اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

اولویت‌های حکمرانی تا ماجرای بورس در «بدون توقف»

برنامه «بدون توقف» در آستانه انتخابات با حضور تشکل‌های جریان‌های سیاسی به بررسی مسائلی از جمله اولویت‌های حکمرانی، ماجرای بورس و اقتصاد و همچنین تأثیر عملکرد دولت‌ها در مشارکت مردم در انتخابات پرداخت.

اولویت‌های حکمرانی تا ماجرای بورس در «بدون توقف»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس؛ برنامه «بدون توقف» در آستانه انتخابات با حضور تشکل‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در قالب مناظره به بررسی مسائلی از جمله اولویت‌های حکمرانی، ماجرای بورس و اقتصاد و همچنین تأثیر عملکرد دولت‌ها در مشارکت مردم در انتخابات پرداخت.

در این برنامه بنیامین معمار فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه دولت روحانی پیرترین دولت جمهوری اسلامی را با میانگین سن بالای ۶۰ سال داراست، گفت: این دولت پیر و خسته نمی‌تواند حکمرانی درستی داشته باشد.

وی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان آخر هر دولت که می‌بینند کارنامه خالی و پر از ضعف است می‌گویند ما قدرتی نداشتیم، شما این همه فرصت داشتید، در همه این سال‌ها اصلاح‌طلبان نتوانستند یک وزیر نفت معرفی کنند. تا این دولت خسته نرود حکمرانی ما درست نمی‌شود دلیل اینکه رهبری می‌گویند باید به سمت دولت جوان حزب‌اللهی حرکت کنیم همین است، اصلاح‌طلبان با این تیم نمی‌توانند مملکت را جلو ببرند.

در ادامه ایلیا جلادتی عضو بسج دانشجویی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان مشارکت مردم در انتخابات به عملکرد دولت‌ها برمی‌گردد یا بحث اصلاح ساختار سیاسی کشور مطرح است، اظهار کرد: مشارکت مردم ۷۳ بود این دولت آمد آن را به 43 رساند، حالا فرض کنید بعد از آن شورای نگهبان هم کاری کرد که شش درصد دیگر هم افتاد، اما در مجموع چه اتفاقی افتاد که مردم از امید ناامید شدند، این دولت با بی‌تدبیری مردم را از امیدوار بودن ناامید کرد.

معمار نیز پاسخ داد: همیشه وقتی اصلاح‌طلبان سرکار می‌آیند این یک اتفاق طبیعی است که ما شاهد این ریزش رأی هستیم تا دوباره اعتماد مردم به نظام جلب شود. علت مشارکت پائین وعده‌های توخالی و پوشالی اصلاح‌طلبان است. این بی‌اعتمادی حاصل ناکارآمدی دولت آقای روحانی است، آن هم نه دولت آقای روحانی دولتی که اصلاح‌طلبان با تمام توان آن را سر کار آوردند. 

مریم مرادزاده فعال اجتماعی نیز در ادامه تصریح کرد: این انحصار دولتی که شما تعریف می‌کنید بعد از این دولت و زمانی که اصولگرایان سر کار بیایند ممکن است برای شما خیلی گران تمام شود، چون شما همه مشکلات را منحصر به دولت می‌دانید، در حالیکه ریشه مشکلات به دیگر نهادها هم برمی‌گردد.

معمار پاسخ داد: اگر در سال ۱۴۰۴ مشارکت بالا نرفت هر دولتی سر کار بود باید یقه‌اش را گرفت که چکار کردید که مردم اعتمادشان را نسبت به نظام از دست دادند، بحث ناکارآمدی دولت است که مردم می‌بینند که چقدر توانمندی و ظرفیت و معدن داریم و بعد چنین وضعیتی پیش آمده است، اگر قوه مجریه می‌توانست کار خود را درست انجام دهد که دیگر لازم نبود دیگر ارگان‌ها وارد شوند اصلا دولت موانع را ایجاد کرده و دیگر نهادها ناچار به ورود برای حل آن مسائل هستند که چرخ زندگی مردم بچرخد.  

رضا امیدوار تجریشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در ادامه عنوان کرد: در مجلس ششم و هفتم و یازدهم و شورای شهر با طیف شدیدی از رد صلاحیت‌ها روبرو بودیم، هیئت اجرایی تأیید می‌کند و هیئت نظارت رد می‌کند دلیل آن چیست، این هم دلیل مشارکت پائین و ناامیدی مردم است. ضمن اینکه وقایع سال 96 را فراموش نکنیم که از مشهد برای زمین زدن دولت اتفاق افتاد، دولت سایه را فراموش نکنیم که امروز آقای جلیلی می‌گوید، برای من سؤال است که چرا رئیس قوه قضائیه باید از کارخانجات بازدید کند و یا در مورد برجام سخنرانی کند.

وی ادامه داد: دولت باید پاسخگوی کار خود باشد و مجلس و قوه قضائیه هم در جایگاه خودش نظر دهد و کار کند، آیا دولت به عنوان کسی که خزانه دستش است آنقدر آزادی عمل دارد؟ خیر ندارد، چون باقی نهادها پاسخگو نیستند، نهادهایی که از دولت بودجه می‌گیرند باید پاسخگو باشند، انواع مؤسسات پژوهشی و نهادهای موازی چه کردند، مثل آستان قدس رضوی، ستاد فرمان امام(ره) یا بنیاد مستضعفان.

جلادتی با اشاره به اینکه کار دولت سایه این بوده که مسائل کشور را تک به تک دنبال کرده و برای آن راهکار پیدا می‌کرده، یادآور شد: مثل همین فروش دومیلیون بشکه نفت که توسط آقای جلیلی انجام شد، هرچه دستاورد داشتید از همان راهکارهای دولت سایه است یا همین خدمات قرارگاه خاتم همه اینها خدمات‌شان را پای دولت خرج کردند، بعد می‌گویند دولت سایه نمی‌گذارد ما کاری انجام دهیم.

مرادزاده نیز با اشاره به اینکه حاکمیت کشور باید چارچوب داشته باشد، اظهار کرد: کلیدواژه حل مشکلات شفافیت است و شفافیت با مطالبه‌گری به دست می‌آید، درواقع دولت سایه با خارج از چارچوب بودن باعث می‌شود این شفافیت و مطالبه‌گری عملا صورت نگیرد چون طرف اسم و رسمی ندارد و ما نمی‌دانیم با چه کسی طرف هستیم. ضمن اینکه برای من شبهه‌ای پیش آمده که یکی از کاندیداها می‌گوید از عصر که به من گفتند تأیید صلاحیت شدید، من در حال مذاکره‌ام اجازه دهید بعضی دیگر هم بیایند که تنور انتخابات داغ‌تر شود، حال سؤال من این است که شما به عنوان یک کاندید این را گفتید یا به عنوان رئیس قوه قضائیه چون خیلی فرق دارد.

در ادامه معمار در خصوص نابسامانی اقتصاد در این دولت نیز تصریح کرد: آقای جهانگیری آن ابتدا گفتند ما روی بحث ریشه‌کنی فقر برنامه‌ریزی کردیم در حالیکه طبق آمار اردیبهشت امسال ما رکورد فقر را در طول جمهوری اسلامی زدیم، یعنی نه تنها نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند بلکه این شیب نزولی و معیشت بیشتر شد و سفره‌ها کوچک‌تر.

امیدوار همچنین در پاسخ به این سؤال که اتفاقی که در بورس افتاد به دلیل ناآشنایی مردم با بورس بود یا اینکه دولت به این بهانه کسری بودجه خودش را جبران کرد، گفت: در دوره آقای احمدی‌نژاد پایه‌های پولی کشور با وجود مؤسسات مالی که به صورت قارچ‌گونه رشد کرد ضعیف شد و نه دولت جلوی آن را گرفت و نه قوه قضائیه، و اما در خصوص بورس،  بازار بورس بازار ریسک‌پذیری است و در هیچ جای دنیا هیچ ضمانتی برای آن وجود ندارد، این اشکال بود که مردم بدون سواد بورسی وارد این بازار شدند.

 مرادزاده نیز در پایان عنوان کرد: چطور این پارادوکس را حل می‌کنید که مملکتی که شاخص‌های اقتصادی آن هم طراز آرژانتین است شاخص بورسش به کره جنوبی برسد، این معقول نبود و مردم باید متوجه این موضوع می‌شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول