اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

انتقاد تند چین از سفر سناتورهای آمریکایی به تایوان

وزارت خارجه چین با گلایه از سفر سناتورهای آمریکایی به تایوان، گفت چنین اقداماتی اصل «چین واحد» را نقض کرده و پیام‌هایی به جدایی‌طلبان تایوانی می‌دهد.

انتقاد تند چین از سفر سناتورهای آمریکایی به تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفر چند سناتور آمریکایی به تایوان در روز یکشنبه با انتقاد شدید دولت چین همراه شد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان»، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که شکایت رسمی خود به ایالات متحده در پی سفر سه سناتور این کشور به تایوان، را ارائه کرده است.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه با اعلام خبر شکایت جدی به آمریکا، از واشنگتن خواست هرچه سریعتر به هرگونه تماس رسمی با تایوان خاتمه دهد.

وانگ با بیان اینکه چنین اقدامات آمریکا شدیداََ مفهوم و اصل «چین واحد» را نقض می‌کند، به واشنگتن هشدار داد که ارسال سیگنال به نیروهای جدایی‌طلب تایوان را متوقف کند تا از وارد شدن هرگونه آسیب به روابط آمریکا-چین جلوگیری نماید.

 «تامی داکوورث» و «دن سالیوان» از اعضای کمیته نیروهای مسلح  و «کریستوفر کانز» عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز به تایوان سفر کرده تا با «سای اینگ وِن» رئیس جمهور این منطقه دیدار کنند.

پیش از این اما سخنگوی «دفتر امور تایوان» در دولت چین، ضمن تاکید بر مخالفت جدی این کشور درباره مراودات آمریکا با تایوان، درباره تحرکات نظامی حزب حاکم تایوان به شدت هشدار داد. (جزئیات بیشتر)

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد.

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول