اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار ناتو به روسیه و چین درباره فعال کردن «ماده ۵» برای پاسخ به حملات سایبری

دبیر کل ناتو دوشنبه با متهم کردن روسیه و چین به انجام حملات سایبری هشدار داد این ائتلاف ممکن است ماده ۵ پیمان ناتو را برای مقابله با این حملات فعال کند.

هشدار ناتو به روسیه و چین درباره فعال کردن «ماده ۵» برای پاسخ به حملات سایبری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) روز دوشنبه با متهم کردن چین و روسیه به حملات سایبری هشدار داد چنانچه این حملات از یک حد آستانه‌ای معین عبور کنند ناتو ممکن است ماده ۵ را برای دفاع جمعی فعال کند.

دبیر کل ناتو با بیان این ادعا که حملات سایبری از سوی روسیه و چین افزایش یافته گفت: «ما در واقع به این نتیجه رسیده‌ایم که حملات سایبری می‌تواند ماده ۵ که مربوط به دفاع جمعی ما است را فعال کند.»

طبق ماده ۵ ناتو، کشورهای امضاکننده این پیمان توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله با آن برخیزند.

استولتنبرگ گفت: «ما به عنوان متحد به ارزیابی این خواهیم پرداخت که حد آستانه‌ای برای کلید زدن ماده ۵ چه زمانی فعال شده است. می‌توانیم این حملات را به صورت سایبری یا از طریق ابزارهای دیگر پاسخ دهیم.»

اظهارات دبیر کل ناتو در شرایطی مطرح شده که در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از حملات سایبری به نهادها و دستگاه‌های آمریکایی منتشر شده است.

یک شرکت خدمات مسافرت دریایی تازه ترین نهادی در آمریکا است که گفته می‌شود هدف حملات باج‌افزاری قرار گرفته است. روز چهارشنبه رسانه‌های آمریکا گزارش دادند «شرکت خدمات مسافرت دریایی ماساچوست» که خودش را بزرگترین شرکت ارائه‌دهتده خدمات روزانه تفریحی-باری از منطقه «دماغه کاد» (Cape Cod) به جزایر مجاور ماساچوست معرفی می‌کند هدف چنین حمله‌ای واقع شده است.

وب‌سایت این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفته که این حمله سایبری موجب ایجاد اختلال در فعالیت‌هایش شده و ارائه خدمات به مشتری‌ها ممکن است با تأخیر همراه شود.

حملات باج‌افزاری از ویروس‌هایی استفاده می‌کنند که اسناد موجود در یک دستگاه یا شبکه را رمزگردانی کرده و فعالیت آن را مختل می‌کنند. عاملان این نوع حملات سایبری سپس اقدام به باج‌خواهی در ازای ارائه داده‌ها می‌کنند.

قبل‌تر از آن روز یکشنبه گزارش شد حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های یک شرکت تولید و توزیع گوشت قرمز (شرکت «جی‌بی‌اِس») موجب اختلال گسترده در فعالیت این شرکت در استرالیا، کانادا، آمریکا و برزیل شد.

این شرکت تولید و توزیع گوشت قرمز، به تنهایی حدود یک چهارم نیاز آمریکا را برآورده می‌کند و  این حمله سایبری، موجب افزایش بهای گوشت قرمز در این کشور شده است.

در چنین شرایطی رسانه‌ها بامداد جمعه گزارش دادند وزارت دادگستری آمریکا اولویت برای مقابله با حملات سایبری را ارتقا داده و آن را به سطحی هم‌تراز با مقابله با گروه‌های اصطلاحاً «تروریستی» -طبق تعریف واشنگتن- رسانده است. 

پیش از این نیز، شرکت خط لوله «کلونیال پایپ لاین» آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفت و موجب فلج شدن سیستم انتقال سوخت به ایالات شرقی این کشور شد. کاخ سفید روسیه را مسبب تمامی این حملات دانسته است.

روسیه ادعاهای آمریکا درباره اینکه این کشور عامل این حملات سایبری بوده را رد کرده و گفته در حال رایزنی با واشنگتن در خصوص این موضوع است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته پیش گفت سفیر این کشور در واشنگتن، با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا درباره حمله سایبری و اخاذی از شرکت «جی‌بی‌اِس» مکاتباتی داشته‌اند.

ریابکوف در این باره گفت: «از این نقطه نظر می‌توان گفت، دولت آمریکا در ارتباط مستیقم با دولت روسیه قرار دارد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول