اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه آثار ضد تورمی دارد/ کاهش فعالیت‌های سوداگرایانه با اجرای مالیات

در صورت تصویب جزئیات طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه در مجلس، بدون فشار به مردم عادی، از عایدی دلالان بخاطر خرید و فروش مکرر دارایی‌های همچون مسکن مالیات اخذ خواهد شد؛ اقدامی که می‌تواند به خروج تقاضا سفته‌بازی از بازار دارایی‌ها و کاهش تورم کمک کند.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه آثار ضد تورمی دارد/ کاهش فعالیت‌های سوداگرایانه با اجرای مالیات

خبرگزاری فارس؛ مالیات بر عایدی سرمایه یکی از اقسام مالیات بر درآمد است که تاکنون در بیش 180 کشور دنیا در حال اجرا است و بیش از صد سال سابقه اجرا دارد. این مالیات اولین بار در سال 1913 درکشور امریکا تصویب و اجرا شد و بعد از آن به سرعت در سایر کشورها فراگیر شد. در کشور ایران نیز علی رغم اینکه در سالهای گذشته تلاش‌های زیادی در برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه انجام گرفته اما تاکنون این تلاش‌ها به منجر به تصویب و ابلاغ قانونی برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه نشده است.

برای روشن شدن موضوع در این یادداشت ابتدا تعریفی از مالیات بر عایدی سرمایه ارائه و سپس به این موضوع پرداخته می‌شود که در ایران این نوع مالیات قرار است در چه بازارهایی و روی چه کالاهایی وضع شود، همچنین در ادامه این یادداشت به تشریح اهمیت و آثار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در کشور پرداخته می‌شود.

*مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از فعالیت‌های غیر‌مولد اقتصادی از قبیل خرید و فروش مکرر زمین، خودرو، ارز و طلا اعمال می‌شود. در واقع در این نوع مالیات، افراد برسود ناشی از خرید و فروش مکرر دارایی‌های خود مالیات پرداخت می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است مفهوم «عایدی سرمایه» را شرح دهیم.

تصور کنید که دلالی تعداد زیادی مسکن را در به قیمت 100 میلیارد تومان خریداری کرده‌ و بعد از 3 ماه قصد فروش آن را به قیمت 120 میلیارد تومان دارد. در این میان او 20 میلیارد تومان از خرید و فروش این منازل سود کرده است اما هیچ مالیاتی نمی‌پردازد. در این شرایط پس از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه او باید برای این 20 میلیارد تومان که عایدی فروش او در مدت 3 ماه است، مالیات پرداخت کند.

*چرا تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضروری است؟

نگاهی به داده های آماری بخش مسکن نشان می دهد که در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی بی ثبات هستند، بخش مسکن محل حضور سرمایه‌هایی است که به جهت سفته بازی به آن جا سرازیر شده و باعث ایجاد تقاضای سوداگری و در نهایت افزایش تقاضا در بخش مسکن می‌شوند و افزایش تقاضا که بخش عمده آن غیر واقعی و نتیجه سفته بازی است باعث افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن نرخ اجاره‌ها و فشار بی رویه به طبقه ضعیف و متوسط و متقاضیان واقعی در بخش مسکن می‌شود.

علاوه بر بخش مسکن، هجوم نقدینگی موجب ایجاد تقاضای سوداگرانه برای خرید و فروش وسایل نقلیه، طلا و ارز نیز می‌شود که این موضوع تاکنون به بی ثباتی قیمت‌ها در ایران منجر شده است. به همین منظور نمایندگان مجلس از چندی قبل در صدد حل این مشکل برآمده و به همین منظور طرحی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه ارایه داده‌اند.

در صورت تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، از فعالیت های سوداگرایانه در بخش طلا، ارز، خودرو و مسکن جلوگیری می‌شود. همچنین وضع مالیات بر عایدی سرمایه در این بازارها باعث از بین رفتن جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه و پر هزینه شدن دلالی و سفته بازی در این بخش‌ها می‌شود و مصرف کنندگان واقعی راحت‌تر و با امنیت بیشتر می‌توانند نیازهای خود را از طریق این بازارها تامین کنند. علاوه بر این قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه باعث هدایت نقدینگی سرگردان به سمت سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها به عنوان یکی از بخش‌های مولد اقتصادی خواهد شد و با مدیریت درست بازار سرمایه زمینه رونق کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و رشد اقتصادی و افزایش رفاه و ثروت مردم  فراهم می‌شود.

*آثار ضد تورمی اخذ مالیات از فعالیت‎های سوداگرایانه

در حال حاضر تورم در بخش مسکن، طلا، ارز و خودرو حداقل 30 درصد بالاتر از سایر بخش‌ها ارزیابی می‌شود و این تورم بالا عامل حضور سفته بازان در این بازارها برای کسب سودهای کلان شده است. در این میان حضور دلالان در این بازارها و ایجاد تقاضای غیر واقعی همان طور که پیش تر توضیح داده شد عامل افزایش بیشتر قیمت‌ها است  و مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به عنوان ابزار کنترل کننده از ورود سوداگران و دلالان جلوگیری کرده و به این ترتیب تورم را کنترل نماید تا به این شیوه زمینه  برای استفاده بهینه مصرف کنندگان واقعی از کالاها فراهم شود.

یادداشتی از روح ا... رامشینی کارشناس حوزه مالیات

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول