اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

اگر روحانی نبود| غفلت از توسعه آذربایجان غربی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی

معادن به عنوان ظرفیت‌های بالقوه استان آذربایجان‌غربی هستند که علاوه بر توسعه استان، زمینه اشتغال پایدار را فراهم می‌کنند ولی غفلت مسوولان به ویژه در سال‌های اخیر سبب شده نتوانیم از ظرفیت‌های معدنی برای توسعه استان بهره بگیریم؛ به طوری‌که مسوولان در جلسات مختلف بر بهره‌گیری از این ظرفیت تاکید کرده‌اند و سپس موضوع به فراموشی سپرده شده است.

اگر روحانی نبود| غفلت از توسعه آذربایجان غربی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ذخایر معدنی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشور به شمار می‌رود و نقش معادن در توسعه اقتصادی کشورها قابل انکار نیست و در این میان آذربایجان‌غربی با دارا بودن۴۸۹ معدن و ۵۱ نوع ماده معدنی شناسایی شده در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

همین توانمندی‌ها در بخش معدن سبب شده تا این استان به یکی از قطب‌‌های مواد معدنی کشور تبدیل شود؛ شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه، ایجاب می‌کند از ظرفیت معادن بیش از پیش در راستای توسعه همه جانبه استان بهره گرفته شود.

معادن به عنوان ظرفیت‌های بالقوه استان آذربایجان‌غربی هستند که علاوه بر توسعه استان، زمینه اشتغال پایدار را فراهم می‌کنند ولی غفلت مسوولان به ویژه در سال‌های اخیر سبب شده نتوانیم از ظرفیت‌های معدنی برای توسعه استان بهره بگیریم؛ هر چند استاندار آذربایجان غربی به عنوان شخص اول اجرایی استان بارها بر استفاده از ظرفیت‌های معدنی تاکید کرده است ولی همواره استفاده از این ظرفیت مغفول مانده به طوری‌که مسوولان در جلسات مختلف بر بهره‌گیری از این ظرفیت تاکید کرده‌اند و سپس موضوع به فراموشی سپرده شده است.

واگذاری معادن به افراد دارای دانش فنی و سرمایه

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی دراین خصوص گفت: یک میلیون و ۷۵ هزار تن ظرفیت اسمی استخراج از معادن طلای استان است.

غلامرضا بابایی افزود: ۶۰۰ کیلوگرم نقره و 3 هزار کیلوگرم جیوه از معادن استان استخراج می‌شود.

وی با اشاره به نقش استان در استخراج و فرآوری مواد معدنی، ادامه داد: استخراج مواد معدنی می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای استان و کشور باشد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی بر سرمایه‌گذاری در این عرصه تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد با جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری در استان، نسبت به رونق بخش معدن تلاش شود.

بابایی واگذاری معادن به افراد دارای دانش فنی و سرمایه مالی تاکید کرد و افزود: در واگذاری معادن به اهلیت افراد و دانش و تخصص آنها توجه می‌شود تا از هدر رفت مواد معدنی و تخریب منابع طبیعی جلوگیری شود.

حضور کمرنگ بخش خصوصی مهم‌ترین عقب افتادگی استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به مشکلات پیش روی معادن استان اشاره کرد و گفت: عمده مشکل معادن کوچک در استان کمبود نقدینگی، نبود واحدهای فرآوری مجهز بزرگ مقیاس در منطقه، تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب است.

پریسا عابدپور بر جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و افزود: ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می تواند زمینه بهبود وضعیت موجود استان را فراهم سازد.

وی عدم مشارکت شرکت‌های دولتی و نبود سرمایه‌گذاری‌ را از دیگر مشکلات پیش روی معادن استان عنوان کرد و اظهار داشت: نبود زیرساخت‌ها و ممانعت ارگان‌های ذی‌ربط نیز سبب شده تا مشکلات پیش روی معادن بیشتر شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه پیش‌روی واحدهای تولیدی استان مشکلات متعددی وجود دارد، ادامه داد: تضادهایی در بخش مسائل اجتماعی، زیست محیطی و منابع طبیعی با بخش معدن وجود دارد.

عابدپور با اشاره به راهکارهای حل این مشکل، اعلام کرد: ضرورت دارد به سمت حل مشکلات رفت و باید تفاهم‌هایی ایجاد شود که در پی آن عقب افتادگی‌ها در واگذاری پهنای اکتشافی به بخش خصوصی جبران شود.

وی مهم‌ترین عقب افتادگی استان در بخش معدن و صنایع معدنی را حضور کمرنگ بخش خصوصی (بخصوص در حوزه اکتشاف و استخراج و فرآوری) عنوان کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی از جمله راه نیز می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار کمک کند.

 

دولت روحانی از معادن غفلت کرده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: استان آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر تعداد مواد معدنی شناسایی شده است و این استان ظرفیت قابل توجی دارد.

حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر به تنوع مواد معدنی در استان اشاره کرد و افزود: نهضت احیای معادن که توسط وزیر صمت آغاز شده بود علیرغم تاکیدات مجلس، همچنان راکد مانده است.

وی با بیان اینکه معادن نیمی از بودجه کشور و اشتغال کشور را تامین می کنند، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت معادن، می توانیم سرانه درآمد کشور را افزایش دهیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت معادن جهشی نو در راستای تجارت به روی کشور باز می‌کند، گفت: موانع موجود باید در راستای احیای معادن و استخراج آن  برداشته شود و جلوگیری خامم فروشی گرفته شود.

ذاکر اذعان داشت: دولت روحانی از معادن غفلت کرده است و رویکرد دولت در مورد معادن تصرف معادن، تخریب طبیعت و انحصاری سازی معادن بود، به طور که پروانه اکتشاف صادر شده ولی معادن همچنان راکد هستند.

وی افزود: این حالت بدترین حالتی بود که امکان داشت معادن به آن گرفتار شوند که امید می‌رود دولت بعدی بتواند تمام این مشکلات را بررسی و مانع زدایی کند تا شاهد شکوفایی و توسعه این بخش باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول