اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کالای تولید ملی؛ فرزند خلفِ فراموش شده

استفاده گسترده از کالای تولید ملی مقوله‌ای است که نیازمند تغییر نگرش عمومی و حمایت از تولیدکنندگان در سطوح خُرد و کلان دارد.

کالای تولید ملی؛ فرزند خلفِ فراموش شده

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید تاکنون با افرادی برخورد کرده‌اید که خرید و استفاده از کالای خارجی را به کالای ملی ترجیح می‌دهند و در پاسخ، از کیفیت و دوام بالای اجناس و کالاهای خارجی سخن می‌گویند.

فرهنگ اشتباهی که طی سالها در کشورمان نهادینه شده و زیانهای جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد ملی وارد کرده است، این در حالی است که حمایت از تولید ملی نیاز به تغییر نگرش و فرهنگ عمومی در کنار حمایت از تولیدکنندگان دارد و این دو اصل به موازات یکدیگر، می‌توانند تولید داخلی را رونق بخشند.

حمایت از تولید ملی و استفاده از کالای داخلی از مباحثی است که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، به طوری که هر سال در پیامهای نوروزی با عناوینی همچون حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و رفع موانع تولید به این امر مهم اشاره نموده‌اند.

در این میان قوانین بازدارنده نیز می‌تواند حمایت از تولیدکنندگان داخلی را تضمین کند، قانون حمایت از تولید ملی که در سال ۹۸ به تصویب درآمد و الزام اجرایی این قانون می‌تواند به رونق تولید و ترویج استفاده از کالای ایرانی که افزایش فرصت‌های شغلی را نیز به دنبال دارد، کمک کند و در نهایت زیرساخت‌های اقتصادی را قوام بخشد.

تشویق مردم به کالای تولید داخلی؛ فرهنگسازی سودآور

بنابراین اقشار مختلف مردم چنانچه به رونق اقتصادی کشور می‌اندیشند، باید تولید ملی را ارج نهند هرچند نیاز به کیفی‌سازی محصولات داخلی نیز از مواردی است که بر میزان اقبال عمومی به سمت کالاهای داخلی می افزاید.

در نهایت از بین رفتن این ذهنیت رایج که کالای خارجی بهتر است، با فرهنگ‌سازی، کار رسانه‌ای، حمایت از تولیدکنندگان و بسترسازی جهت نقش‌آفرینی کارآفرینان در عرصه رقابتی بازار میسر می‌شود.

در این زمینه یک فروشنده فروشگاه لوازم خانگی می‌گوید: تعدادی از مشتریان ما در مراجعه ابتدایی، با یک ذهنیت از پیش تعیین شده و به طور خودکار، به سمت کالاهای خارجی می‌روند و تصور می کنند چنانچه کالای خارجی را انتخاب کنند، به طور حتم کیفیت آن تضمین است.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که برخی از کالاها و شرکت‌های ایرانی، توان رقابت با کالاهای خارجی را یافته، به ویژه در سالهای اخیر این کالاهای تولید داخل توانسته‌اند با ارتقاء کیفی، بازار خود را رونق بخشیده و حتی در صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

این فروشنده با اشاره به نحوه فرهنگ‌سازی جهت ترغیب مردم به سمت کالای ملی بیان می‌کند: در مواجهه با این مشتریان، سعی می‌کنم از مزایا و کیفیت تولیدات داخلی و لوازم خانگی تولید ملی صحبت کنم و آنها را تشویق به خرید این کالاها نمایم.

وی می‌گوید: استمرار این حرکت سبب می‌شود که مردم به سمت کالای ایرانی ترغیب شوند که در نهایت سود آن به تولیدکننده داخلی می‌رسد.

اعضای یکی از گروه‌های جهادی در گعده‌های فرهنگی خود ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخلی به بررسی راهکار جهت فرهنگ‌سازی این امر می‌پردازند.

یکی از اقداماتی که اعضای این گروه پیشنهاد کردند این است که تعدادی از این اعضا یا گروهی از دوستان با حضور پیاپی در مغازه‌ها و تقاضای خرید کالای ایرانی، فروشندگان را ترغیب به فروش اجناس و کالاهای تولید داخلی کنند. طبیعی است فروشنده هنگامی که استقبال گسترده مشتریان را مشاهده کند به سمت کالاهای داخلی می‌رود.

این راهکارهای ساده و قابل اجرا می‌توانند قدم‌های موثری در تغییر نگرش عمومی ایجاد کنند.

مصرف کالای داخلی و فرصت‌های شغلی که به دنبال دارد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به شیوه‌های گرایش مردم به سمت کالای تولید ملی به خبرنگار فارس می‌گوید: توضیح و تفسیر اینکه استفاده از کالای تولید داخل، فرصت‌های شغلی را افزایش می‌دهد و با استفاده از کالاهای خارجی این فرصت‌ها از بین می‌رود، برای عموم مردم می‌تواند آنها را به سمت کالاهای ملی هدایت کند.

جعفر قادری ادامه می‌دهد: این نگرش مردم که دولت فرصت شغلی ایجاد نمی‌کند و اشتغالزایی سطح پایینی دارند با عدم حمایت از تولید داخلی متناقض است و ما اگر می‌خواهیم که اشتغال ایجاد شود باید تولید داخل را حمایت کنیم.

وی بیان می‌کند: کشورهایی که تولیدشان سطح کیفی بالاتری دارد، برای این است که مردم بر امیال خود پا گذاشته و به سمت کالاهای داخلی خود ترغیب شده و بستر رشد و نمو این کالاها فراهم شد تا توانستند با بازارهای خارجی رقابت کنند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: حمایت از تولید، ایجاد رقابت در قیمت و ایجاد کانال ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند رونق تولید را به دنبال داشته باشد همچنین افزایش کمی تولید چرا که هرچه کمیت بیشتر باشد برای تولیدکننده مقرون به صرفه‌تر است می‌تواند کالاهای بیشتری تولید کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان  قرار دهد.

قادری تصریح می‌کند: از سوی دیگر استفاده از کالاهای خارجی به لحاظ ارزی به کشور فشار آورده و مشکل اقتصادی ایجاد می‌کند همچنین مصرف کالاهای خارجی تبعات فرهنگی دارد که تعصب بر کالاهای داخلی، از میزان این تبعات می‌کاهد.

وی خاطرنشان می‌کند: از آنجا که بخش عمده‌ای از تقاضای کالاها توسط دولت است و منابع و پول دولت برای آن هزینه می‌شود بنابراین بسته دولتی و حاکمیتی ممنوعیت مصرف کالاهای خارجی در ادارات نیز می‌تواند در حمایت از تولید ملی کارساز باشد همچنین قانون ۵ ماده‌ای حمایت از تولید داخلی از سوی مجلس در رفع مطالبات تولیدکنندگان و رفع موانع کارساز است.

این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: از بین رفتن شکاف کیفیت تولید داخلی و خارجی، ایجاد توان رقابت در بازارهای خارجی، رفع محدودیت ورود مواد اولیه و استفاده از مواد اولیه مرغوب، می‌تواند کالای ملی را قابل رقابت با کالاهای خارجی کند و با روش‌های حمایت مالی و تسهیلاتی از تولیدکننده، در مجموع ساز و کار کیفی‌سازی کالای داخلی را ایجاد کنیم.

به گزارش فارس، تغییر نگرش و باور عمومی با فرهنگسازی موثر، حمایت از تولیدکنندگان، بسترسازی برای حضور کارآفرینان و... می‌تواند ضامن رونق تولید ملی باشد.

فراهم کردن این مجال هم از سوی اقشار مردم و هم مسؤولان در سطوح خرد و کلان می‌تواند متضمن شرایطی بهتر برای دیده شدن و عرضه کالای ایرانی باشدکه در نهایت اقبال عمومی به سمت کالای داخلی، بسترسازی جهت رونق اقتصادی را در بخش‌های مختلف تولید فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/س/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول