اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

عامل انسانی؛ علت وقوع 95 درصد حریق مراتع شاهرود

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: 95 درصد حریق مراتع این شهرستان ناشی از عوامل انسانی است.

عامل انسانی؛ علت وقوع 95 درصد حریق مراتع شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمدرضا کشاورزیان در کارگاه آموزشی اطفای حریق در جمع دهیاران، شورای اسلامی روستاهای شاهرود، مرتع‌داران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و تسهیلگران پروژه توانمندسازی این شهرستان که به منظور آموزش و توجیه آن‌ها برای احاله طرح‌های مرتع‌داری، در نهالستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری همیشه بهتر از اقدام بوده و این مهم در امر اطفای حریق خیلی مهم‌تر است و کمبود امکانات اطفای حریق و صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی نیز اهمیت این موضوع را چند برابر می‌کند.

وی بیان کرد: نقش آموزش در کاهش وقوع حریق و اطفای حریق‌های احتمالی از سنوات گذشته برجسته بوده و حمایت‌های مردمی کنار دستگاه‌های مسؤول می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود افزود: در همه حریق‌های رخ داده قبلی نقش عوامل انسانی بسیار مؤثر و تقریباً بیش از ۹۵ درصد حریق‌های قبلی ناشی از عوامل انسانی بوده است؛ بنابراین این آموزش‌ها می‌تواند در کاهش حریق‌های انسانی بسیار کارآمد باشد.

کشاورزیان ادامه داد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی و فرماندهان پایگاه‌های بسیج و نیروی‌های تحت امر از عواملی هستند که در روستاهای حاشیه جنگل در نزدیک‌ترین فاصله به حریق به وجود آمده قرار دارند و با آموزش و در اختیار قرار گرفتن لوازم اولیه اطفای حریق می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن حریق‌های به وجود آمده را کنترل کنند.

چالش سیل و قاچاق چوب در حوزه منابع طبیعی

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این کارگاه به چالش‌های دهه اخیر اعم از سیل، قاچاق چوب، تخریب حوزه‌های آبخیز و قهر طبیعت اشاره کرد.

علیرضا رهایی با اشاره به اینکه در قرآن مجید سوره‌ای به نام انفال آمده است، بیان کرد: منابع طبیعی به‌عنوان انفال در اختیار ما قرار گرفته و شناخت استعدادهای طبیعت که به امانت به دست ما سپرده شده، ضروری است.

وی بیان کرد: باید مرتع‌داران در حفظ و حراست از این مراتع کوشا باشند و اقدام کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که مرتع‌داران شناخت کافی و لازم را از ظرفیت‌های موجود در مراتع داشته باشند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: شماره تلفن‌های امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ برای حفظ و حراست از جنگل و مرتع آماده خدمات و اطلاع‌رسانی جهت حفاظت بیشتر از مراتع و جنگل‌ها توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری است.

رهایی گفت: علاقه‌مندان و دلسوزان به عرصه‌های منابع طبیعی می‌توانند جهت خدمت به منابع طبیعی کشور خود و به منظور ساماندهی همیاران (محافظ، مروج) در سامانه همیاران طبیعت به نشانی hamyar tabiat..frw.ir مراجعه عکس و کارت ملی خود را بارگذاری و اطلاعات لازم را وارد کنند تا کارت همیار طبیعت پس از تأیید توسط مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به مدت پنج سال اعتبار صادر شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول