اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

انتخابات 1400 مهم‌ترین آزمون کشور از بدو انقلاب تا امروز است/ ضرورت تحول اقتصادی در دولت آینده

معاون اسبق وزیر صمت می‌گوید با توجه به تحولات اقتصادی و ضرورت تحول اقتصادی و صنعتی در داخل کشور، انتخابات پیش‌رو مهم‌ترین آزمون کشور از بدو انقلاب است و باید دولتی روی کار بیاید که بتواند متناسب با انقلاب چهارم صنعتی، اقتصاد کشور را متحول کند.

انتخابات 1400 مهم‌ترین آزمون کشور از بدو انقلاب تا امروز است/ ضرورت تحول اقتصادی در دولت آینده

محمدباقر آقاعلیخانی، معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: در شرایط کنونی، ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم، دنیا در آستانهٔ ورود به انقلاب چهارم صنعتی است و ساختارهای اداری، اقتصادی و سیستم‌های نظارتی به‌زودی با تغییرات بنیادینی روبه‌رو می‌شوند، بنابراین این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است و بنده باور دارم با بررسی دقیق‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که انتخابات 1400 مهم‌ترین آزمون کشور ما از بدو انقلاب تا امروز است و بی‌شک نتیجهٔ این انتخابات تأثیر مهمی در نحوهٔ برخورد کشور با تحولات پیش‌رو خواهد داشت.

وی افزود: در چهار سال آینده باید تصمیمات بزرگی گرفته شود که این تصمیمات نیازی جدی به پشتوانه‌های بزرگ دارد، دولت سیزدهم باید در بستر مشارکت پرشور و شعور مردم تشکیل شود تا بتواند با اقتدار حاصل از این انتخابات، در مسائل مختلف به‌ویژه در سیاست خارجی و مسائل اقتصادی کشور ورود کند، دولتی موفق عمل خواهد کرد که بتواند با تکیه بر رأی قاطع مردم وارد میدان کار و تلاش شود و با قدرت در صحنه‌های بین‌المللی حاضر شده و در برابر زیاده‌خواهی دشمنان از امنیت ملی و حقوق مردم دفاع کند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مؤثر در عبور از بن‌بست‌های اقتصادی، مشارکت دادن مردم در امور است، دولت مورد تأیید اکثریت جامعه می‌تواند با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی، به رفع مشکلات معیشتی و اقتصاد کلان بپردازد و از این‌رو می‌توانیم مجدداً به اهمیت حضور پرشور در انتخابات اشاره کنیم.

آقاعلیخانی عنوان کرد: در مقولهٔ انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز باید به اهمیت میدان‌داری نیروهای متعهد، متخصص و کارآمد تأکید داشته باشیم، در عصر فعلی انتخاب اعضای شورا و شهردارانی که با روش‌های جدید علمی و درآمدسازی آشنا هستند، بسیار مهم است زیرا شهرداری‌ها در دنیا، در اکثر حوزه‌ها ورود جدی و عملیاتی دارند و با توجه به منابعی که در اختیار دارند می‌توانند زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات ارزشمند برای شهر و شهروندان باشند.

وی بیان کرد: انتخابات به معنای تعیین سرنوشت چهار سالهٔ کشور و نیز شهرها و روستاهای ما است و مردم با این رویکرد باید نسبت به اهمیت انتخاب‌های خود آگاهی داشته باشند، عصر کنونی دیگر فرصت آزمون و خطا نمی‌دهد، مردم ما به هیچ‌وجه نباید درگیر و تسلیم فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی شوند، بی‌برنامگی آسیب جدی به جامعه ما زده و باید از این مرحله عبور کنیم.

کارشناس حوزهٔ صنعت و اقتصاد در ادامه تأکید کرد: انتخاب‌ها باید با محوریت برنامه‌ریزی و برنامه محور و توجه به سلامت، تعهد، تخصص و سوابق کاری و اجتماعی افراد صورت بگیرد زیرا امروز در دنیا روند گزینش افراد بر اساس پایه‌های علمی قوی پایه‌ریزی می‌شود و این موضوع منجر به روی کارآمدن افراد قوی می‌گردد.

آقاعلیخانی خاطرنشان کرد: آگاهی‌بخشی نسبت به تحولات پیش‌رو در زمینهٔ فناوری اطلاعات و ضرورت تزریق علم روز به ساختاری شهری و روستایی به‌طور جدی باید در دستور کار دلسوزان قرار گیرد تا مردم با دیدگاهی نو پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

وی تصریح کرد: در نام‌گذاری سال‌های متمادی بیش از 12 سال است که مقام معظم رهبری سال‌ها را با عناوین اقتصاد نام‌گذاری می‌کنند و این نشان از اهمیت اقتصاد دارد، امروز بزر‌گ‌ترین دغدغهٔ مردم حوزهٔ اقصاد است و حتی اغلب نمایندگان مجلسی که در دورهٔ قبل به مجلس راه پیدا کردند با شعار مهار مشکلات اقتصادی وارد میدان شدند، دولت آینده باید روی حوزهٔ اقتصادی متمرکز شود.

این فعال سیاسی در رابطه با انتظارات از دولت آینده گفت: به عقیدهٔ بنده گام نخست آن است که حتماً مدیران دولت آینده باید دارای توانمندی‌های اقتصادی باشند، به‌خصوص مدیران حوزه ٔ اقتصادی باید دقیق انتخاب شوند، مدیران حوزه‌های اقتصادی باید کسانی باشند که راهبردهای قوی جهت برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود را داشته باشند، بنابراین مدیران الزاماً باید گرایش اقتصادی قوی داشته باشند.

وی عنوان کرد: مرحلهٔ دوم این است که ما باید اقتصاد را در کشور مردمی کنیم، دلیل عمدهٔ فلج بودن اقتصاد این است که اقتصاد ما اقتصاد دولتی است، هر چه مقام معظم رهبری روی اجرایی کردن اصل 44 تأکید کردند و در مجلس نیز مصوباتی در این راستا صورت گرفت اما واقعیت این است که ما اصل 44 را به خوبی اجرا نکرده‌ایم و اکنون یک معضل جدی گریبان‌گیر دولت شده است.

آقاعلیخانی اظهار کرد: بیش از 30 درصد از بودجه‌ها مستقیماً در دل شرکت‌هایی می‌رود که هیچ توجیهی برای کشور ندارند، در گام نخست لازم است یک‌بار دیگر تغییراتی در ساختار اقتصادی کشور اجرا شود و اصل 44 به‌سرعت اجرا شود.

وی بیان کرد: چابک‌سازی اقتصاد کشور یکی دیگر از کارهایی است که باید اتفاق بیفتد، اقتصاد کشور باید بتواند در برابر هرگونه ناملایمات یا فرصت‌هایی که در دنیا به وجود می‌آید، سریعاً در حوزه هدف‌گذاری کند، اما متأسفانه در این سال‌ها ما چنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم، برای مثال وزارت اقتصاد آن‌قدر گستره پیدا کرده که حتی وزیر نیز برخی حوزه‌ها را نمی‌شناسند، یا این‌که به‌جای این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت را چابک‌سازی کنیم، آن‌قدر این وزارتخانه را سنگین کرده‌ایم که وزارتخانه قدرت این‌که در شرایط حساس از خود عکس‌العمل نشان بدهد ندارد.

معاون اسبق وزیر صمت اضافه کرد: از همه مهم‌تر مردمی کردن اقتصاد است، ما باید مردم را در اقتصاد سهیم کنیم، اگر می‌خواهیم در اقتصاد کشور تحرک روی دهد و روی حوزه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری جدی اتفاق بیفتد، لازم است حوزه‌های اقتصادی را مردمی کنیم، اگر مردم در اقتصاد سهیم باشند بی‌شک دیگر شاهد این حجم از واردات بی‌رویه نخواهیم بود، اگر مردم در اقتصاد سهیم باشند نگاهشان به تولید داخل به‌شدت تغییر خواهد کرد، ما باید کاری کنیم مردم اقتصاد را از خودشان بدانند، مردم اگر در اقتصاد سهیم باشند بی‌شک بین مردم و حوزهٔ اقتصاد اعتماد ایجاد می‌شود؛ برای مثال طلا امروز در دنیا در شرایط حساسی قرار گرفته است، اگر ما این کالا را در کشور تبدیل به سرمایه کنیم، کشور نیاز به هیچ منابع خارجی ندارد، امروز مردم به‌دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌های خود را از حوزهٔ تولید خارج کرده‌اند.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات مربوط به سودهای بانکی و این‌گونه مسائل نیز باید اصلاح شود. نباید بر اساس قانون شرایطی را مهیا کنیم که مردم به‌جای این‌که پول‌های خود را در اقتصاد مولد سرمایه‌گذاری کنند، در بانک‌ها برای دریافت سود سرمایه‌گذاری کنند، این سیاستی غلط است که سال‌ها در کشور اجرا می‌شود.

آقاعلیخانی خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر باید امروز نگاه کنیم ببینیم درآمد حوزهٔ اقتصاد از کجا به دست می‌آید، امروز ما وارد انقلاب چهار صنعتی شدیم، انقلاب چهارم صنعتی در باب تولیدات در تیراژهای بالا، تولیدات بر پایهٔ فناوری اطلاعات، تولیدات بر اساس هوش مصنوعی، تولیدات بر اساس پایه‌های فناوری سخن می‌گوید، مفهوم این بحث حوزهٔ انقلاب چهارم صنعتی این است که پایه‌ها باید مانند انقلاب سوم صنعتی بر اساس پایهٔ فناوری باشد، اما سرعت آن‌ها باید در ماورای آن‌چه تصور می‌کنیم باشد.

وی یادآور شد: دولت اگر امروز بخواهد در حوزهٔ اقتصاد تحول ایجاد کند اساسی‌ترین کار این است که ریل اقتصاد را روی ریل فناوری ببرد. اگر ریل اقتصاد در ریل فناوری قرار بگیرد بی‌شک گام نخست آن شناخت مردم از حوزه‌های فناوری است، اکنون که ما پروژه‌های فناوری را در دولت اجرا می‌کنیم بی‌شک بخش خصوصی نیز برای این که درآمد ایجاد کند مسیر کار خویش را به این حوزه می‌چرخاند، در چنین شرایطی کشورهایی که بر حوزه‌های فناوری سوار هستند به‌سرعت پولدار می‌شوند و کشورهایی که در حوزهٔ فناوری کنار هستند و به این حوزه نرسیده‌اند به‌شدت فقیر می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول