اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعاهای تازه درباره آزمایشگاهی بودن کرونا در گزارشی از دولت آمریکا

گزارشی از یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا که در آن به شائبه‌هایی درباره احتمال آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا اشاره شده به تازگی مورد توجه واقع شده است.

ادعاهای تازه درباره آزمایشگاهی بودن کرونا در گزارشی از دولت آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه می‌گویند یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا به تازگی در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده این مطالعه ماه می سال ۲۰۲۰ توسط «آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور» در کالیفرنیا تهیه شده و وزارت خارجه آمریکا در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با استناد به آن خواستار تحقیقات بیشتر در خصوص منشأ شیوع کرونا شده است.

رسانه آمریکایی نوشته این گزارش اکنون که بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داده ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند به تازگی در کنگره مورد توجه واقع شده است.

بایدن در روزهای گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است یکی از این فرضیه‌ها بر انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان تمرکز داردو دیگری تصادف آزمایشگاهی را عامل آن می‌داند.

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند گزارش مذکور توسط بخش Z در آزمایشگاه «لاورنس لیورمور» تولید شده که بازوی اطلاعاتی این آزمایشگاه به شمار می‌رود. گفته می‌شود این آزمایشگاه تخصص قابل توجهی در زمینه مسائل بیولوژیک دارد و ارزیابی‌اش بر تحلیل ژنومی ویروس SARS-Cov-2 یا همان ویروس کرونای جدید متکی است.

دانشمندان برای مشخص کردن سیر تکاملی ویروس‌ها و نحوه شیوع آنها در میان جمعیت، ترکیب ژنومی آنها را مطالعه می‌کنند.

گفته می‌شود گزارش مذکور حاصل نخستین تلاش‌های دولت آمریکا برای تحقیق در خصوص منشأ شیوع کرونا بوده است. محققان، به دنبال بررسی دو فرضیه رقیب بوده‌اند مبنی بر اینکه آیا ویروس از «موسسه ویروس‌شناس ووهان» به بیرون درز کرده و یا حاصل تماس انسان با حیوان‌های آلوده بوده است.

یک فرد که این گزارش را مطالعه کرده گفته در آن به دلایل زیادی برای ضرورت تحقیقات بیشتر در خصوص احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه اشاره شده است.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا حدود ۱۰ روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در زمینه ردیابی منشأ کووید-۱۹، ما خواستار همکاری بین‌المللی بر پایه حقایق و علم با هدف مقابله بهتر با اپیدمی‌های غیرمنتظره در آینده، هستیم».

در ادامه این بیانیه در ارتباط با منشأ ویروس کرونا این گونه آمده است: «ما به دلیل احساس مسئولیت در قبال سلامت بشریت، از بررسی جامع تمامی موارد اولیه کووید-۱۹ که در سراسر جهان یافت شده است و همچنین تحقیقات دقیق در مورد برخی از پایگاه‌های مخفی و آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان حمایت می‌کنیم».

سفارت چین با تأکید بر لزوم شفافیت درباره تحقیقات در خصوص منشأ کرونا ادامه داد: «چنین مطالعات و تحقیقاتی باید کامل، شفاف و بر اساس شواهد باشد و به طور دقیق همه چیز را روشن کند».

سخنگوی سفارت چین یادآور شد که برخی افراد اخیراً از ترفند‌های قدیمی سیاسی در خصوص منشأ اصلی کووید-۱۹ در جهان استفاده می‌کنند و مجدداً کارزار بی‌اعتبارسازی و مقصر جلوه دادن بقیه و همچنین تئوری «نشت (ویروس) از آزمایشگاه» از سرگرفته شده است.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا چند هفته قبل‌تر، پس از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد».

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول