اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جمشید هاشم‌پور با ۲ گریم متفاوت در یک فیلم/ ناگفته‌هایی از «زخمی» + فیلم پشت صحنه

هاشم‌پور در فیلم سینمایی «زخمی» با دو گریم مقابل دوربین ظاهر شد؛ تا میانه‌های فیلم با سر تراشیده و پایان فیلم با موهای کوتاه.

جمشید هاشم‌پور با ۲ گریم متفاوت در یک فیلم/ ناگفته‌هایی از «زخمی» + فیلم پشت صحنه

خبرگزاری فارس؛‌گروه سینما ـ محمد کلهر: به تازگی ویدئویی از پشت صحنه فیلم سینمایی «زخمی» منتشر شده است، فیلمی که ۲۴ سال قبل ساخته شده و ستاره آن جمشید هاشم‌پور است. او در این فیلم نقش «یعقوب» را بازی می‌کند.

هاشم‌پور (با نام هنری آریا در دهه ۶۰) پس از بازی در «عقاب‌ها» به دلایل نامعلوم ۴ سال ممنوع‌الفعالیت شد و خودش تراشیدن موهای سر را دلیل اصلی این ممانعت می‌‌دانست. بنابراین پس از بازگشت به سینما، از تکرار آن واهمه داشت.

 


عکسی از پشت‌صحنه فیلم سینمایی «زخمی»

 

اما محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده و مالک «پویافیلم»، فیلم سینمایی «قافله» را با جمشید هاشم‌پور امضاء و مجابش کرد که دوباره موهای سرش را بتراشد.

این شروع دوباره، آغاز درخشش دوباره هاشم‌پور در سینمای ایران بود و اوج آن‌ها را می‌توان در فیلم‌هایی همچون «افعی»، «پرواز از اردوگاه»، «نیش»، «گروگان» و «عقرب» دید.

 


نفر اول از سمت راست: هاشم‌پور، نفر اول از سمت چپ: فرحبخش

 

حالا همکاری میان هاشم‌پور و فرحبخش به امری همیشگی تبدیل شده بود و این سوپراستار بزن بهادر سینمای ایران پس از «عقرب» در سال ۷۵، «زخمی» را در سال ۷۶ به تهیه‌کنندگی مشترک فرحبخش و عبدالله علیخانی مقابل دوربین بازی کرد. فرحبخش مدیر تولید و عکاس فیلم هم بود. او بعدها در مصاحبه‌ای گفته بود که اساساً چراغ «پویا فیلم» با جمشید هاشم‌پور روشن شد و برای همیشه مدیون این هنرمند کشور هستم. این تهیه‌کننده سینما همچنین گفته که با هاشم‌پور رفت و آمد خانوادگی دارد و به دوستی با او افتخار می‌کند.

 


جمشید هاشم‌پور با ۲ گریم متفاوت در فیلم سینمایی «زخمی»، سال ۱۳۷۶

* ۲ گریم متفاوت از هاشم‌پور

هاشم‌پور در فیلم سینمایی «زخمی» با دو گریم مقابل دوربین ظاهر شد؛ تا میانه‌های فیلم با سر تراشیده و پایان فیلم با موهای کوتاه.

کامران قدکچیان که پیش از «زخمی» ۱۶ فیلم را مقابل دوربین برده بود و در آخرین اثرش ـ دیوانه‌وار، ۱۳۷۳ ـ هم سابقه همکاری با هاشم‌پور را داشت، در مقام کارگردان پشت دوربین قرار گرفت؛ تدوین را هم خودش انجام داد.

جالب اینکه فیلمنامه «زخمی»‌ را محمدصالح علا نوشته است. او که در دهه‌های اخیر به عنوان شاعر و مجری شناخته می‌شود، طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بیشتر با فیلمنامه‌نویسی و بازیگری شناخته می‌شد.

 

 

خلاصه داستان این فیلم که طرح آن برای محمدتقی ذوالقدر بود، بدین شرح است: یعقوب (باز بازی هاشم‌پور) برای پشتیبانی از شاگرد یک قهوه‌خانه به نام جمیل (با بازی سیروس کهوری‌نژاد) درگیر می‌شود و پس از کشته‌شدن او با ضربات چاقو، تا پیدا شدن قاتل اصلی، دستگیر و زندانی می‌شود. بعد از گذشت ۱۰ سال، یعقوب در پی عفو عمومی آزاد می‌شود و به دنبال پسرش یوسف (با بازی شایان مغربی) می‌رود. او در این میان در می‌یابد که بعد از درگذشت مادرش (با بازی فرخ‌لقا هوشمند)، ستوان عزیز تازه (با بازی محمد صادقی) که حالا سرگرد شده، سرپرستی پسرش را بر عهده گرفته است و از یعقوب می‌خواهد که شهر را ترک کند. ولی در یک درگیری بین نیروی انتظامی و ندیم (با بازی جلال پیشوائیان) سرکرده قاچاقچیان، یوسف گروگان گرفته می‌شود. همسر سرگرد عزیز (با بازی افسانه بایگان) یعقوب را از ماجرا مطلع می‌سازد. او وارد گود می‌شود و به نبرد با قاچاقچیان می‌رود تا پسرش را آزاد کند و موفق می‌شود، اما یوسف هرگز نمی‌فهمد که یعقوب پدر واقعی‌اش بوده است.

 

* نکاتی درباره «زخمی»

 هوشنگ دیبائیان و پروین میکده از جمله بازیگران «زخمی» هستند که درگذشته‌اند. جلال پیشوائیان هم با ۹۱ سال، اکنون مسن‌ترین بازیگر زخمی محسوب می‌شود. 

از دیگر نکات جالب این فیلم حادثه‌ای، آهنگسازی «فریبرز لاچینی» برای آن است؛ هنرمندی که علاوه بر همکاری با زنده‌یاد محمد نوری، بیشتر با آلبوم‌‌های بی‌کلامش نظیر «پاییز طلایی»، «بوی دیروز» و «خاطرات طلایی» و آهنگ‌های آرامش‌بخش خود شناخته می‌شود. البته او ید طولایی در ساخت موسیقی متن فیلم دارد و تا کنون برای بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی آهنگسازی کرده است.

«زخمی» مانند اکثر فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای دهه ۷۰ در شرق و جنوب کشور از جمله یزد و بندرعباس ساخته شد و شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت موتورسیکلت باسِل از جمله حامیان مالی آن بودند. البته باسل که اسپانسر فیلم قبلی هاشم‌پور (عقرب) هم بود، در سال ۱۳۹۵ منحل شد. 

 

* فیلمی با ۱۱۱۱۰۰۰ هزار تماشاچی

زخمی در سال ۱۳۷۶ (با بلیت ۱۷۳۹ ریالی) روی پرده رفت و توانست با ۵۱۴ هزار و ۳۱۵ تماشاچی، رتبه پانزدهم جدول فروش فیلم‌ها را در در اختیار بگیرد. در آن سال، «مرد عوضی» با ۳ میلیون و ۷۹۲ هزار بلیت فروخته‌شده، پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

زخمی سال ۱۳۷۸ هم روی پرده بود و با اینکه نسبه به سال گذشته هزار تماشاچی بیشتر داشت و ۵۱۵ هزار و ۵۵۳ بلیت فروخت، اما در رتبه هفدهم جدول فروش قرار گرفت. آن سال «قرمز» با ۳ میلیون و ۶۱ هزار بلیت فروخته‌شده، رتبه نخست گیشه را به دست آورد.

در سال ۱۳۷۹ «زخمی» همچنان به صورت محدود روی پرده بود و موفق شد ۸۱ هزار بلیت بفروشد. یعنی در مجموع یک میلیون و ۱۱۱ هزار بلیت فروخت.

 

پشت‌صحنه فیلم سینمایی «زخمی»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول