اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ریل‌گذاری در ۵ مسیر برای اولین بار با تولید ملی/۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال تحویل‌ می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال جاری، ۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن به بهره‌ برداری برسد، گفت: امسال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار صورت گرفت که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

ریل‌گذاری در ۵ مسیر برای اولین بار با تولید ملی/۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال تحویل‌ می‌شود

خیرالله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در سال 1399 که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید معرفی شده بود، در حوزه زیرساخت‌های عمرانی کشور برنامه‌ای تدوین شد تا عملکردی مناسب در تکمیل شبکه‌های زیرساختی کشور در سال 99 و سال 1400 داشته باشیم.

* اولویت‌گذاری هشت مسیر ریلی برای تکمیل

وی بیان کرد: در این باره 8 مسیر ریلی به طول 1530 کیلومتر در اولویت اجرا قرار گرفت، این 8 مسیر ریلی مسیرهایی هستند که یا پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند و هدف آنها اتصال مراکز استانی به شبکه ریلی بود و یا پروژه‌هایی بود که در تکمیل شبکه حمل و نقلی ما بسیار مؤثر بود‌، بنابراین در اولویت اجرا قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از این هشت پروژه ریلی، یک پروژه‌ به پایان رسید، که مسیر ریلی خواف ـ هرات بود، این خط‌آهن و 140 کیلومتر طول داشت.

* تکمیل 970 کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال جاری

خادمی با بیان اینکه خط آهن یزد ـ‌ اقلید از دیگر پروژه‌‌های در آستانه تکمیل است، گفت:‌ امیدواریم پروژه‌ خط آهن یزد ـ‌ اقلید که اتصال به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را برقرار می‌کند، ‌به زودی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه اتصال ریلی تبریز از طریق بستان آباد در سال جاری به پایان خواهد رسید، افزود: همچنین اتصال سنندج و اردبیل به شبکه ریلی امسال به نتیجه می‌رسد، از سوی دیگر اتصال‌ بندر کاسپین به شبکه راه‌آهن و ادامه مسیر خط آهن رشت تا بندر کاسپین نیز امسال به سرانجام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ‌زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: همچنین در پروژه خط آهن چابهار ـ زاهدان ما به نقطه خاش در چند ماه آینده متصل می‌شویم که طول این مسیر ریلی 150 کیلومتر خواهد بود و امیدواریم تا پایان سال هم از چابهار تا ایرانشهر که 150 کیلومتر طول دارد به پایان برسانیم.

خادمی گفت: بدین ترتیب برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال جاری، 970 کیلومتر راه‌آهن به بهره‌ برداری برسد؛ این میزان مسیر ریلی رقم بزرگی است و تحولی در شبکه ریلی کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: متوسط سالانه ساخت خط‌آ‌هن در کشور ما حدود 150 تا 160 کیلومتر بوده است، اما امسال با تکمیل این خطوط ریلی 6.5 برابر متوسط سالانه، خط‌آهن تکمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی این خطوط ریلی که ذکر شد را بیش از 75 درصد عنوان کرد و افزود: منابع مالی برای اجرای آنها تأمین شده است و امیدواریم تا پایان سال این خطوط ریلی به بهره‌برداری برسد.

* ریل‌گذاری در پنج مسیر برای اولین بار با ریلی ملی

خادمی اظهار داشت: در حال حاضر در پنج مسیر ‌برای اولین بار ریل‌گذاری انجام می‌شود و آن هم از طریق ریل ملی و تولید داخل انجام می‌شود و این می‌تواند حرکتی بزرگ در طرح توسعه شبکه ریلی کشور و تکمیل شبکه باشد.

* 20 هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار برای پروژه‌‌های ریلی؛ ‌16 هزار میلیارد تومان‌ تخصیص یافت

وی درباره نحوه تأمین مالی پروژه‌های ریلی مذکور، بیان کرد‌: رقم اعتباری که سال مالی جاری به ما اختصاص یافت، مناسب بود، حدود 20 هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار صورت گرفت که 16 هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد، البته 2 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به راه‌آهن زاهدان ـ چابهار بود که از طریق صندوق توسعه اختصاص یافت و 500 میلیارد تومان هم مربوط به راه‌آهن اردبیل بود که از سوی بانک ملی در قالب ماده 56 اختصاص یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مابقی هم از محل منابع اعتباری دولت و تملک دارایی سرمایه‌ای به ما دادند که این اقدامات نتیجه تزریقات مالی است.

* فعالیت 60 هزار نفر در کل پروژه‌های زیرساختی حمل‌‌ونقلی کشور

خادمی درباره تأمین تجهیزات برای ساخت این خطوط ریلی گفت: همه تجهیزات این پروژه‌های عمرانی از داخل کشور و توسط پیمانکاران داخلی تأمین شده است و قطعا موجب اشتغال‌زایی گسترده‌ای در پروژه‌های زیرساختی ما شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برآورد ما این است که 60 هزار نفر در کل پروژه‌های زیرساختی احداثی ما به صورت مستقیم فعال هستند و حداقل دو برابر این رقم به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی در پروژه‌های ما انجام گرفته است که با توجه به نیاز کشور به اشتغال این کار بزرگ صورت گرفته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول