اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انتشار اخبار نادرست درباره فضای مجازی با هدف بهره برداری سیاسی از مناظرات صورت می‌گیرد

رئیس کمیته تخصصی ارتباطات و امور سایبری مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به انتشار دروغ‌هایی درباره مسدودشدن فضای مجازی گفت: طرح چنین موضوعاتی برای تغییر توجه مردم از موضوعات اصلی و مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی است و منتشر کنندگان آن به دنبال بهره برداری سیاسی در آستانه دور دوم مناظرات هستند.

انتشار اخبار نادرست درباره فضای مجازی با هدف بهره برداری سیاسی از مناظرات صورت می‌گیرد

ساسان والی زاده رئیس کمیته تخصصی ارتباطات و امور سایبری مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره مطرح شدن شایعاتی درباره طرح نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی گفت: این طرح مربوط به سال گذشته بوده که هنوز هم در کمیسیون فرهنگی محل بحث است. اما مسئله این است که فعلا قبل از نوشتن قانون برای فضای مجازی باید سیاست های کلی رسانه ها و فضای مجازی را تدوین کرد تا مبنای قانون نویسی هم آشکار و امکان نظارت هم فراهم شود. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: به هرحال این موضوع مربوط به اکنون نیست و انتشار آن و بازنشر معنادار آن مستمسک برخی برای ارتباط دادن آن به جریان ها یا نامزدهای انتخاباتی قرار گرفته است درحالی که ربطی به افراد و انتخابات ندارد و موضوع آن هم تازه نیست. 

این فعال فرهنگی افزود: طرح چنین موضوعاتی در این روزها به نظر می رسد برای تغییر توجه مردم از موضوعات اصلی و مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی است و به نظر می رسد کسانی که بازنشر مکرر آن به رغم تکذیب و حذف خبر نادرست، را در دستور کار قرار داده اند به دنبال بهره برداری سیاسی در آستانه دور دوم مناظرات هستند اما فراموش کرده اند که به دلیل گسترش سواد رسانه ای و روشنگری ها چنین سناریونویسی های انتخاباتی برخی جریان‌ها تاثیری بر شرایط ندارد. 

والی‌زاده یادآور شد: کمیته ارتباطات و فضای سایبری مجمع تشخیص مصلحت نظام با دعوت از نخبگان، فرهنگیان، فعالان و صاحب نظران ارتباطات به صورت جمع سپاری نخبگانی و دریافت نظر اهالی فرهنگ و ارتباطات  در تلاش است در سال جاری پیش نویس سیاست‌های کلی رسانه و فضای مجازی را برای ابلاغ مقام معظم رهبری آماده کند. 

وی با بیان اینکه فضای مجازی چنان با اهمیت است که مقام معظم رهبری فرمود "اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!"؛  گفت: چنین خواستی نشان اهمیت فوق العاده این حوزه است. به هر حال موضوع مدیریت فضای مجازی کشور و حکمرانی داده و تولید محتوی دغدغه های طبیعی هر کشوری است. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نظام‌مند شدن این فضا در کنار توسعه و گسترش زیرساخت‌ها دغدغه‌های جدی و کارشناسی است. برای نظام‌بند کردن این موضوع در ابتدا باید سیاست های کلی آن مدون شود، بنابراین هرگونه اظهار نظر دیگری دراین باره غیر رسمی و غیرکارشناسی است. 

وی افزود: جذاب سازی و غنی سازی محتوا و خدمات بومی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی، توجه همزمان به دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری و تبادل هوشمند اطلاعات با شبکه جهانی بخشی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست ها مورد توجه قرار می گیرد. 

والی‌زاده در پایان اظهار داشت: سیاست‌های کلی به‌عنوان یک سند بالادستی، فرابخشی و فراقوه‌ای ضمن تبیین اهداف بلندمدت نظام در حوزه سایبری و فضای مجازی ، نقش انسجامی در تمام بخش‌های ذیربط در حوزه فضای مجازی ایفا می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول