اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود/ قیمت مصوب مواد شوینده 25 درصد افزایش یافت

با وجود تاکید رئیس‌جمهور بر عدم افزایش قیمت کالاها در روزهای پایانی دولت، قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود و گرانی 25 درصدی قیمت مصوب مواد شوینده جدیدترین مسافر این قطار است.

قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود/ قیمت مصوب مواد شوینده 25 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها در حالی شاهد شتاب گرفتن قطار گرانی کالاها در کشور هستیم که روحانی، رئیس جمهور بر ثابت ماندن قیمت کالاها و جلوگیری از بالارفتن نرخ ها طی ماه های پایانی دولت تاکید کرده بود و در عین حال طبق اظهارات ربیعی، سخنگوی دولت قرار بود طی سه‌ ماهه اول امسال هیچ تغییر قیمتی در مورد کالاها اتفاق نیفتد.

در این شرایط در جدیدترین اتفاق شاهد گران شدن دوباره محصولات شوینده هستیم. بر این اساس قیمت مصوب محصولات شوینده شامل مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایعات لباسشویی، صابون، خمیر دندان و محصولات دارای تریگر حداکثر 25 درصد افزایش یافت. در عین حال، قیمت مصوب سایر محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز حداکثر 20 درصد افزایش یافت.

طبق اطلاعیه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، شرایط افزایش قیمت محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی با توجه به تعهد تولیدکنندگان درباره عدم کمبود محصولات در سطح عرضه، اعلام شده و درج قیمت های جدید از امروز (17 خرداد) قابل انجام است.

همچنین حداکثر درصد تخفیف مجاز برای محصولات پودر‌های دستی، ماشینی و صابون ۱۰ درصد و برای سایر کالا‌های اساسی ۱۵ درصد در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برای همه شرکت‌های تولیدکننده این محصولات است.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده، شرکت هایی که نسبت به رعایت این موضوع اقدام نکنند معادل با درصد بالاتر از تخفیف مجاز از قیمت تایید شده آن شرکت کسر و به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان معرفی می شوند.

قیمت محصولات شوینده آبان سال گذشته با تایید سازمان حمایت 40 درصد افزایش یافته بود. بر این مبنا قیمت مصوب 6 محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرف شویی، مایع دست شویی، خمیر دندان و شیشه پاک کن رشد 40 درصدی را تجربه کرد و قیمت سایر محصولات شوینده و بهداشتی نیز 30 درصد افزایش یافت که این رشد قیمت ها به تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان رسید. 

در آن زمان، مجید ارغنده پور مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته بود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت مواد شوینده اجتناب ناپذیر بوده است.

* امسال لوازم خانگی، خودرو و روغن هم گران شدند

علاوه بر گرانی محصولات شوینده، قیمت مصوب لوازم خانگی نیز فروردین امسال 25 درصد افزایش یافت.طبق اعلام مدیرعامل شرکت پارس خزر به سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک و با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بهای فروش بیشتر محصولات این شرکت به جز ماشین لباسشویی به علت افزایش قیمت تمام شده عوامل تولید از روز 26 فروردین 1400 به طور میانگین 25 درصد افزایش یافت.

در اردیبهشت امسال نیز قیمت روغن نباتی 30 تا 35 درصد افزایش یافت. در این راستا یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن نباتی در نامه‌ای به سازمان بورس اوراق بهادار از افزایش قیمت روغن خوراکی خبر داد. در این نامه که در 25 اردیبهشت ماه صادر شد، آمده است: احتراماً در چارچوب ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار موارد ذیل را با استحضار می‌رساند: براساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر گردید که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از تاریخ 26 اردیبهشت 1400 افزایش پیدا کند. بر همین اساس قیمت انواع روغن مایع 35 درصد و قیمت انواع روغن جامد 30 درصد افزایش خواهد یافت . در این نامه تأکید شده با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 33 درصد خواهد بود. همچنین قیمت‌های اعلام شده براساس واردات با ارز یارانه ای (هر دلار 42.200 ریال) است که در صورت هر گونه تغییر در نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت فروش محصولات شرکت نیز به تبع آن تغییر خواهد کرد.

علاوه بر این، امسال مجوز افزایش قیمت تولیدات خودروسازان نیز صادر شد و شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو را به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا را به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش داد.

در عین حال بحث و مذاکره برای آزادسازی قیمت خودرو همچنان در جریان است و جلساتی با حضور خودروسازان، قطعه سازان، مسئولان وزارت صنعت و کمیسیون صنایع مجلس برگزار شده است.  

* رشد قیمت سیمان، مرغ، نوشیدنی و شکر

امسال همچنین قیمت مصوب سیمان 30 درصد افزایش یافت.در اطلاعیه انجمن صنفی سیمان آمده بود: پیرو درخواست مدیران عامل شرکت‌های سیمان و هماهنگی‌های انجام شده با مراجع ذیصلاح (سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار، معاونت امور معدنی وزارت صمت) نهایتاً قیمت‌های جدید سیمان به شرح ذیل مورد توافق قرار گرفت که از تاریخ 31 فروردین ماه سال 1400 قابل اجرا است. نظر به اینکه انجمن سیمان به استناد تعهد اخذ شده در صورت جلسه فوق الاشاره و به نمایندگی از طرف صنعت سیمان متعهد به ایجاد تعادل در بازار و تأمین کمبود سیمان شده است. لذا مقتضی است با تشکیل منظم جلسات کارگروه‌های استانی و با هماهنگی انجمن نسبت به تأمین سیمان مورد نیاز (مصارف مردمی، پروژه‌های ساختمانی، صنایع سیمان بر) اقدام و از تحویل سیمان به دلالان جدا خودداری کنید.

علاوه بر این، اخیراً قیمت نوشیدنی ها نیز افزایش یافته به طوری که قیمت هر بطری ماءالشعیر طعم دار از 10 هزار و 500 تومان به 13 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. امسال همچنین قیمت مرغ 22 درصد بالا رفت و قیمت عرضه هر کیلوگرم شکر درِ کارخانه نیز که در اسفند 99 با افزایش 74.2 درصدی به حدود 10 هزار و 300 تومان افزایش یافته بود در خرداد امسال به 11 هزار و 500 تومان رسید.

در عین حال قیمت نان نیز با وجود تکذیب مسئولان، در نقاط مختلف به طور غیر رسمی افزایش یافته است.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «دلیل گرانی کالاهای اساسی مردم چیست؟» و «گرانی مواد شوینده تا کجا ادامه دارد؟» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول