست داریم کشورمان را بسازیم و وظیفه داریم برای انتخاب فرد مناسب تصمیم بگیریم. 

طالبی دولت آبادی: دشمنان کشورمان تلاش می‌کنند که مردم را از پای صندوق‌های رأی دور کنند و به همین دلیل نگاه دنیا به انتخابات ما هست. ما با حضور حداکثری مشتی بر دهان دشمنان کشورمان می‌زنیم و اجازه نمی‌دهیم که دشمنان برای کشورمان تصمیم‌گیری کنند. 

معتقدم همه مردم که کشورشان را دوست دارند نباید بگذارند که بیگانگان، سرنوشت کشور را تغییر دهند.

طباطبایی: ما جوانان می‌خواهیم فردی رئیس‌جمهور شود که گوشه‌ای از حال ما را بداند و از جوانان در مدیریت اجرایی کشور بهره ببرد. ضمن اینکه خواستار عدالت هستیم و همه دانش‌‌آموزان و دانشجویان در اقصی نقاط کشور از امکانات یکسان بهره‌مند شوند و در این راستا باید رأی دهیم و فرد مناسبی را انتخاب کنیم.

**رئیس‌جمهور باید به آموزش و پرورش و فرهنگیان توجه کند

مجری: اگر شما رئیس جمهور بودید، اولویت‌تان چه بود؟ به نظرتان اولویت‌های کشور چه هستند و شما چه پیشنهادی به رئیس‌جمهور دارید؟

 خراد پور: به نظرم اولویت، توجه به فرهنگ باید باشد. نگاه به فرهنگ باید کلان باشد. به عقیده من، رئیس‌جمهور باید معلم و فرهنگی را ارج دهد چرا که آنها، آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند. معتقدم مهندس، پزشک و هر شغلی در کشور زیر دست معلم تربیت می‌شود و اگر معلم نباشد همه چیز فلج است. پس رئیس‌جمهور باید به آموزش و پرورش و فرهنگیان توجه کند. 

طالبی دولت‌آبادی: اقتصاد کشور باید درست شود و به نظرم اولویت اول رئیس‌جمهور، اقتصاد باید باشد. 

**  یکی از مشکلات دانشجویان این است که بعد از فارغ‌التحصیلی، نگرانی شغل دارند

رامین: رئیس‌جمهور باید کمک کند تا امید در کشور افزایش یابد. به عنوان مثال یک سری از خانواده‌ها برای فرزندانشان هزینه کرده و آنها را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند تا وارد دانشگاه شوند و انتظار دارند که دانشگاه با کیفیت باشد و شغل فراهم شود.

طباطبایی: به نظرم باید رئیس‌جمهور روی نظام آموزش و پرورش تمرکز کند و وزیری را انتخاب کند که بتواند برنامه‌های خوبی ارائه دهد. مثلا هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در حال حاضر خوب نیست و بچه‌ها به آن شغل‌هایی که دوست دارند، هدایت نمی‌شوند.

البته یک بخش از این موضوع به آینده شغلی دانش‌آموزان نیز باز می‌گردد که همه فکر می‌کنند که بچه‌ها باید رشته تحصیلی را انتخاب کنند که آینده‌شان تأمین می‌شود. 

رامین: معتقدم رئیس‌جمهور باید شرایطی را فراهم کند که نخبگان در کشور حضور داشته باشند و فکر مهاجرت نکنند. باید رفاه و شغل مناسب برای آنها فراهم شود. در این صورت مابقی مردم نیز به ماندن در کشور دلگرم می‌شوند. 

 رئیس‌جمهور باید شرایطی را فراهم کند که نخبگان در کشور حضور داشته باشند و فکر مهاجرت نکنند

نکته دیگر، کار است؛ به نظرم رئیس‌جمهور آینده باید برای شغل دانشجویان برنامه‌ریزی کند؛ الان یکی از مشکلات دانشجویان این است که بعد از فارغ‌التحصیلی، نگرانی شغل دارند. 

این دانشجویان مجبورند که بعد از تحصیل به سمت شغلی بروند که با تحصیلشان همخوانی ندارد. به نظرم در مجموع جوانان نیاز دارند که زیرساخت‌های کنکور درست شود و شرایط تحصیل، اشتغال و مسکن فراهم شود.

* فشار کنکور روی دانش‌آموزان زیاد است

قربان‌زاده: یکسری درس‌های دانش‌آموزان غیرکاربردی است و یکسری هم در زمانی ارائه می‌شود که مناسب نیست مثلا درس‌هایی که سال دوازدهم ارائه می‌شود و در کنکور هم بی‌تأثیر است، بی‌توجه می‌ماند.

درس‌هایی که سال دوازدهم ارائه می‌شود و در کنکور هم بی‌تأثیر است، بی‌توجه می‌ماند

موضوع دیگر کنکور است، بچه‌ها باید در دوران تحصیل مهارت یاد بگیرند اما به خاطر کنکور مجبور می‌شوند که حفظ کنند و فشار کنکور روی دانش‌آموزان زیاد است. واقعا یک کسی باید این مشکل را حل کند. 

رامین: دوستانم به کنکور اشاره کردند؛ در حال حاضر شاهدیم که یک میلیون نفر برای رشته‌های تجربی رقابت می‌کنند اما فقط چند هزار نفر قبول می‌شوند؛ این موضوع نشان از عدم درست استعدادیابی دانش‌آموزان است.

* باید برای راه‌اندازی بازارهای اشتغال‌زایی تسهیلات ویژه داده شود

قربان‌زاده: به نظرم باید برای راه‌اندازی بازارهای اشتغال‌زایی تسهیلات ویژه داده شود و نخبگان نیز در این راستا، آستین همت بالا بزنند و با کمک دولت بتوانند کارگاه‌ها و کارخانه‌های متعدد برپا شود.

خرادپور: ما به فرامین رهبر معظم انقلاب‌مان توجه داریم و اطاعت از ایشان را سرلوحه کارهایمان قرار دادیم.

مجری: از صحبت رأی اولی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که اولین نکته آگاهی است؛ آنها باید با آگاهی و بصیرت، کاندیدای اصلح را انتخاب کنند. نکته بعد مشارکت حداکثری است. جوانان رأی اولی به شناسنامه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، به عنوان الگو توجه کرده‌اند. مردی که تمام شناسنامه‌اش پر از مُهر انتخابات است یعنی در تمام انتخابات شرکت کرده بود. 

البته جوانان رأی اولی خواسته‌هایی هم دارند که توقع دارند هم نامزدهای ریاست‌‌جمهوری به آنها توجه کنند و هم رئیس‌جمهور منتخب در برنامه‌های خود قرار دهد.

# انتخابات 1400

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول