اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

معضلی به نام پایین بودن کیفیت نان/ چه نان‌هایی برای مصرف بهتر است؟

کاهش کیفیت نان در برخی نانوایی‌های ایلام موجب نارضایتی شهروندان شده و نانوایان این بی‌کیفیتی را به دلیل پایین بودن کیفیت آرد می‌دانند.

معضلی به نام پایین بودن کیفیت نان/ چه نان‌هایی برای مصرف بهتر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهم‌ترین علت پایین بودن کیفیت نان، نامرغوب بودن آرد تولیدی است، نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه والایی بوده، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جز سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

به نظر می‌رسد حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است؛ اینکه نان خمیر بوده و وسط آن خشک شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یکی از مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد؛ هر چند اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه شده، گلایه دارند اما در کارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند.

در این میان چیزی که به وفور احساس می‌شود خلا نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه کنندگان آرد است؛ با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیافتد؛ اما چیزی که همیشه شاهد آن هستیم ضعف در ارگان‌های نظارتی است.

پایین آمدن کیفیت نان در بدره در پی مناسب نبودن آرد 

رضایی یکی از نانوایی‌های شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در روزهای اخیر کیفیت آرد به شدت در شهرستان بدره پایین آمده و همین کیفیت پایین آرد تاثیر ۱۰۰ درصدی را بر روی کیفیت نان گذاشته است؛ پایین آمدن کیفیت نان سبب ناراحتی شهروندان شده و جالب است که برخی از شهروندان نانوا را متهم و مقصر پایین آمدن کیفیت نان می‌دانند.

وی افزود: آردی که از کارخانه آرد دره‌شهر دریافت می‌کنیم کیفیت بسیار پایینی دارد؛ کارخانه آرد گاهی حاضر به تعویض آردها با آردهای با کیفیت‌تر می‌شود اما گاهی این کار را نمی‌کند و این به یک معضل تبدیل شده و نانوا داران مجبور می‌شوند برای حمل و نقل آردها هزینه‌ی بیشتر را متقبل شوند. 

ولی زاده یکی دیگر از نانوایی‌های شهرستان بدره در رابطه با همین موضوع  در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: سطح کیفیت آرد در حدی پایین است که به سختی می‌شود از آن نان پخت؛ کارخانه آرد دره‌شهر تغییری در آردها ایجاد نمی‌کند و ما همیشه با این مشکل مواجه شد هستیم.

مشکل را بررسی می‌کنیم

شاهماری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در صورت هرگونه گزارشی از سوی نانوایی‌های استان ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم گاهی ممکن است مشکل از خود نانوا در عمل آوری و پخت نان باشد.

وی افزود: در رابطه با مشکل نانوایی‌های شهرستان بدره ما موضوع را بررسی می‌کنیم و همکاران اداره‌ی غذا و دارو نمونه گیری و اقدامات لازم را انجام خواهند داد. 

تهیه خمیر در نانوایی‌ها باید بدون هرگونه ماده‌ای افزودنی باشد

رضایتی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قوت غالب مردم نان است و برای داشتن نانی سالم باید پروسه تبدیل گندم به آرد و آرد نان یک پروسه درست و سالم باشد لذا گندمی که در اختیار کارخانه آرد قرار می‌گیرد باید گندم سالمی باشد تا کارخانه آرد بتواند آرد با کیفیتی در اختیار نانواها قرار دهد همچنین فرایند تهیه‌ی خمیر در نانوایی‌ها باید بدون هرگونه ماده‌ی افزودنی انجام شود تا بتوانند نان سالم را هم از نظر فرمولاسیون صحیح هم از نظر پخت کامل با کیفیت بالا در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

وی افزود: از نظر علمی بهتر است مردم از نان‌های تیره استفاده کنند چون هم از نظر غذایی غنی‌تر و سبوس دار است هم از نظر فرایند پخت این نان‌ها پخت کاملتری دارند؛ همیشه توصیه ما به کارخانه‌ها استفاده از آردهایی با سبوس بیشتر بوده زیرا این روند روی سلامت مردم تاثیر گذار است.

کیفیت گندم در سال جاری از سطح پایینی برخوردار است

روابط عمومی کارخانه آرد شهرستان دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تولیدات ماهیانه کارخانه یک تن و ۶۸۰ کیلو گرم است؛ کیفیت آرد در کارخانه در سه سطح خیلی خوب، متوسط و بد قرار دارد؛ سطح کیفیت آرد بستگی به نوع گندمی دارد که به ما داده می‌شود؛ متاسفانه کیفیت گندم در سال جاری از سطح پایین برخوردار بود و همین باعث شده کیفیت آرد پایین بیاید.

وی افزود: تمام آردهای تولید شده در کارخانه به مصرف نانوایی‌های شهرستان‌های دره‌شهر، بدره و آبدانان می‌رسد اما کیفیت آرد در حدی بد نیست که باعث مرجوعی شدن آن شود؛ نانوایی‌ها از این آرد استفاده می‌کنند اما باید این آرد را با یک آرد با کیفیت بهتر اختلاط کنند تا بتوانند سطح کیفیت آرد را به یک حد مناسب برسانند.

این مسوول ادامه داد: گندم دریافتی امسال ما یک گندم فاجعه بود به همین خاطر ما نمونه گندم را به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم تا آنجا بررسی شده و نتیجه را به ما اعلام کنند؛ پس از بررسی‌های انجام شده توسط سازمان غذا و دارو مشخص شد که گندم دریافتی ما یک گندم درجه چهار بوده و اعلام کرد سیلوها باید گندمی که به کارخانه‌ها ارائه می‌کند یک گندم سالم و استاندارد و فاقد مشکل باشد. 

وی تصریح کرد: امسال ما دو ماه درگیر مشکل گندم‌های ضعیف بودیم و به همین خاطر ما گاهی نمی‌توانستیم با نانوایی‌ها همکاری کنیم و آرد مناسب به آنها ارائه کنیم یا در رابطه با درخواست مرجوع کردن آرد نمی‌توانستیم با نانواها همکاری کنیم چون آردی که در اختیار داشتیم تمام آردی یک نوع گندم بود و کیفیت پایینی داشت. 

وی گفت: بعد از انجام آزمایش‌های متداول و تحقیقات انجام شده به کمک سازمان غذا و دارو در حال حاضر سطح کیفیت آرد کارخانه بهبود یافته است.

گندم با گلوتن بالا موجب ایجاد مشکل در پخت نان می‌شود

نادری مدیرعامل اداره غله و خدمات بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اداره‌ی غله وظیفه تامین گندم و آرد را بر عهده دارد؛ گندم با گلوتن بالا یا پروتئین بالا موجب می‌شود در مرحله‌ی پخت نان مشکل پیش بیاورد و نان خوبی به بار نمی‌آورد؛ به همین خاطر این نوع گندم باید با یک نوع گندم با گلوتن پایین ترکیب شود تا به سطح استاندارد برسد. 

وی افزود: گندمی که ما در اختیار کارخانه آرد دره‌شهر قرار می‌دهیم باید جوری اختلاط شود که به سطح استانداردی از گلوتن برسد تا نانوایی‌ها را با مشکل مواجه نکند؛ اما در یک دوره‌ی زمانی این اتفاق نیفتاد و به همین خاطر باعث شد کیفیت آرد پایین بیاید.

گفتنی است؛ تلاش‌های خبرنگار فارس جهت ارتباط با عبدخانی(مسوول نظارت اداره‌ی صمت) به نتیجه نرسید و حاضر به پاسخگویی نبودند.

تاثیر نان به عنوان یک ماده‌ی غذایی که هر روزه بر سر سفره مردم وجود دارد بر سلامتی مردم بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما نظارت ضعیف در این بخش موجب شده هر روز مشکل تازه‌ای در بخش پیش بیاید. 

انواع نان‌ها 

نان فقط یک غذای سیر‌کننده نیست؛ منبعی است از کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین‌ها؛ یعنی بخش زیادی از آنچه بدن ما برای سوخت‌وساز نیاز دارد، در نان به چشم می‌خورد اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و موادی که در پخت آن به‌کار رفته، می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری داشته باشد؛ در میان نان‌های سنتی، سالم‌ترین آنها، نان سنگک است که کمترین دور ریز را دارد و به‌دلیل وجود سبوس (اگر رنگ آن تیره باشد) زود هضم‌تر است.

بعد از سنگک، بربری از محبوب‌ترین نان‌هاست که اگر خمیر نباشد و با حرارت یکنواخت و ملایم پخته شود، می‌تواند نیازهای غذایی ما را تأمین کند؛ در این نان هم از سبوس استفاده می‌شود.

نان‌های لواش و تافتون به‌دلیل ماندگاری طولانی‌تر و در دسترس بودن بین ایرانی‌ها حسابی محبوب هستند؛ این نان‌ها اما ارزش غذایی پایینی دارند چون معمولا با افزودن جوش شیرین و نمک زیاد در مدت کوتاهی تخمیر و پخته می‌شوند؛ از این گذشته، دور ریز زیادی هم دارند و مصرف زیاد آنها ممکن است باعث اختلال در جذب املاح شود.

برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت، نان سفید مضر است و باید نان قهوه‌ای (نان سبوس‌دار) جایگزین آن شود؛ سبوس با ایجاد احساس سیری باعث می‌شود نان کمتری بخورید.

از سوی دیگر فیبر موجود در نان سبوس‌دار، مشکلات گوارشی را حل کرده و به دفع بهتر کمک می‌کند؛ سبوس نان همچنین سرشار از ویتامین ب و نیاسین است، باعث می‌شود قند خون به آهستگی بالا برود، کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد و در یک کلام، بهترین نان برای همه افراد، به‌ویژه چاق‌ها و دیابتی‌هاست.

بیشتر نان‌ها را اگر در دمای مناسب و بسته بندی خوب نگه‌دارید، برای مدت طولانی ماندگار خواهند بود؛ فریز کردن نان وقتی هنوز تازه است، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کیفیت آن و جلوگیری از دور ریز نان است.

انتهای پیام/ خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول