اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رئیس‌جمهور الجزائر: 3 لابی در فرانسه علیه الجزائر فعالیت می‌کنند/دلیل رزمایش‌های اخیر ارتش

«عبدالمجید تبون» با اشاره به فعالیت 3 لابی در فرانسه علیه الجزائر و توطئه‌چینی علیه آن، مواضع کشورش در قبال پرونده‌های فلسطین، لیبی، صحرای غربی و عادی‌سازی روابط با تل آویو را تشریح کرد.

رئیس‌جمهور الجزائر: 3 لابی در فرانسه علیه الجزائر فعالیت می‌کنند/دلیل رزمایش‌های اخیر ارتش

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزائر در گفت‌وگوی اختصاصی که برای نخستین بار با شبکه الجزیره انجام داد درباره توطئه‌ای که کشورش را هدف قرار داده و دلیل آن، پرونده‌های مهمی چون لیبی، صحرای غربی، فرانسه و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفت.

شبکه الجزیره اعلام کرد که مشروح این گفت‌وگو را به زودی پخش خواهد کرد.

چرا الجزائر هدف توطئه قرار گرفته است

وی گفت: «یک جنبش مبارک و اصیل کشور الجزائر را از ذوب شدن نجات داد و  به لطف مسالمت‌آمیز بودنش، تحت حمایت نیروهای امنیتی و ارتش به پیروزی رسید. راهپیمایی‌های اخیر دارای هویت نامشخصی هستند و از نظر فکری یا در مطالبات و حتی شعارها، متحد نیستند».

تبون افزود: «۱۳ میلیون الجزائری کشورشان را نجات دادند و راه را بر تمدید چهارمین دوره ریاست‌جمهوری "عبدالعزیز بوتفلیقه" بستند و تلاش‌های باندی را که به دنبال سلطه بر کشور الجزائر بود را به شکست کشاندند». 

وی توضیح داد: «الجزائر با یک توطئه هدف قرار گرفته زیرا کشوری است که اجازه توطئه‌ علیه جهان عرب را نمی‌دهد. یک باند به دنبال سوء‌استفاده از بیماری رئیس‌جمهور سابق برای سلطه برای پنج سال دیگر بود. این گروه صدها میلیارد دلار از کشور سرقت کرد و به خارج از کشور انتقال داد.»

بوتفلیقه که پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۳، از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نبود، در سال ۲۰۱۹ برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در پی چند هفته اعتراض‌های عمومی در الجزایر، سرانجام او اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات کنار کشیده‌است و در نهایت در دوم آوریل ۲۰۱۹ استعفاء کرد.

تبون پس از راهیابی به کاخ ریاست جمهوری الجزایر در آذر ماه ۹۸ به منظور ایجاد اصلاحات در ساختار این کشور و جلب نظر مخالفان گفت که اولین گام در ایجاد اصلاحات بنیادین در این کشور را بازنگری در قانون اساسی الجزایر و ایجاد تغییرات لازم در آن عنوان کرد.

هدف از تدوین قانون اساسی جدید الجزایر اجتناب از بازگشت حکمرانی یک فرد بر کشور، محدود کردن ریاست جمهوری به ۲ دوره، تعیین اختیارات رئیس جمهور، بازنگری در اختیارات ریاست جمهور، دولت و پارلمان، استقلال دستگاه قضا از دولت، افزایش آزادی بیان و آزادی‌های فردی و اجتماعی و حذف نفوذ مالی بر سیاست و امور مرتبط با جامعه خوانده شده است.

ثبات در الجزائر مرهون قدرت ارتش آن است

رئیس‌جمهور الجزائر افزود: تداوم ثبات در الجزائر به لطف قدرت ارتش است که خود یک نهاد قانونی است و قانون اساسی را مقدس را می‌داند.

دلیل رزمایش‌های اخیر ارتش الجزائر

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مانورهای نظامی اخیر ارتش این کشور گفت: «این اقدام به منظور اطمینان از آمادگی ارتش برای هر گونه شرایط اضطراری صورت گرفت».

تاکید بر مخالفت با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

تبون در خصوص قضیه فلسطین و عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی گفت:«موضع کشورش در قبال فلسطین با گذشت زمان یا عقب‌نشینی [برخی] تغییر نخواهد کرد. یک توافق عربی مبتنی بر اصل سرزمین در مقابل صلح وجود دارد و الجزائر به این موضع پایبند است. اما امروز نه صلحی در میان است و نه سرزمینی. پس عادی‌سازی برای چیست؟».

وی چند روز پیش نیز در مصاحبه با هفته‌ نامه فرانسوی «لی پوینت» گفت: «هر کشوری مختار است هر کاری می‌خواهد انجام دهد اما الجزائر ابدا به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی نخواهد آورد و تا زمانی‌که دولت فلسطین تشکیل نشده، هرگز این کار را انجام نخواهد داد».

تاکید بر حمایت از لیبی در مقابل مزدوران

رئیس‌جمهور الجزائر در خصوص لیبی نیز گفت که کشورش مخالف این امر است که طرابس به عنوان نخستین پایتخت عربی و مغربی، تخت اشغال مزدوران قرار گیرد. الجزائر آماده بود که به عنوان میانجی‌گر یا هر عنوان دیگری، مانع سقوط طرابلس شود و زمانی که اعلام کرد طرابلس خط قرمز است، منظور خود را به خوبی اعلام کرد و این پیام به کسانی که این امر برایشان مهم بود، رسید.

وی افزود: مالی و کشورهای ساحل [آفریقا]، پس از وضعیت لیبی، شاهد بی‌ثباتی شدند.

تاکید بر موضع الجزائر در قبال صحرای غربی

تبون در خصوص موضوع صحرای غربی که منطقه مورد منازعه بین مغرب و جبهه «پولیساریو» است نیز گفت: «موضع ما ثابت است و تغییر نکرده است. ما واقعیت تحمیلی را تحت هر شرایطی که باشد، نمی‌پذیریم».

الجزائر در خصوص پرونده صحرای غربی بر حق تعیین سرنوشت ملت‌ها مندرج در منشور سازمان ملل و دیگر معاهدات و قوانین مربوط به حقوق بشر تاکید می‌کند.

رئیس‌جمهور الجزائر می‌گوید که مغرب بایستی به سرعت به راه‌حل قابل قبول در این پرونده بر اساس قانون بین‌المللی بازگردد.

جمهوری عربی صحرا از دو بخش اصلی «وادی الذهب» (جنوب) و «ساقیة الحمراء» (شمال) تشکیل شده است. جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است که در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. 

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو که از حمایت الجزائر برخوردار است،  بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فعالیت سه لابی در پاریس علیه الجزائر

رئیس‌جمهور الجزائر در خصوص پاریس نیز گفت: در فرانسه سه لابی وجود دارد که هیچ یک از آنها با دیگری توافق ندارد. اولین لابی که عمری طولانی دارد، کینه و نفرت را به ارث برده، دومی، تداوم استعمار است و سومی الجزائری‌هایی هستند که در کنار فرانسه هستند.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود؛ این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی نسبت به جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار آن کشور شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد و اگر چه روسای جمهوری پیش از ماکرون هرگز اعتقادی به این مساله نداشتند، انتظار می‌رفت که مواضع «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری کنونی فرانسه که به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار در الجزائر اعتراف کرده بود، با آنها متفاوت باشد. اما وی نیز چند ماه پیش اعلام کرد که هرگونه عذرخواهی از جنایات این کشور در الجزائر در دوره اشغال را منتفی می‌داند و هرگز از اشغال الجزائر به دست ارتش فرانسه در قرن بیستم عذرخواهی نخواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول