اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مطالبات از نامزدهای ریاست‌ جمهوری در آستانه مناظره دوم؛ مردم در «فارس‌ من»: دروغ ممنوع!

در آستانه دومین مناظره زنده ریاست‌ جمهوری این گزارش داغ‌ترین مطالبات مردم در این حوزه در «فارس من» را بررسی می‌کند.

مطالبات از نامزدهای ریاست‌ جمهوری در آستانه مناظره دوم؛ مردم در «فارس‌ من»: دروغ ممنوع!

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ رقابت‌های انتخاباتی با شروع مناظره‌ها حسابی داغ شده. بسیاری از مردم این رقابت‌ها را برای انتخاب نامزد موردنظرشان در انتخابات پیش رو بادقت دنبال می‌کنند. تواتر مطالبات ثبت‌شده در «فارس من» نمودار روشنی از حرارت ماجرا برای افکار عمومی است. محکومیت انتشار اکاذیب، تقاضای برگزاری مناظره دونفره و مطالبه برای تغییر مجری انتخابات؛ این گزارش مرور رئوس کمپین‌های شما در این‌باره است:

 

۱| محکومیت یک دروغ؛ مردم: با یک نامزد بابت انتشار اکاذیب برخورد شود

گوبلز وزیر تبلیغات نازی‌ها معتقد بود دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد، افکارعمومی ساده‌تر باور می‌کنند. تیم مشاوران یکی از نامزدها احتمالاً چنین تاکتیکی را مدنظر داشت؛ وقتی ماجرای مدرک کلاس ششم رئیسی را در نطق‌های مناظره‌ای می‌نوشت. آن هم در صورتی که آقای رئیسی سال‌ها سکان‌دار ریاست دستگاه قضایی این مملکت بود. پُستی که حداقل الزامات آن علاوه بر تحصیلات آکادمیک، اجتهاد در علوم فقهی است.

تاکتیک «دروغ گوبلزی» آنها اما این‌بار اما کار نکرد. پذیرفتن چنین ادعایی برای مردم ساده نبود؛ آن هم وقتی به سادگی می‌توانستند با یک جست‌وجوی کوتاه اصل مدرک دکترای آقای رئیسی را با امضای وزیر علوم پیدا کنند. سرگنجبین صفرا فزود! بعکس؛ کمپین انتخاباتی این نامزد انتخاباتی بابت ادعای کذبی که مطرح کرد، عملاً به حاشیه رفت. مطالبات فراوانی از جانب توده‌های افکار عمومی برای عذرخواهی تشکیل شد.

 

مثلاً این مطالبه که خیلی زود ده‌هزار امضا جمع کرد. بی‌توجهی این چهره به تحصیلات حوزوی رئیسی را اهانت به حوزه‌های علمیه و دستگاه روحانیت دانست: «ما جمعی از اساتید و طلاب نسبت به توهین یکی از نامزدهای انتخابات در مناظره شنبه ۱۵ خرداد نسبت به مقام علمی حوزویان و علوم حوزوی که به حق میراث مکتب جعفری امام صادق (علیه السلام) است؛ اعتراض و از مسئولان مربوطه تقاضای پیگیری و رسیدگی به این مسأله را داریم.»

 

این مطالبه هم با انتشار تصویر مدرک تحصیلی دکترای سید ابراهیم رئیسی، از مسؤلان می‌خواهد بابت انتشار اکاذیب وی را اسنتطاق کنند. این مطالبه نیز باتوجه به جنبه عمومی مدعای مطروحه، نوشته: «خواستار این هستم که بعد از اتمام انتخابات، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی به این قضیه ورود کنند و اگر توهین و تخریب توسط دستگاه قضایی صالح احراز شد، ایشان را ملزم به جبران خسارت جفای وارده به جامعه روحانیت بکنند.»

گروهی از مردم نیز با اشاره به ماده ۶۴ قانون انتخابات، خواستار اختصاص وقت اضافه به رئیسی برای پاسخگویی به اکاذیب مطروحه شدند. مطالبه‌ای که البته باتوجه به بررسی‌های انجام‌شده در کمیسیون تبلیغات انتخابات به‌جا تشخیص داده شد. به این ترتیب مراجع قانونی ۵ دقیقه فرصت اضافی را در ابتدای مناظره امروز برای پاسخگویی آقای رئیسی به اتهامات دروغی که مطرح شد، در نظر گرفتند.

 

این اظهارات علاوه بر واکنش منفی افکار عمومی، مورد پذیرش فعالان سیاسی هم‌سو با این نامزد انتخاباتی نیز واقع نشد. منصور مظفری مدیرمسؤل روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد مثلاً با تأکید بر این‌که نامزدهای اصلاح‌طلبان بازنده انتخابات در مناظره بودند، گفت: «آقای رئیسی با متانت به اتهامات پاسخ گفت. آن هم به خاطر مردم که فشار اقتصادی زیادی را تحمل هستند، گذشتند تا خاطر مردم بیش از این مکدر نشود.»

حجت‌الاسلام آهنگران دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با اشاره به این‌که به شخصه شاهد حضور رئیسی در کلاس‌های کارشناسی ارشد بوده، اضافه کرد: «این بی‌اخلاقی‌ها در نهایت باعث آرای اصلاح‌طلبان خواهد شد.» دوستی، ابطحی و زیدآبادی از دیگر فعالان شناخته‌شده جبهه اصلاح‌طلبان بودند که علاوه بر محکومیت اظهارات مهرعلیزاده، از صبر و متانت و رفتار اخلاق‌مدارانه رئیسی ستایش کردند.

 

۲| مطالبه مردم از نامزدهای انتخاباتی در مناظره؛ از نشر اکاذیب پرهیز کنید

مناظره‌ها حیاتی است؛ بهترین فرصت برای سنجش عیار تمام مدعیان صندلی پاستور است. عملاً هرکسی اگر می‌خواهد برنده انتخابات ۲۸ خرداد باشد، باید در این عرصه بهترین‌ها را برای مردم نمایش دهد. طبیعی است نامزدهای انتخاباتی برای جلب توجهات بیشتر بیننده‌ها دست به هر کاری بزنند. گاهی اما این اظهارات عملاً ناقض قوانین جاریه و اخلاق اسلامی است. برای همین کمپین‌های متعددی ثبت شده که از نامزدها می‌خواهد از خلاف‌گویی اجتناب کنند.

مثلاً این پویش که باعنوان «تهمت و دروغ راه‌حل مناظره نیست» می‌نویسد: «چند نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری به جای پاسخگویی به سؤالات و ارائه‌ی برنامه‌هایشان، فقط قصد دارند با تهمت و دروغ کاندیداهای دیگر را تخریب کرده و بار دیگر تجربه‌های دوران قبل را بیازمایند. لازم است گفته شود این دوران تمام شده و آنچه باورکردنی است عمل و کار است نه شعارهای بی‌عمل و کارنامه‌های سیاه. برنامه ارائه دهید بجای دروغ و شعار.»

 

لُب این مطالبه هم نظارت حداکثری و مقابله با تخلفات احتمالی در مناظره‌های ریاست جمهوری است: «با توجه به اینکه در مناظره صحبت‌هایی ایراد شد که در این بین برخی از کاندیدها تهمت‌ها و دروغ‌هایی را به یکدیگر نسبت دادند که به نظر می‌رسد مغایر با قانون اعلام شده توسط شورای محترم نگهبان است لذا درخواست بررسی تخلفات صورت گرفته و برخورد قانونی با متخلفان را خواهانیم.»

 

دوران حرف‌های پوپولیستی گذشته است؛ به نظر نمی‌رسد افکار عمومی دست‌کم این دوره به نمایش و متلک‌پرانی کسی را انتخاب کند. دست‌کم فضای منفی که بعد از دروغ گوبلزی یک نامزد اصلاح‌طلب ایجاد شد، نمودار ماجراست.

 

۳| یک مطالبه جالب؛ از محل زندگی نامزدها گزارش تصویری تهیه کنید

مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور آینده از جنس آنها باشد؛ دردآشنا و مردمی. دوران مسؤلین برج عاج‌نشین تمام شده است. البته که تنها کسانی می‌توانند به‌درستی رنج و محنت ایرانی‌ها را در ۸ سال دولت روحانی درک کنند، که طعم زندگی در فقر را چشیده باشند. مطالبه مردم برای همین از صداوسیما تهیه گزارش تصویری از خانه-زندگی نامزدهای هفت‌گانه و پخش آن در خلال مناظره‌هاست. اقدامی که می‌تواند افکارعمومی را با فرهنگ و سبک‌زندگی هرکدام آشناتر کند.

در پویشی که برای همین مطالبه در «فارس من» ثبت و با اقبال نسبتاً مناسب مخاطبان همراه شده، آمده است: «جهت نمایش وضعیت دقیق زندگی نامزدهای ریاست جمهوری و فهم میزان ساده زیستی و یا اشرافی‌گری آن‌ها خیلی عالیست که صدا و سیما پیشنهاد تهیه گزارش تصویری از منزل نامزدها را به آن‌ها داده و اگر هم شخصی از نامزدها نپذیرفت اعلام کنند که فلانی مایل نبود!»

 

۴| مناظره‌های انتخاباتی را دو نفره هم برگزار کنید

برگزاری مناظره‌های دوطرفه طبیعتاً هم جذاب‌ بود، هم عیار هر یک از نامزدها را به روشنی برای افکار عمومی پدیدار می‌کرد. محدودیت زمان تبلیغات اما احتمالاً صداوسیما را ناگزیر از برگزاری تجمیعی مناظره‌ها کرد. با این همه چه مخاطبان چه بعضاً خود کاندیداها متقاضی برگزاری مناظره به صورت دونفری هستند. پویش‌های متعددی که در «فارس من» در این راستا ثبت شده نمایش‌دهنده همین مطالبه است.

مثلاً این پویش که باعنوان «لزوم برگزاری مناظره دونفره کاندیداهای ریاست‌جمهوری» ثبت شده و می‌نویسد: «اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد. اما چیزی که دیدم بیشتر شبیه پرسش و پاسخ بود تا مناظره. مناظره باید به نحوی باشه که تفاوت نظرات برای مخاطب مشخص شود هر کاندیدایی چه نگاه و رویکردی در مسائل دارد. اما با این نحو پرسش و پاسخ چیزی عاید مخاطبین نمی‌شود. پس بهتر است مناظره‌های دو نفره برگزار شود.»

 

مخاطب دیگری با ثبت کمپین دیگری نوشته: «صداوسیما باید مناظره‌ها رو دو نفره کند تا تضارب آرا شکل بگیرد. یک روز در میان سه تا مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بزارید تا کاندیداها دو به دو با هم بحث کنند. این مدلی که شما پیش گرفتید بیش از آنکه ‎مناظره باشه به ‎مصاحبه شباهت دارد. صدا و سیما میتوانست طی هفت روز و در هر روز، سه مناظره دونفره ۹۰ دقیقه‌ای بین کاندیداها برگزار کند؛ یعنی در مجموع ۴ ساعت و نیم مناظره.»

 

البته با گسترش فضای مجازی و نقش اثرگذار تلویزیون‌های اینترنتی محدودیت کنداکتور هم عملاً به کنار رفته است. به این ترتیب نامزدهای ریاست جمهوری می‌توانند هرکدامشان به خواست مردم با یکدیگر در بسترهای شبکه‌های اجتماعی گفتگو کنند.

 

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ساعت ۱۷ امروز بعدازظهر بصورت زنده پخش خواهد شد. آن‌طور که اعلام شده محور این مناظره عمدتاً موضوعات فرهنگی-اجتماعی است. افکار عمومی چشم‌انتظارند تا بعد از ارائه برنامه‌های نامزدهای مختلف، گزینه نهایی را انتخاب کنند. «فارس من» هم‌چنان در خدمت شماست.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول