اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

«بافت و وقف فرش» سنت ارزشمند یک خانواده/ پانزدهمین فرش به حرم امام رضا (ع) اهدا شد

خانواده صفدرزاده از جمله واقفان آستان نورانی امام هشتم هستند که سنت بافت و وقف فرش‌های نفیس برای حرم امام رضا (ع) را به عنوان میراثی ارزشمند از پدر به ارث برده و آن را ادامه می‌دهند.

«بافت و وقف فرش» سنت ارزشمند یک خانواده/ پانزدهمین فرش به حرم امام رضا (ع) اهدا شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس خانواده صفدرزاده از جمله واقفان آستان نورانی امام هشتم هستند که سنت بافت و وقف فرش‌های نفیس برای حرم امام رضا (ع) را به عنوان سنتی ارزشمند از پدر به ارث برده و آن را ادامه می‌دهند.

این خانواده تاکنون ۱۴ فرش نفیس را با دستان خود گره زده و پانزدهمین فرش را که امروز پس از چهار سال زحمت بافتش تمام شد را بلافاصله به آستان امام رئوف اهدا کردند.

باید تار و پود وجودت سرشار از عشق و ارادت باشد تا بتوانی چهار سال از عمرت را برای بافتن یک فرش بگذاری و در نهایت آن را به سنت حسنه وقف گره بزنی، آن هم وقف حضرت رضا (ع).

این شیوه دلدادگی شاید برای من و شما تازگی داشته باشد، اما برای خانواده صفدرزاده حقیقی یک آیین خانوادگی است؛ عشق و ارادتی است که سال‌های سال به ارث برده‌اند و ثمره‌اش وقف ۱۴ فرش دستباف نفیس به موزه آستان قدس رضوی بوده و حالا تعداد آن به ۱۵ رسیده است. امروز خانواده صفدرزاده حقیقی، در مراسمی که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، پانزدهمین فرش نفیس بافته شده خود را وقف ساحت مقدس رضوی کردند تا بر تار و پود عاشقی شان به حضرت رضا (ع)، گره محکم تری بزنند و آن را ماندگارتر کنند.

وقفی به نام پدر

علیرضا صفدرزاده حقیقی طراح و واقف این فرش در مراسم اهدای آن به آستان قدس رضوی، هدف خود از این وقف را تداوم راه پدر و بزرگان خانواده عنوان کرد و گفت: در آغاز بافت اثر تصمیم گرفتم اگر این کار با نهایت زیبایی، نفیس بودن و در بر داشتن همه معیارهای هنری خلق شد، برای زنده نگه داشتن نام پدر آن را برای  ساحت مقدس رضوی وقف کنم که خوشبختانه این انتظار محقق شد.

او درباره ویژگی های خاص این فرش هم توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: این فرش که در ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ متر بافته شده، شامل مرجان هایی است که ۵ ستاره دریایی برجسته روی آنها است و هر کدام در بر دارنده معانی مرتبط با خلقت و فطرت آدمی است. برای هر گره این فرش یک رنگ متفاوت در نظر گرفته شده تا در نهایت، تصویری زیبا از طبیعت با رنگ های بیشمار خلق شود. بافت این اثر ۴ سال به طول انجامید.

ابراز ارادت با خلق آثار هنری

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در مراسم اهدای این فرش نفیس گفت: برخی از ارداتمندان به حضرت رضا (ع)، ارادات خود را با خلق آثار هنری از جمله فرش و تابلو فرش‌های نفیس که مفاهیم عرفانی بسیاری را در خود نهفته دارد، ابراز می‌کنند و خانواده صفدرزاده حقیقی از جمله این افراد هستند. حسینی به برخی از آثار و فرش‌های نفیس موجود در موزه‌ای آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد که به گفته او، با گذشت صدها سال از درگذشت واقف، نام و یاد او را جاودانه در این گنجینه هزار ساله حفظ کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول