اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

گرانی آب در آخرین روزهای دولت/ چالش بزرگ کم آبی در یزد آغاز شد

افزایش بی سابقه دما در استان یزد از اولین روزهای خرداد بار دیگر چالش بزرگ کم آبی در استان را به رخ کشید که اگر به درستی مدیریت نشود به بحرانی بزرگ برای استان کویری یزد تبدیل خواهد شد.

گرانی آب در آخرین روزهای دولت/ چالش بزرگ کم آبی در یزد آغاز شد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، استان یزد با افزایش بی‌سابقه دما در آخرین ماه از فصل بهار روبرو است و بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، یزد روند افزایش دما و گرمای غیرمعمول و زودهنگام را تجربه می کند.

افزایش دما همراه با خشکسالی‌های اخیر دست به دست هم داده تا مردم یزد در کنار خانه نشینی ناشی از کرونا، تابستانی داغ را در پیش داشته باشند و علوه بر تحمل خشکسالی و بی آبی، چالش قطعی مکرر این روزهای برق را نیز در گرمای بی سابقه و افت فشار و قطعی آب را تحمل کنند.

افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب در استان یزد

بر اساس آنچه مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند، تعرفه آب از اول اردیبهشت برای مشترکان که الگو را رعایت می کنند، ۷ درصد و برای مشترکان پر مصرف ۱۶ درصد افزایش می یابد و این افزایش تعرفه در قبوض خرداد اعمال خواهد شد.

بر این اساس هر مترمکعب آب در کمترین قیمت به نرخ ۴۸۸ تومان و در بیشترین قیمت به نرخ ۵۳۴ تومان محاسبه و عرضه خواهد شد اما به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد مشترکینی که مصرفشان کمتر از الگوی مصرف باشد، شامل طرح رایگان می‌شوند.

الگوی مصرف اما برای مردم یزد ۱۵ مترمکعب برای یک خانوار در ماه است و خانواده‌هایی که کمتر از ۱۵ مترمکعب مصرف آب داشته باشند، تعرفه در بخش خانگی حدود ۷ درصد رشد قیمت خواهد داشت اما از آنجایی که یزد از استان های کویری کشور به شمار می رود و دمای هوا در فصل تابستان نیز مانند استان های جنوبی تا ۵۰ درجه هم می رسد این الگوی مصرف ناعادلانه است و مصرف بیشتری خواهند داشت از این رو تعرف افزایش قیمت آب برای یزدی ها ۱۶ درصد محاسبه خواهد شد.

اگر مصرف مشترکین در ماه کمتر از یک ‌سوم الگوی مصرف باشد، شامل طرح رایگان خواهند شد به طوریکه با ارسال پیامکی به سرپرست خانواده اعلام می‌شود که با توجه به کاهش مصرف آب در یک ماه از طرح بخشش امید بهره مند شده‌ و هزینه‌ای نباید در آن ماه پرداخت شود.

افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب در یزد

گرچه همواره طی این سال ها با توجه به شرایط حساس استان و خشکسالی های مکررا به مردم توصیه شده تا توجه بیشتری نسبت به مدیریت مصرف آب داشته باشند اما با این وجود با فرارسیدن گرمای زودرس در استان یزد از ابتدای خردادماه و حتی روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری، میزان مصرف آب به شدت در یزد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد، میزان مصرف آب در شهر یزد به ۲۴۵ هزار و ۱۶۰ متر مکعب رسیده که نشان می دهد به دلیل تاثیرات ناشی از افزایش دما این اتفاق افتاده است.

علی اصغر ریاضتی با اشاره به استفاده مردم از کولرهای آبی و مصرف زیاد آب افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا یازدهم خردادماه جمعا ۱۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۱۳۴ مترمکعب آب در استان یزد مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یزدی ها معادل یک میلیون و ۶۳۸ هزار و ۴۲۳ متر مکعب آب بیشتری مصرف کرده اند.

وی با بیان اینکه این میزان مصرف آب در یزد در مقایسه با دوره گذشته ۱۲.۷ درصد افزایش را نشان می دهد عنوان کرد: همواره مدیریت مصرف آب را توصیه داریم تا بتوانیم از پیک تابستانی مصرف عبور کنیم.

گرانی ها در کاهش مصرف کارساز نیست

گرچه هدف دولت از افزایش تعرفه آب بها مدیریت مصرف درست آب و کاهش مصرف است اما کارشناسان انرژی معتقدند که این میزان افزایش تعرفه در کاهش و کنترل مصرف بازدارنده نیست و یزد با وجود اینکه با بحران آبی دست و پنجه نرم می کند با افزایش مصرف آب روبرو شده است.

بر اساس آخرین آمار اعلامی بارندگی ها در بهار امسال به کمترین مقدار طی نیم قرن اخیر رسیده با این وجود میزان مصرف آب روند افزایشی داشته است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی یزد از کاهش بیش از ۴۰ درصدی بارش‌های استان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: میزان بارش‌های استان یزد از مهر سال‌ گذشته تا فروردین امسال، به طور میانگین ۵۵.۸ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت مشابه ۳۶ درصد کاهش کمبود بارش داشته ایم.

سیدعباس میرحسینی افزود: با کاهش بارش ها به تبع آن روان آبهای استان نیز که تاثیر بسیاری در تقویت سفره های زیرزمینی دارند کاهش چشمگیری داشته اند.

وی ادامه داد: در بحث میزان کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل علی رغم اینکه درصد کاهش بارندگی استان کم است، این کاهش هر سال تداوم دارد و بیانگر بحرانی تر بودن خشکسالی یزد نسبت به سایر نقاط ایران است.

به گزارش خبرنگار فارس، بنابر اظهارات مسئولان و گزارش هایی که از بارندگی ها در یزد ارائه شده پیداست که تابستان امسال، یزد در ردیف استانهایی خواهد بود که در معرض بحران آبی قرار دارد که به نظر می‌رسد قبل از اینکه این موضوع در همه مناطق استان به یک بحران جدی تبدیل شود، باید یک برنامه ریزی دقیق برای حل بحران آب در استان داشت و با اجرای طرح‌های مختلف آن را مدیریت کرد.

همچنین دولت بجای افزایش تعرفه حمایت بیشتری از استان های کویری و بی آب داشته باشد که این مهم نیاز به پیگیری از سوی نمایندگان استان دارد.

انتهای پیام/ص/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول