اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دولت پارسال از بانک مرکزی استقراض نکرد/ خریداران اوراق مالی مجوز خرید سهام نداشتند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از دغدغه دولت این بود که ناچار شود برای تامین مالی از بانک مرکزی استقراض کند یا فشار مالیاتی را افزایش دهد، اما با توجه به سابقه ۷ ساله دولت استقراض از بانک مرکزی خط قرمز تلقی می‌شد، لذا دولت در سال گذشته حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد.

دولت پارسال از بانک مرکزی استقراض نکرد/ خریداران اوراق مالی مجوز خرید سهام نداشتند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یا بیان اینکه سال ۹۹ سال بسیار سختی بود، گفت: به لطف خداوند این سال به گونه‌ای مدیریت شد، که آنچه دشمن در مورد اقتصاد پیش بینی کرده بود،  محقق نشد.

وزیر امور اقتصادی و  دارایی اقزود: این مساله حاصل همگرایی و تعامل بخش دولتی و خصوصی و قوای حاکمیتی کشور است 
وی بیان داشت: اینکه در سومین سال تحریم برخلاف خواسته طراحان تحریم‌ و باوجود کرونا و فشار اقتصادی رشد اقتصادی کشور مثبت شد. 

دژپسند بیان داست: در حالی که صاحب‌نظران دستگاه‌های تخصصی پیش بینی کرده بودند، حداکثر صادرات ۲۷ میلیارد دلار باشد، اما صادرات به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: یکی از اهداف تحریم ایجاد مانع در مسیر تولید بود، اما واردات با اندک کاهش به ۳۸.۵ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها این بود که دولت ناچار شود برای تامین مالی از بانک مرکزی استقراض کند یا فشار مالیاتی را افزایش دهد اما با توجه به سابقه ۷ ساله دولت استقراض از بانک مرکزی خط قرمز تلقی می‌شد، لذا دولت در سال گذشته حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به علت استقراض نبود الیته یک چرخه 4 گانه تعریف شده که طی آن بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها منتقل می‌شود و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بدهی بانک مرکزی به دولت انتقال داده می‌شود و لذا این موضوع ممکن است بدهی دولت را افزایش دهد اما این افزایش بدهی از ناحیه استقراض از بانک مرکزی نیست. 

دژپسند با اشاره به موضوع کسری بودجه بیان داشت: برای مواجهه با کسری بودجه دو راه داشتیم یکی فروش اوراق و دیگری فروش دارایی‌های دولت بود و لذا ما درآمد مالیاتی را افزایش دادیم و در ادامه تامین مالی از طریق فروش سهام دولت ، دارایی‌های دولت و اوراق بود در سال گذشته 107 درصد میزان مصوب تامین مالی از طریق افزایش مالیات صورت گرفت بدون اینکه فشار بر فعالین بخش خصوصی وارد شود. 

وی افزود: از اوراق نیز به خوبی استفاه کردیم در قانون اجازه عرضه 213 هزار میلیارد تومان اوراق را برای تامین مالی داشتیم که عرضه کنیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: عرضه و فروش با یکدیگر فرق داریم زیرا گاهی ما از کلمه عرضه استفاده می‌کنیم اما برخی بجای آن از واژه فروش استفاده می‌کنند و فروش در بورس را مطرح می‌کنند و لذا می‌گویند که مثلا دولت 300 هزار تومان از طریق بورس تامین مالی کرده است. 

وی افزود: 132 هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است از مبلغ نصف در بازار سرمایه فروش رفته البته همین مبلغ را نیز نباید در بازار سرمایه رقیب سهام دانست. کسانی این اوراق را خریدند که قانونا مجاز به خرید سهام نبودند.

دژپسند بیان داشت: اوراق یکی از منابع جدی تامین مالی بودجه بود و پس از آن نیز واگذاری‌ها و درآمد ناشی از خصوصی سازی یکی از منابع جدی تامین مالی بودجه به شمار می‌رفت که در سال 99 شش برابر سال 98 از این محل درآمد داشتیم که بخشی از آن از طریق بورس عرضه شد و آن زمانی روی داد که بورس در اوج تشنگی عرضه بود. 

وی با اشاره به زمان انتخابات بیان داشت: در این زمان طبیعی است که برخی از فرمایشات انتخاباتی با اهداف خاصی صورت می‌گیرد اما باید در برخی از حوزه‌ها دقت بیشتری صورت گیرد چون ممکن است آثار برخی از این حرف‌ها بگونه‌ای باشد که اقتصاد را دچار آسیب کند اینکه عبارتی بگوییین که دولت 300 هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشته است درست نیست . بودجه دولت باید از نفت رهایی یابد و برمبنای مالیات اداره شود. 

وی افزود: رشد اقتصادی سال 99  با وجود تحریم‌ها و کرونا مثبت بوده است و لذا این نشان می‌دهد در این سال خیز مهمی برداشته و در سال 1400 می‌توان آن را بر مبنای حرکت برنامه‌ریزی کرد. 

دژپسند بیان داشت: در سال 1400 باید 95 هزار میلیارد تومان از خصوصی سازی درآمد داشته باشیم که اگر در بورس عرضه شود اصرار داریم که به صورت بلوکی باشد تا آسیبی به بورس وارد نشود اما باید در یک محیط شفاف و شیشه‌ای مثل بازار سهام این کار صورت گیرد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول